;

teljesítmény;oktatáspolitika;Pintér Sándor;közalkalmazott;Philip Zimbardo;

Diákok tüntetnek a tanáraikért, az egyre romló oktatás helyzete és a jobb munkabérek miatt a Fővám téren, Budapesten, 2022. október 2-án.

- Börtönkísérlet a magyar közoktatásban: Lucifer-hatást hozhatnak a Pintér-paragrafusok, a pedagógusok nem sok jóra számíthatnak

Gúzsba köti a pedagógusokat az Orbán-kormány által előterjesztett státusztörvény, a teljesítmény-értékelési rendszer pedig irreális követelményeket támaszt velük szemben. De milyen pszichés hatásokkal kell számolniuk az oktatásban kitartóknak, ha valóban élesedik a jogszabály? Hogyan változik meg a tantestületek dinamikája? Együttműködés nélküli kényszerkapcsolattá válik a kollektíva? Őrök és rabok szerepe vár rájuk? Tódor Marina pszichológus szerint az eddigiek alapján nem sok jóra számíthatnak a pedagógusok.

A Népszava elsőként számolt be arról, hogy az Orbán-kormány milyen változásokat tervez idén nyártól a közoktatásban. Az új státusztörvény többek között hat hónapban határozná meg a próbaidőt, kötelességszegésnek minősülhet akár egy polgári engedetlenségi akcióban való részvétel. A teljesítményértékelési rendszerben (TÉR) évente kellene új saját célokat kitűzni, de pluszpont járna a versenyre küldött diákok után vagy a tanórán kívül szervezett programért. Honorálni mások rovására lehetne.

Szakmai szervezetek többször hangsúlyozták: az elvárások jelen helyzetben irrelevánsak, teljesíthetetlenek.

Őrök, rabok, pártkatonák

A Szegedi Tanárok Együttműködési Platformja rendszeresen szervez fórumokat, ahol a TÉR és a státusztörvény is terítékre kerül. Tódor Marina klinikai és mentálhigiéniai, pedagógiai szakpszichológus az egyik rendezvényen szólalt fel. Kérdésünkre előrebocsátotta: egyelőre csak valószínűsíteni lehet a jövőt, de biztos, hogy beláthatatlanok a következmények. – Az egyetlen reményünk, hogy a státusztörvényt és a teljesítményértékelési rendszert nem a most ismert formájában vezetik be, de hogy be fogják, azzal kapcsolatban nincsenek illúzióim – mondta a pszichológus.

A várható következmények kapcsán Philip Zimbardo pszichológus-szociológusnak, a stanfordi börtönkísérlet megalkotójának A Lucifer-hatás című könyvét említi, amely kutatása tapasztalatait, ­konzekvenciáit fogalmazza meg. 

Ezt a könyvet mindenkinek, de különösen a pedagógusoknak ajánlja, mert szerinte hasonló helyzetbe fognak kerülni, mint a kísérletben rabokként és börtönőrökként viselkedő egyetemisták. A hatalom teljesen kifordíthat magukból hétköznapi, normális embereket is, sokan lesznek kiszolgáltatva mások kénye-kedvének.– Valójában ez már most is így van, hiszen tudjuk, hogy a legtöbb igazgató, tankerület-vezető, szakképzésicentrum-vezető hithű pártkatona, így a pedagógusok már most sem szabadok.

A szakképzésben pár éve működik a teljesítményértékelési rendszer, és jól látszik, hogy nem objektív, hiába állítják az ellenkezőjét. 

Zimbardo kísérletében láttuk, hogy néhány nap leforgása alatt milyen kegyetlenné váltak azok, akik hatalmat kaptak a kezükbe. Nem tudjuk, kiből mit fog kihozni a státusztörvény. Az iskolákban kialakuló norma nem az együttműködést, hanem az egyéni érdekek érvényesítését fogja szolgálni.

Bűnös a közönyös is

Tódor Marina úgy látja, senki nem beszél a pedagógusok mentális egészségéről. – Céltáblát raktak rájuk, ellenségnek kiáltották ki őket. Egy perc nyugtuk sem lesz a saját tantestületükben, soha nem fogják tudni, ki az ellenség, ki a besúgó, mikor támadják hátba őket. Lehetetlen lesz jó döntést hozniuk a „menni vagy maradni” kérdésben. Ha valaki elmegy, más munkát keres, akkor cserben hagyja a gyerekeket. Ha marad, hosszú távon nem mutat példát arra, hogy szembe lehet szállni a hatalommal, lehet nemet mondani, ki lehet állni az érdekeinkért. Ezzel így is cserben hagyja a gyerekeket – fest szomorú jövőt a pszichológus.

