;

BKV;per;3-as metró;Metrowagonmash;

- Metróper: az oroszok levegőnek nézik a BKV-t, az Orbán-kormány mélyen hallgat

Több mint három éve nem veszi át a periratokat az orosz metrókocsigyártó Metrowagonmash, így az amúgy forráshiánnyal küzdő BKV nem juthat pénzhez a kötbérből. A tét 14 milliárd forint, de a követelést gyakorlatilag lehetetlen behajtani.

A főváros közlekedési cége – az egyre dagadó botrány hatására - 2019 februárjában indított pert a 3-as metróvonalon közlekedő metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkori áron mintegy 69 milliárd forintért) vállalkozó Metrowagonmash (MWM) ellen. A szerelvényeket végül nem felújító, hanem meglehetősen silány minőségben újragyártó orosz cég azonban a füle botját se mozdítja. A perindítás óta eltelt 3 és fél év alatt még csak a periratokat se vették át.

Az ügy dokumentumait az Igazságügyi Minisztérium Nemzetközi Magánjogi Főosztálya 2019. április 15-én továbbította az illetékes orosz hatóságnak. Azóta se jutottak messzebb. Sőt, visszatértek a rajtvonalhoz. „Az elmúlt fél évben a bíróság a keresetlevél és mellékleteinek kézbesítésével kapcsolatban két eltérő tartalmú választ kapott az alperestől, amelyből nem állapítható meg a szabályszerű kézbesítés megtörténte, ezért a bíróságnak ismételten meg kell kísérelnie a keresetlevél és nagy számú mellékleteinek kézbesítését” - válaszolta a nemzetközi perben történt előrelépést firtató kérdésünkre a Fővárosi Törvényszék sajtóosztálya.

A per leállt, mielőtt valójában elkezdődött volna, sőt kezdik az elejéről. A BKV idén tavasszal 35 millió euróra rúgó, 400 forintos árfolyamon 14 milliárd forintos követelése gyakorlatilag behajthatatlan, holott ez a pénz most nagyon hiányzik a fővárosi közlekedési cég kasszájából.

A közösségi közlekedés működtetésére 21 milliárddal több kell az üzemanyag és a villamos energia árak emelkedése miatt. Erre a főváros 14 milliárd forintos állami támogatást kért, de egyelőre választ sem kaptak az Orbán-kabinettől. Ha ez így marad, komoly likviditási gondok léphetnek fel a közlekedési cégnél – jelentette ki Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes. A cég pénzügyi helyzetét súlyosbítja a beszállítók egymást érő szerződésfelmondása, miután a BKV nem tudja megfizetni az általuk kért, jelentősen megemelt árakat. Az orosz gyártótól remélt milliárdokra tehát égető szükség lenne a budapesti közösségi közlekedés fenntartásához.

Az Orbán-kormányt azonban ez láthatóan a legkevésbé sem érdekli. A Fővárosi Törvényszék korábbi közölése szerint a keresetlevél benyújtásával a per ugyan megkezdődött, de tárgyalást csak a keresetlevél kézbesítése után, az alperes írásbeli ellenkérelmétől függően lehet tartani. Csakhogy ehhez szükség lenne a szabályszerű kézbesítésre. Az orosz fél viszont egyszerűen nem veszi át az iratokat. A kézbesítési határidőre pedig a magyar bíróságnak nincs ráhatása. A kézbesítési akadály elhárítása ugyanis a magyar Igazságügyi Minisztérium feladata lenne. A tárcát is megkerestük az ügyben, de lapzártánkig nem válaszoltak kérdéseinkre, amelyben arra voltunk kíváncsiak, hogy mit tettek eddig a periratok sikeres kézbesítése, a per elindíthatósága érdekében.

Mintha a BKV sem erőltetné a dolgot. „A BKV nem készül szerződésbontásra az M3-as metrókocsikat gyártó orosz Metrowagonmashsal. A vételárat már kifizettük, így csak veszíthetnénk ezzel” – jelentette ki Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója egy korábbi háttérbeszélgetésen. A hozzáállás azóta sem változhatott, nagyon óvatosak minden Metrowagonmasht érintő üggyel, így például a bankgaranciák lehívásával, vagy az alkatrész utánpótlással.

Bolla egyébként is úgy véli, hogy az „orosz szállítói szerződéssel nincs több gond, mint a többivel”. A BKV vezérigazgatója a korrupciós ügyeket vizsgáló fővárosi bizottságnak az orosz metrókocsi-felújítást tárgyaló ülésén még arról biztosított mindenkit, hogy a BKV a kötbér és a rendelkezésre állási átalány egyetlen fillérjéről se fognak lemondani. Azt nem árulta el, hogy miképpen énekelnék ki a pénzt az orosz cégből.

Van, amivel éveket késtek

A BKV a szállítói szerződés egyik kikötése szerint a kötbérek közül csak az egyiket – hibás teljesítés vagy késedelem - kérheti, de ezen felül járműállási kárátalány is jár. Késedelmi kötbér címén a szerződéses összeg maximum 10 százalékát kell megfizetnie az orosz cégnek, míg a kárátalány összege napi 23 ezer euró járművenként, ha a szerelvény javítása két napnál tovább tart. Alig két évvel a szerződés aláírása után már akadt olyan tétel, amelynek szállításával két évet késett az MWM. Az orosz fél azonban a tárgyalásokon hivatalosan semmit nem ismert el.

Labdába sem rúghattak volna

A metrókocsik ügyét kezdetektől magasabb szinten kezelték. Még meg sem hirdették a 3-as metró tenderét, Szijjártó Péter külügyminiszter már Moszkvában tárgyalt a felújításról. A szerződéskötéskor pedig Illés Géza Márton - a Fidesz-közeli háttéremberként nyilvántartott Tombor András akkori ügyvédje - képviselte az orosz céget. Az Metrowagonmash (MWM) európai piacon korszerűtlennek számító járművei amúgy labdába sem rúghattak volna, ha a közbeszerzést új szerelvényekre írják ki, de ezt a kormány megtiltotta az előző, Tarlós István vezette fővárosnak. Ehhez képest az MWM – ahogy azt a Népszava korábban részletesen megírta – nem a kiküldött szerelvényeket újította fel, hanem gyakorlatilag újakat szállított. Csak éppen csapnivaló minőségben. Az immáron Karácsony Gergely vezette új, ellenzéki városvezetés utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel.

Az eddig is önkéntes alapon működő, a diákok ellátására létrejött, mára szinte kigazdálkodhatatlan programot sorra mondhatják le a cégek.