;

Kína;Szeged;Szijjártó Péter;elektromos autók;BYD;

A végleges megállapodást online kötötték meg

- Szijjártó Péter bejelentette, tényleg Szegedre jön a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége

A külgazdasági és külügyminiszter korábban nem volt hajlandó kommentálni az erről szóló híreket. Az Orbán-kormány pénzügyi támogatást nyújt a kínai BYD megjelensééhez, ám ennek mértéket csak az Európai Bizottság jóváhagyását követően hozzák majd nyilvánosságra.

Szegeden építi meg első európai üzemét a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai BYD – jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter, aki szerint ez a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz, és több ezer új munkahely jön létre.

Mint arról októberben a Népszava beszámolt, hónapok óta szóbeszéd tárgya volt egy Szegeden készülő nagyberuházás, de a találgatáson túl sokáig senki nem jutott. Az építkezés helyszínét jó ideje kiválasztották, ami a várossal közvetlenül határon 300 hektáros területen valósulna meg, Szeged-Béketelep közvetlen szomszédságában. Itt található a város egyik ipari parkja, amelynek fejlesztésére nyáron kapott aligha véletlenül 21 milliárd forintot az Orbán-kormánytól a helyi önkormányzat. Ugyancsak itt található a helyi élelmiszeripari cég, a Pick Zrt.-nek az a területe, ahol nemrégiben az új üzemüket kívánták felépíteni, de ettől elálltak.

A 444 felidézi, a Frankfurter Allgeiemne Sonntagszeitung belső forrásokra hivatkozva novemberben írta meg, hogy a legnagyobb kínai elektromos autógyártó gyárat épít Magyarországon. A lap szerint Orbán Viktor kínai látogatása során Sencsenben, a BYD központjában találkozott a céget vezető Vang Csuan-fuval. A sajtóhírekre Szijjártó akkor azt mondta: „Nem is akarom kommentálni (...) Bármilyen Magyarországra irányuló beruházást csak akkor jelentünk be, ha arról megállapodás születik.”

Szijjártó Péter a mostani bejelentése során az MTI szerint azt is közölte, hogy a globálisan idén minden negyedik elektromos autót eladó vállalat a világpiaci sikerei nyomán újabb gyárakat épít, és így Európában is sokáig helyszínt keresett ehhez. A cég igazgatósága végül

a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel lefolytatott 224 tárgyalási fordulót követően előző nap úgy döntött, hogy Szegeden építi fel első üzemét a kontinensen, amely hazánkban immár a hatodik autógyár lesz.

A külügyminiszter hangsúlyozta, hogy az idén szeptemberig több mint 20 ezer milliárd forintnyi bevételt regisztráló, nagyjából 630 ezer főnek munkát adó BYD nem akkumulátorokat, hanem elektromos autókat fog előállítani Magyarországon. Majd közölte, hogy

a kormány pénzügyi támogatást nyújt a beruházáshoz, viszont ennek mértéket csak az Európai Bizottság jóváhagyását követően hozzák majd nyilvánosságra.

Szijjártó köszönetet mondott képviselőtársainak, a szegedi városvezetésnek és a Nemzeti Befektetési Ügynökségnél dolgozó kollégáinak az együttműködésért. „Az elmúlt 224 tárgyalási forduló alatt világosan bebizonyítottuk azt, hogy egy nemzetgazdaság van, és ennek a nemzetgazdaságnak a sikerében mindannyian érdekeltek kell, hogy legyünk, függetlenül attól, hogy milyen politikai nézeteket vallunk vagy milyen pártban politizálunk” – jelentette ki.

Borka László leszögezte, akkugyártás és vegyipari tevékenység nem lesz

Botka László, Szeged polgármestere a Facebook-oldalán azt írta, munkatársaival több éve dolgoznak azon, hogy egy ilyen nagyságrendű gazdaságfejlesztés történjen Szegeden. Az elmúlt hónapokban pedig több tucat tárgyaláson vettek részt Kínában és Magyarországon egyaránt. „A világcég a város határában található 300 hektáros ipari parkban, az ELI-ALPS lézeres kutatóintézet és a Science Park mellett építi fel az európai autógyárát, innen szolgálják ki a teljes európai piacot. A BYD a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja majd meg, kivéve az akkumulátorgyártást és a vegyipari tevékenységeket” – közölte. Hozzátette, hogy ez az elmúlt évtizedek legnagyobb gazdasági beruházása a városban, és a BYD a legmodernebb technológiákat használja annak érdekében, hogy zöld, környezetbarát autókat gyártson. Szerinte Szeged és a BYD ugyanazokban az értékekben hisz,  a tudásban, a fenntarthatóságban és a környezetvédelemben.

A kormány nem a forgalmi adatokkal indokolta, hogy autópályát kíván építeni Zalaegerszeg és az M7-es között 44 kilométeren 400 milliárd forintért, hanem azzal: minden megyei jogú város legyen elérhető kétszer kétsávos úton.