A jövő évi költségvetés készítésekor a városvezetés még abban bízott, hogy az Orbán-kormány megadja a hozzájárulást a 32 milliárd forintos beruházási hitel felvételéhez, amelyet már teljesen előkészített az önkormányzat, csupán a kabinet hozzájárulására lett volna szükség. De végül nem kapták meg az engedélyt. A gond csupán az, hogy a pénz csaknem felét (megelőlegezve az egyéb bevételekből) már el is költötték.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a Népszavának pár nappal ezelőtt adott interjúban azt mondta: három tételtől függ, hogy a főváros belecsúszik-e a technikai csődbe. Ezek egyike volt a fenti hitel, amelyhez a kormány a kedden megjelent határozata értelmében most nem juthatnak hozzá. Holott ebből valójában már elköltöttek 14 milliárdot a futó, állami, uniós forrásokkal nem fedezett beruházásokra. Ilyenek például az útfelújítások és szociális intézmények kisebb volumenű korszerűsítési munkái. De likviditási szempontból is szükség lett volna rá.
„Tudomásul vesszük a kormány döntését, de jövőre újra beadjuk az engedélykérelmet”
– válaszolta a Népszavának Karácsony Gergely pénzügyekért felelős helyettese.
A technikai csőd bekövetkeztét firtató kérdésünkre pedig azt mondta, hogy a hitel mellett valószínűleg a BKV 14 milliárdos energiakompenzáció igényét sem teljesíti a kormány, hiszen eddig választ sem kaptak rá. Viszont a közlekedési normatíva 12 milliárdja megérkezett a főváros számlájára, amit már tovább is utaltak a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK), amely utal a BKV-nak. (Ezt kell a fővárosnak az év végéig legalább 10 milliárddal megtoldania a megugró energiaszámlák miatt.) Budapest így elkerüli a csődöt, viszont várhatóan 15-20 milliárdos mínusszal zárja az idei évet és indítja az újat.
A BKV-nak különösen nagy szüksége van a pénzre, hiszen a kormány a fővárosi önkormányzat mellett a közlekedési cég 30 milliárdos, új buszok beszerzésére kért hitelkérelméhez sem járult hozzá.
Így a BKV nem folytathatja az avítt járműállomány cseréjét. A BKV 380 új autóbuszt vett volna a hitelből. Kölcsön híján maradnak az öreg buszok, amiről Karácsony Gergely már nyáron azt mondta, hogy „a legnagyobb gondosság mellett se lehet zökkenőmentesen üzemeltetni”. A főpolgármester arra is felhívta a figyelmet, hogy a klímaválságra is a közösségi közlekedés fejlesztése a válasz. A BKV ugyan bérleti konstrukcióban hozzájutott 150 új buszhoz, ám ez nem lehet megoldás a teljes flottacserére, márpedig „még 500 buszt kellene lecserélni gyakorlatilag holnap”. Ehhez várták a kormány segítségét, vagy legalább jóváhagyást a hitelre. A kormány egyébként már másodszor utasította vissza a kérelmet, de a BKV jövőre újra nekifut.
Az Orbán-kabinet egyébként nem mindenkivel volt ennyire szőrös szívű. A kedden megjelent határozat szerint csaknem 30 milliárd forint értékben, összesen 29 önkormányzatnak adott engedélyt hitelfelvételhez, további három önkormányzat cégei pedig csaknem 9,4 milliárd értékben írhatnak alá kölcsönszerződést. Debrecen például 10, Kecskemét 8, Győr 2,5 milliárdos hitelre kapott engedélyt. Az ellenzéki vezetésű Gödöllő és Újbuda viszont Budapesthez hasonlatosan hoppon maradt.
A Fidesz szerint ivóvíz nélkül maradhat Budapest, a vízművek vezérigazgatója benyújtotta lemondásátElfogadták a főváros jövő évi „Titanic” költségvetését, a DK 100, a Fidesz 120 milliárdos kockázatot látKarácsony Gergely: Azok is kaphassanak rezsitámogatást, akiknek 200 ezer forint alatt van a nyugdíjaLesz víz, de a pénz kevés
Nincs veszélyben Budapest ivóvízellátása – sietett tisztázni a helyzetet Kiss Ambrus a Fővárosi Vízművek vezérigazgatójának felmondása, illetve a 18 milliárdra becsült jövő évi veszteség miatt csődhelyzetet vizionáló hírek után. Mint mondta: az első körös üzleti tervben valóban ennyi veszteség szerepelt, ami elsősorban abból jön össze, hogy a villamosenergia beszerzési áraként egész évre 330 forintot számítottak megawattonként, holott a cégnek csupán az első negyedévre van szerződése, így a többi időszak árazása nem ismert. Az üzleti terv összeállításában más pontokon is érezhető volt a törekvés annak bizonyítására, hogy a túlélés csak az államosítással biztosítható. A városvezetés azonban másként látja. A nagyvárosok többségéhez hasonlóan nem akarja állami kézbe adni a stratégiai céget. Az üzleti tervet éppen ezért átdolgozzák. Kiss Ambrus arra is felhívta a figyelmet, hogy a Fővárosi Vízműveknél sokkal nagyobb bajban lévő cégek által ellátott területeken se szűnt meg az ívóvíz szolgáltatás.
Karácsonyi parkolási ajándék
Az idén is ingyen parkolhatnak az autósok Budapesten a két ünnep között. A Fővárosi Közgyűlés 2010-es parkolási rendelete alapján nem kell várakozási díjat fizetni december 24-én üzemkezdettől az utána következő év január 1-jén üzemzárásig. Kivéve az I. kerületben a Dísz téren, a Hunyadi János út Szabó Ilonka utca és Dísz tér közötti szakaszán és a Palota út Dísz tér és Lovas utca közötti szakaszán, valamint a Margitszigeten az északi parkolóban és a szállodák várakozóhelyein. Itt ugyanis ünnep ide vagy oda, fizetős marad a parkolás.