Már az induláskor sejteni lehetett, hogy az adófizetők finoman fogalmazva nem járnak jól azzal, hogy Mészáros Lőrinc, Szíjj László vállalkozásai 35 évre átveszik a magyar autópályák fenntartását. Most a G7 hírportál kiderítette, hogy tavalyi szeptemberi átvételtől az év végéig, azaz négy hónapos működés után 6,5 milliárdos nyeresége keletkezett a cégcsoportnak. Profitot a NER-milliárdosok nehezen ellenőrizhető magántőkelapjai és társaságai fel is vették, vagyis ez a pénz már soha nem lesz visszaforgatva a sztrádákra, ebből már soha nem lesz autópálya, de lesz belőle kerozin a luxusrepcsibe, kikötői díj a luxusjachtnak, meg szőlőt soha nem látott tihanyi „présház” és feltehetőleg jut majd a kormánypárt jövő évi kampányára is – mert ez a dolgok rendje. Vagyis ezt már ellopták.
A NER autópályakezelő cége szőröstől-bőröstül lenyelte az állami autópályakezelőt: átvette a dolgozókat, gépeket a feladatokat és továbbra is megkapja az állami támogatást, ezért elvégzik a karbantartási munkálatokat és majd egyszer új szakaszokat is építenek. Ebből a tevékenységből lett a 6,5 milliárdos nyereség négy hónap után.
Mindig is piacpárti voltam, számos esetben valóban helye van a jóval rugalmasabb vállalkozói működésnek, mint az állam-hivatali bürokráciának. És lám ez a két üzleti zseni mennyivel hatékonyabban működteti az autópályafenntartást, végül is mindenki nyer rajta. Nem?
Hét nem! A recept a szokásos: egy kamu, háromszereplős versenyben – miután az egyetlen külföldi szakmai induló kiesett adminisztratív hiba miatt –, odaadták a haveroknak az üzletet, majd a támogatásokon keresztül biztosítják a profitot. Így válik a közpénz magánvagyonná. A G7 számításai szerint a 6,5 milliárd csak a kezdet. Amennyiben sikerül fenntartania NER-autópályakezelőnek a jelenlegi működési szisztémát, akkor a 35 éves koncesszió alatt 700 milliárdos nyereség ütheti Szíjj és Mészáros, valamint rokonainak kezét. Ennyi pénzt fognak kitalicskázni az oktatásból az egészségügyből. És ez csak az egyik cégük a sok közül.