Tódor Marina

– Amikor iskolapszichológusként bullyingprevenciós programot szervezünk, vagy egy már zajló bántalmazást kezelünk, mindig elmondjuk, hogy egy-egy ember megváltoztatása nem vezet a probléma megszűnéséhez. A bullying egy rosszul működő közösség kórtünete, tehát a normát igyekszünk megváltoztatni. El kell érnünk, hogy mindenki vállalja a maga felelősségét, és ne mentse fel magát, hogy ő nem tehet a bántalmazásról. Zimbardo kifejti, hétköznapi emberekből hogyan lehet gonosztevő egy nem megfelelő norma hatására. Viszont ugyanígy hős is lehet egy csoporttagból. Nem tudjuk pontosan, melyik az a pont, amikor elbillen egyik vagy másik irányba a mérleg nyelve, de a körülmények hatása megkérdőjelezhetetlen – mondta Tódor Marina, hozzátéve, a státusztörvénnyel és a TÉR-rel minden adott lesz ahhoz, hogy „ember embernek farkasa legyen”.

Tervszerű züllesztés

A tanártársadalomban, illetve általában a magyar társadalomban konformizmus uralkodik, magyarázza a pszichológus. Beállunk a sorba, fejet hajtunk a többségi vagy annak gondolt vélekedésnek. – Nem trafál mellé a kormány, ha arra számít, hogy győzni fog a konformizmus az oktatásban is. Tökéletesen bebiztosították magukat, a jogszabály június 1-jei bevezetése után semmilyen rendetlenkedés, sztrájk nem lehetséges. A pedagógusok miatt tehát nem kell, hogy fájjon a fejük.

A kormány valódi szándékát abban látja tetten érhetőnek a szakpszichológus, hogy az új teljesítményértékelési rendszer alapján a tantestületekben kötelező lesz alsó és felső 25 százalékot – és ennek megfelelő anyagi jutalmazást vagy elvonást – meghatározni. Ha valóban a teljesítményt szeretnék értékelni, nem lennének ilyen merev arányok. – Akkor hagynák, hogy a történet magától kibontakozzon, és akár a tantestület 100 százaléka egyformán kiválóan teljesítsen. Sejtjük, hogy informális csatornákon keresztül azt üzenik az igazgatóknak, hozzák létre mesterségesen ezeket a különbségeket. Tódor Marinának saját tapasztalata is van a rendszer visszásságai­ról. Amikor még a szakképzésben dolgozott iskolapszichológusként, érthetetlen volt számára, hogy az igazgató, aki maga nem pszichológus, hogyan tudja megítélni a munkáját.

A státusztörvény és a TÉR tesz róla szerinte, hogy június 1-jétől ne a kollektíva legyen a lényeg, hanem az egyéni boldogulás, holott az iskolában alapvető lenne, hogy együttműködjenek a kollégák.

Valószínűleg azok lesznek a kivételek, akik képesek lesznek tartani magukat az elveikhez. – Ezek a rabláncon tartott, megosztott, egymás ellen uszított pedagógusok fogják majd megállítani vagy megelőzni a bullyingot? A diákok nagyon meg fogják sínyleni a rendszer visszásságait. Az oktatás pedig majd megy tovább elavult tanagyaggal és eszközökkel, romos épületekben, egyre nagyobb osztálylétszámokkal, cserélődő tanárokkal, iskola-összevonásokkal. Mindez nem más, mint megfélemlítés, a büntetés eszköze – értékelt a szakpszichológus.Arról, hogy mi lehet a döntések hátterében, így vélekedett: – Gondolhatnám, hogy nem látnak elég messzire, hedonistán kormányoznak, nem érzik az egész jelentőségét, se a felelősségüket. Azonban ha félreteszem a naivitást, azt kell mondanom, ez egy ördögi terv része. Ha kitágítjuk a látókört, és megnézzük, mi történik az egészségüggyel, a szociális szférával, akkor láthatjuk: mindenhol ez van, tehát szándékosságnak kell lenni mögötte.

A cél a hatalom konzerválása. Az oktatás lezüllesztése ahhoz fog vezetni, hogy a következő nemzedék már örül, ha le tudja írni a nevét, de ez nem számít.

