;

oktatás;interjú;zene;Demeter Szilárd;

- Demeter Szilárd a legtehetségesebb zenészeket várja

Kortárs könnyzenei alapképzés indul szeptemberben a Póka Egon Művészeti Akadémia és a Miskolci Egyetem együttműködésében. A részletekről Demeter Szilárdot, a kezdeményezés mögött álló Petőfi Kulturális Ügynökség vezérigazgatóját kérdeztük, aki e-mailben válaszolt a kérdéseinkre. Megvárná, amíg Póka Egont pártatlan bíróság nyilvánítja bűnösnek.

Ha a Debreceni Egyetemen létezik Könnyűzenei Intézet, akkor miért van szükség a Póka Egon Művészeti Akadémiára?

A magam részéről annak örülnék, ha minden olyan egyetemen, ahol létezik zenei kar vagy szak, ott létezne könnyűzenei képzés is, aminek eredményeként elhivatott és jól képzett zenészek akár a köznevelésben is el tudnának helyezkedni diplomás tanárként.

Mennyi pénzbe került a művészeti akadémia létrehozása?

Eddig leginkább agysejtbe került, amíg összeraktuk az akkreditációs dossziét és a több ezer oldalnyi szakleírást, tanmenetet, tananyagot. Valamint rengeteg időbe, ami lehet, hogy pénz, de nem tudom a váltószámát.

Miért Póka Egonról nevezik el az intézményt? Tavaly a Telex egy cikke arról számolt be, hogy a zenész mint a Kőbányai Zenei Stúdió alapítója és ügyvezető igazgatója zaklatta a diákjait és a tanárokat.

Én úgy tudom, hogy Európában és a nyugati kultúrában a jogállamiság egyik fokmérője az, hogy csak azután tekintünk bűnösnek valakit, miután egy bizonyítási eljárás során egy pártatlan bíróság bűnösnek nyilvánította. Lehet, hogy a progresszió szerint ez már divatjamúlt elképzelés, de én azért ragaszkodnék hozzá, legalábbis amíg európainak akarjuk megtartani hazánkat a nyugati kultúrkörön belül.

Kik fognak és mit tanítani az akadémián?

Az elméleti képzésben jelentős mértékben támaszkodunk a Miskolci Egyetem Bartók-karára, hiszen az alapképzést a miskolciakkal közösen, az egyetemük jogi keretei között indítjuk. A hangszeres és egyéb oktatást pedig azok a zenei nagyságaink, akik teljesítményükkel már letették a névjegyüket az asztalra. Nemigen hiszem, hogy Tátrai Tibornak, Szirtes Edina Mókusnak, Borlai Gergelynek vagy Ferenczi Gyurinak bizonygatnia kellene a tudását.

Milyen képességű hallgatókat várnak és milyen lesz a felvételi rendszer?

Nyilván a legtehetségesebbeknek szeretnénk további segítséget nyújtani ahhoz, hogy tehetségüket kiteljesíthessék. Ez alighanem minden universitas értelme.

Együttműködnek-e más alap- vagy középfokú oktatási intézményekkel, esetleg a Zeneakadémiával?

Mindenkivel együttműködünk, akiben megvan erre a nyitottság – és aki azonos szemmagasságban van velünk. Van egy mottóm, sokat szoktam idézni: „Ha gyorsan akarsz haladni, menj egyedül. Ha messzire akarsz érni, keress társakat” – így szól valahogy az afrikai közmondás, aminek az igazságáról az elmúlt szűk öt évben többször is meggyőződhettem.

A Trafóban újra a világhírű francia koreográfusé volt a színpad.