A hazai művészeti színtéren is erősen jelen lévő Andreas Fogarasi sem hallgat róla. Mint alkotó, a művészet eszközeivel szól a városépítéssel és rendezéssel, a nagyvárosi életformával foglalkozó tudományágról. Merthogy a latin eredetű urbs (város) kifejezéből származó urbanisztika szakterület. Multidiszciplináris szakmai tevékenység, ráadásul eléggé szerteágazó. Magában foglalja többek között a gazdaság, irányítás, kommunikáció, társadalom, településkultúra, városmarketing és városépítés területein hasznosítható tudásunkat. A területén dolgozó szakemberek fő célja a települések, településrészek, térségek fejlesztése, a megfelelő infrastruktúra kialakítása. Előkészítő tervezések, átgondolt döntéshozatalok hiányában már a kisebb, emberléptékűbb település sem tudna működni. Pláne az olyan metropoliszok, mint New York, Sydney, vagy Tokió, amelyek modern, élettel teli „szövetek”.
Ezekben a nagyvárosokban kiemelt teret nyert az innovatív technológiákon alapuló modern építészet. Így Budapesten is, ám a szocialista idők kulturális lenyomataként értelmezett modernista építészet a rendszerváltás után nemcsak perifériára szorult, hanem a kollektív emlékezetből kitörlendőnek minősült. Az urbanisztika ugyanis az adott kulturális kánon alapján dolgozik, amely ideológiailag meghatározott.
„Az építészeti szakemberek konzekvensen érvelnek a modernista építészet megőrzése és védelme mellet, de csak a politikai és civil laikusok süket füleire találnak. A magyarok nem kedvelik a modernista épületeket. Közepes grafikákkal pingálják ki, képekkel takarják el őket. Lebontják, helyükre egy sosem volt világ homlokzatait állítják” – olvashatjuk a tárlathoz tartozó leírásban.
A terek kulturális változásai mentén jött létre a Kyviv, Brussels, Budapest. A különböző városok építészeti változásai érdekes összehasonlításra adnak alkalmat. Mit tartanak megőrzendőnek, mit emelnek ki, mit rombolnak le. A „térképek” egy-egy hely történelmének absztrakt elmesélése. A kifüggesztett alkotások közül leginkább figyelmet érdemelnek Fogarasi Budapest, Stipped című sorozatának darabjai (Budapest, Stripped (Váci utca III), 2023, Budapest Stripped (Klinikák) 2023). A betontérkőből, gránitból, acélpántból készül műalkotások Benedek Kata művészettörténész értelmezésben a konstruktivista szobrok és found objektek (talált tárgyak) mezsgyéjén mozognak. Andreas Fogarasi munkái voltaképpen köztér és épületrekonstrukciók egymást váltó burkolatainak szíjjal való szoros összefűzése, építészeti elemek „randevúja”. Emelett kollázsból készített művek (Sights sorozat) is szerepelnek a tárlaton. A Fehér alapú képeken az adott városok (Kijev, Brüsszel, Budapest, Hiroshima, Tatabánya) nevezetességei tűnnek fel miniatűr módon vaktérképen. Műveihez régi és új kiadványokban látható városi érdekességek szolgáltatták az alapot.
Andreas Fogarasi a bécsi Képzőművészeti Akadémián és Iparművészeti Főiskolán is tanult. Előbbin művészeti, utóbbin építészeti stúdiumokat folytatott. Nemcsak installációkat, szobrokat, de fotókat, videókat is készít. Alkotásai az építészeti gondolkodás hatásán túl a konceptuális és minimalista művészetét is mutatják.
Infó
Andreas Fogarasi: Kyviv, Brussels, Budapest. Vintage Galéria (Budapest, V., Magyar u. 26.). Nyitva: november 10-ig