Elég, ha a megfelelő helyre teszi majd az X-et. Nincs szükség értelmiségiekre, akik folyton kritizálnak mindent, fizikai munkásokra viszont nagy lesz az igény a gyárakban. Szomorú jövőkép.

Vitázni is engedd…

A profitorientált munkakörökben jól bevált TÉR a pszichológus szerint nem alkalmazható olyan területeken, mint az oktatás. Számítani kell rá, hogy kognitív disszonanciát élnek majd meg a tanárok. Ilyenkor az egymással ellentétes tudattartalmak feszültséget keltenek bennünk. – Ezeket a tudattartalmakat a leginkább nyilvánvalóhoz, azaz a viselkedésünkhöz igazítjuk. Ha például autonóm embernek tartom magam, aki nem hajt fejet a hatalomnak, de mégis maradok, amikor bevezetik a státusztörvényt, akkor két ellentétes tudattartalom áll bennem egymással szemben. Amit tehetek: megváltoztatom az egyik vagy mindkét tudattartalmat, esetleg egy újat illesztek be, ami feloldja az ellentmondást. A legrosszabb kimenetel, ha elkezdek kételkedni magamban, és azt mondom, talán nem is vagyok annyira autonóm. Ennél sokkal jobb, ha azt gondolom: kényszerűségből cselekedtem egy olyan helyzetben, amelyben nem volt jó döntés. Ugyanez lehet az „orvosság”, ha irreális teljesítményértékelést kapok: megkérdőjelezhetem a döntést, gondolhatom azt, hogy a vezető lát torz szemüvegen keresztül, de lehetőleg ne saját magamban bizonytalanodjak el.

Tódor Marina szerint történjen bármi, hiba beletörődni a ránk kényszerített rendszerbe. Most mindenkinek az a feladata, hogy tartsák a lelket a tanárokban. – Nem kell elhinni, hogy semmit nem lehet megváltoztatni, és bele kell fulladni a tanult tehetetlenségünkbe. Tudatosítani kell másokban, hogy baj van, hogy nyissák ki a szemüket, a tanárok helyett is nyilvánuljunk meg a közösségi felületeken. Ha csendben maradunk, azzal az áldásunkat adjuk erre az egész borzalomra.

A szülők tiltakozzanak, ahol tudnak, tanítsák meg a gyereknek a kritikai gondolkodást, 

azt, hogy a tekintélyszemélynek nem kell mindenáron fejet hajtani – ösztökél kiállásra a klinikai és mentálhigiénés, pedagógiai szakpszichológus. – Mert lesz egy jobb kor, egy más éra, felnő egy új generáció, amelyik másképp szocializálódik, amelyik nem akar beállni a sorba.

Jó, ha van egy szövetséges, de még jobb a több

Philip Zimbardót pár éve az a vád érte, hogy befolyásolta az egyetemisták közreműködésével végzett kísérletet. A kutató ezt visszautasította. Ám a feltevését, miszerint a hatalom, a körülmények az arra hajlamos emberekből a legrosszabbat hozhatják ki, háborús események többször bizonyították a történelem során. – A várható hatásokra készülve legyen a tanároknak néhány bizalmasa – javasolja Tódor Marina. – Fel kell vértezni magukat. Beszéljenek egymás között, mondják ki, hogy nincs rendben, ami történik. Maradjon meg a csapat, ahol a valóság lakik, ahol nem kell meghasonulniuk. Kiváló ellenszer, ha van egy szövetséges, de még jobb, ha több van.

Kertész Endre ötévesen kezdett csellózni a Vujicsics zeneiskolában, majd az Operaház első csellistájánál, Párkányi Tibornál folytatta. A pesti Zeneakadémiához túl nagy volt a haja, így „csak” a bécsibe vették fel. Megjárta Kínát, Izraelt, Európát és a Karib-tengert, a koncerttermektől az óceánjáróig játszott barokkot, punkot, kortárst és jazzt, kísért színházi és táncelőadásokat. A világlátott, sokoldalú művész most „pénzt szeretne keresni”, ehhez kért ötleteket a Facebookon, és több százat kapott is, de konkrét lehetőséget alig. Vajon milyen munkát találhat, aki nyughatatlan, kreatív, nyitott és kortalan személyiség, tud torokénekelni, dorombolni, flexatonozni, három nyelven beszél, vegán, 15 éve jógázik, nagyon gyorsan tud lépcsőn felfelé szaladni, csellóval a hátán biciklizni, és van egy nagyon kedves mentett kutyusa?