Az elektromos járművekhez készített Kínából, kínai gyárakból származó akkumulátorok és más autóalkatrészek felkerültek az Egyesült Államokban arra a feketelistára, amelyek amerikai beszállítását ez eddigieknél is jobban, szigorúbban ellenőrzik, kiemelten abból a szempontból, hogy azokat a kínaiak kényszermunkával készíttették-e – írja a Reuters.
Belső ipari források és a brit hírügynökség által látott dokumentumok szerint eddig a Kínában gyártott áruk behozatalát akkor tiltották, ha az adott gyártók, cégek nem tudták hitelt érdemlően, dokumentumokkal bizonyítani, hogy a termékeket nem kényszemunkával állították elő. Az erre vonatkozó szigorú törvényt alkalmazók elsősorban a napelemeket, a zöldségeket és a pamutruhákat ellenőrizték e tekintetben, de mostantól egyre több elektromosautó-alkatrészt vesznek zár alá, például a lítium-ion akkumulátorokat, gumiabroncsokat, a járműgyártás olyan alapanyagait, mint az alumíniumot és az acélt.
A Népszava az elmúlt években a kezdetektől fogva követte azt a hazai lakosság körében, elsősorban az érintett településeken nagy felháborodást keltő folyamatot, amelyben a jelenlegi magyar kormány az ország iparának jelentős részét a keleti, elsősorban a kínai akkumulátorgyárok és egyéb elektromosautó-alkatrészeket előállító cégek idetelepítésére állította át. Most azonban Washington teljesen ki akarja zárni az USA által importált termékek köréből azokat, amelyeknél a kényszermunka gyanúja is felvetődik.
Debreceni önkormányzat: nem jön a városba újabb akkugyár, a kínai vállalat alumíniumhéjakat gyárt– Ez az Egyesült Államok vám- és határvédelmi hivatala (CBP) által végzendő fokozott ellenőrzés nehéz helyzetbe hozhatja az amerikai autógyártókat, illetve a kínai akkumulátor- és alkatrészgyártókat egyaránt, amelyeknek teljes gyártási folyamatukra, ellátási láncaikra, vagyis az alapanyagokra is vonatkozóan igazolniuk kell a kényszermunka-mentességet, beleértve, hogy az előállított terméknek semmi köze például az ujgur kényszermunkatáborokhoz. A szigorítást az amerikai autóipar szereplői vegyesen fogadták, több nagy gyártó nem nyilatkozott róla, mások csak a sablonszöveget közölték, hogy betartják az előírásokat, megint mások attól tartanak, hogy a napelemek tömeges zárolásaihoz hasonlóan erre a sorsra jutnak az akkumulátorok és más kínai alkatrészek is.
Csak eddig több mint 500 milliárd forintot költött az Orbán-kormány arra, hogy Kelet-Ázsia hulladéklerakójává változtassa MagyarországotSorra jelenti be az Orbán-kormány az újabb és újabb akkugyárak építését, de a munkaerőpiaci előnyöket is sokan vitatják