BKV;per;felújítás;3-as metró;kocsi;Metrowagonmash;

219,2 millió euróért vállalta a munkát az orosz cég, de nem volt benne sok köszönet;

- Az oroszok végre átvették az iratokat, négy év után kezdődhet a 3-as metró pere

A Metrowagonmash éppen most kapott felmentést a behozatali tilalom alól.

Elmozdult a holtpontról a 3-as metróvonalon közlekedő szerelvények orosz gyártója, felújítója elleni per, amelyet még 2019 februárjában indított a BKV. A fővárosi közlekedési cég a szovjet gyártmányú metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért – akkori áron mintegy 69 milliárd forintért – vállalkozó Metrowagonmash-t (MWM) perelte be, ám az eljárás eddig érdemben nem kezdődött el. Az orosz fél ugyanis eddig nem vette át a periratokat. Annak ellenére sem, hogy a Fővárosi Törvényszék az elmúlt években három alkalommal kereste meg az Igazságügyi Minisztériumot az eljárás iratainak alperes részére történő hivatalos kézbesítését kérve, a tárca pedig mindegyik esetben jogsegélykérelemmel továbbította a dokumentumokat az orosz Igazságügyi Minisztériumnak. Az idén azonban megtört a jég.

Az MWM végre átvette a periratokat, így érdemben megindult a per. Tárgyalás azonban még nincs kitűzve – közölte most a BKV a Népszava ismételt kérdéseire. A BKV összesen 14 milliárd forintot követel a cégtől. Azért csak ennyit, mert a szállítói szerződés egyik kikötése szerint a kötbérek közül csak az egyik, a hibás teljesítés vagy késedelem miattit kérheti, de ezen felül járműállási kárátalány is jár. Késedelmi kötbér címén a szerződéses összeg maximum 10 százalékát kell megfizetnie az orosz cégnek, míg a kárátalány összege napi 23 ezer euró járművenként, ha a szerelvény javítása két napnál tovább tart. Az orosz fél a per előtti egyeztetéseken semmit nem ismert el, a késedelmet és a hibás teljesítést sem.

Az orosz cég hirtelen támadt engedékenysége bizonyos szempontból nem előzmény nélküli. Ahogy arról a Népszava korábban többször is beszámolt, a háború kitörése után leállt a metrószerelvények alkatrészellátása, a BKV a korábban a garancia keretében leszállított legfeljebb fél évre elegendő készletet használta és lázasan kereste a megoldást, amelyet végül Budapest Fővárosi Kormányhivatala szállított. A fideszes Sára Botond vezette hivatal ugyanis – minden bizonnyal kormányzati jóváhagyással – egy határozattal egyszerűen felülírta az ukrajnai orosz agresszió miatt hozott uniós szankciós rendeletet. A BKV Népszavának küldött válaszából kiderült, hogy „a hármas metró esetén az Oroszországgal szembeni uniós szankciók keretében hozott korlátozó intézkedésekről szóló uniós rendelet előírásai okoztak kérdéseket”, lévén a metrókocsik egyes berendezései, alkatrészei, szoftverei orosz eredetűek, amelyek szankciós rendelet hatálya alá esnek. A fővárosi kormányhivatal azonban egy határozatban felmentést adott a fent említett uniós rendelet alól. Ennek értelmében a 2022. október 7-e előtt megkötött szerződések esetében 2023. január 8-ig lehetőség volt a teljesítésre, azóta viszont megint nem érkezett alkatrész.

A BKV látszólag nem aggódott, és lám, igaza lett. Előbb a Bloomberg aztán itthon a Válasz Online írta meg szerdán azt: a tagállamok elfogadták az Oroszország elleni 11. szankciós csomagot, amelyhez a magyar kormány is hozzájárult ugyan, de sikerült egy újabb felmentést kiharcolniuk. Méghozzá éppen a 3-as metró orosz szerelvényeinek karbantartását végző Metrovagonmash számára, pontosabban annak, hogy az orosz vállalat továbbra is nagy értékű eszközöket exportálhasson Magyarországra és folytathassa az M3-as vonal szerelvényeinek karbantartását.

Mindez egybevág azzal, hogy a metrókocsik ügyét kezdetektől magasabb szinten kezelték. Még meg sem hirdették a 3-as metró tenderét, Szijjártó Péter külügyminiszter már Moszkvában tárgyalt a felújításról. A megrendelés körül végig ott bábáskodott Kocsis István a BKV egykori vezérigazgatója, aki a hírek szerint még mindig erős befolyással bír a cég menedzsmentjének döntéseire. (A Direkt36 információi szerint tavaly egy Paksi Atomerőműben zajlott megbeszélésen is részt vett, holott elvileg börtönbüntetését tölti, amit hűtlen kezelés és sikkasztás miatt jogerősen kiszabtak rá.)

A metrókocsi-beszerzés szerződésénél Illés Géza Márton – a Fidesz-közeli háttéremberként nyilvántartott Tombor András akkori ügyvédje – képviselte az orosz céget.

A Metrowagonmash európai piacon korszerűtlennek számító járművei amúgy labdába sem rúghattak volna, ha a közbeszerzést új szerelvényekre írják ki, de ezt a kormány megtiltotta a Tarlós István vezette fővárosnak. 

Ehhez képest az MWM – ahogy azt a Népszava korábban részletesen megírta – nem a kiküldött szerelvényeket újította fel, hanem gyakorlatilag újakat szállított. Csak éppen csapnivaló minőségben. A már Karácsony Gergely vezette új ellenzéki városvezetés utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel, így örökös piacot biztosíthatunk az orosz cégnek.

Felmentés a metróra

Lapunk kérdésére egy vezető EU tisztségviselő megerősítette a Bloomberg értesülését, miszerint a 11. szankciós csomagról szóló tárgyalások során Magyarország elérte, hogy a budapesti 3-as metróvonal karbantartásához és felújításához szükséges orosz áruk és szolgáltatások lekerüljenek a behozatali tilalom alá tartozó listáról. A kivételezés következtében az orosz Metrowagonmash továbbra is exportálhat Magyarországra, és pénzügyi, valamint technikai segítséget nyújthat a közlekedési projekthez. A cég egyébként nincs és soha nem is volt az EU szankciós jegyzékén, csak bizonyos termékeinek importját korlátozták az Európai Unióba. A nyilatkozó uniós illetékes azt mondta, méltányolták, hogy a budapesti metróvonalat részben Oroszország tartja karban, ami egy korábbi időkből származó örökség. – Az egyetlen dolog, amit tettünk, hogy biztosítottuk a metró fenntartását és további működését – fogalmazott. – Halmai Katalin (Brüsszel)

De szóba került az EU-s pénzek elosztóinak számonkérhetősége, valamint az embereket gyakran kirúgó vállalatok büntetőadója is.