Budapest;BKV;Metrowagonmash;orosz metró;

- Indul a nagy üléscsere a szinte új orosz metrókocsikban

Alig néhány évesek a szerelvények, de már több mint ezer ülés helyett kell újat beszerelni. A cechet a sokat hangoztatott garancia ellenére a BKV állja – tudta meg lapunk.

Vállalkozót keres a BKV a hármas metróvonalra néhány éve gyakorlatilag újonnan gyártott – hivatalosan korszerűsített – orosz metrókocsik üléseinek javítására, illetve cseréjére. Nem egyszeri megoldásként, hanem „keretszerződés keretében – szolgáltatás megrendelésként”. Vagyis nem csupán alkalomszerűen jelentkező problémáról, hanem visszatérő konstrukciós hibáról van szó.

A kiírás kicsit megtévesztő: a tervezett mennyiségnél ugyan 1060 darab szerepel 24 hónapra, ám a magyarázó részben már az áll, hogy „ a megadott mennyiségek a korábbi felhasználási tapasztalatok alapján, 12 hónapra kerültek meghatározásra, ún. tapasztalati mennyiségek”. Ez annyit jelent, 

hogy minden kilencedik-tizedik ülést cserélni kell az alig néhány éves szerelvényeken. A tender hátteréről hiába kérdeztük a BKV-t, cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.

Az ajánlattevőnek arra is kötelezettséget kell vállalnia, hogy a jótállás keretében felmerült hiba esetén legfeljebb 2 munkanapon belül garanciális hibaszemlét tart és a lehető leghamarabb elvégzi a javítást. Ha ezt a szerelvényeket gyártó orosz Metrowagonmashtól (MWM) is megkövetelték volna, illetve be is tartatnák, akkor erre a szerződésre vélhetőleg nem is lenne szükség, hiszen az MWM garancia keretében javítaná a megnyekkenő üléseket.

A még ideálisabb az lett volna, ha az orosz cég eleve megfelelő minőségben gyártja le a metrókocsikat a felújításért kért 219,2 millió eurós (akkori áron mintegy 69 milliárd forintos) árért. De nem így történt. A leszállított kocsikat már az elején hetekig kellett „ébresztgetni”, mire megkezdhették a próbajáratot. Azután az ajtók nyíltak ki véletlenszerűen, mire egy időre ki is kellett vonni a járműveket a forgalomból. Akkor az MWM bocsánatot kért a budapestiektől a hibákért, a BKV-nak pedig mindent megígért, de ezekből nem sokat váltott valóra. Tarlós István főpolgármesterként hol arról beszélt, hogy az ajtóhibát egy orvul elhelyezett fakocka okozta, máskor a média-huhogókat . A városvezetői székben őt váltó Karácsony Gergely végre elrendelte az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát. A 2020-ban elkészült jelentést azonban hónapokig nem publikálta a BKV, amelynek menedzsmentje a mai napig hangoztatja, hogy az MWM mindenben együttműködő és az orosz metrókocsiknak nincs több hibájuk, mint például az Alstom szerelvényeknek.

Azokról mindenesetre nem készült részletes – műszaki, gazdasági és jogi kérdéseket külön-külön tárgyaló – jelentés, amelyben egészen durva megállapítások szerepeltek. A szakértők szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal nőhet az üzemeltetési költség. S akkor még nem beszéltünk az utólagos klimatizálás áráról, illetve arról, hogy a karbantartás költsége irreálisan megemelkedhet, ha az orosz gyártó nem tudja vagy akarja teljesíteni a garanciális kötelezettségét.

A jelentés akkor 18 sorozathibát azonosított. Köztük volt az ülések esetenként balesetveszélyes törése is. 

A metrókocsi falai mentén, hosszában elhelyezett üvegszálas műanyagból készült, kivehető betétes, félkemény utasülések elvileg vandálbiztosnak készültek, de olyan gyengécskére sikerültek, hogy a normál terhelést sem bírják. Már a leszállítást követő évben megjelentek az első repedések az ülések vázain, ami a szakértők szerint „a szerkezet megerősítésének igényére felhívó, figyelmeztető jel”. A BKV már két évvel a jelentés megrendelése előtt elismerte a hibát, de hangsúlyozták, hogy a gyártó az ülések „átalakított tartószerkezetén jelentkező hibát garanciális eljárás keretében javítja, szükség esetén azt cseréli.” (Az átrozsdásodott padlólemezek cseréjét is megígérték, de az is leállt.)

Az ülések repedése, törése már 2020-ban 34 kocsit, a flotta 15,31 százalékát érintette. 

A jelentés azt is megállapította, hogy az MWM általi első javítások nem vezettek eredményre, mivel a repedések a javítás után ismételten megjelentek. Az MWM erre az ülés gyártójának továbbította a garanciális probléma megoldásának feladatát. Vélhetőleg azóta is törik a fejüket. Miközben a budapesti metrón a „szúrós ülőlapok balesetveszélyesek lehetnek az utasokra nézve”.

A jelentés írói szerint a hiba elsősorban kiterjedtsége miatt jelent olyan tényezőt, amellyel – megoldás hiányában – előbb-utóbb a napi üzemeltetés során is számolni kell. A törések utolsó fázisában az ülések és velük együtt a felújított szerelvények is használhatatlanokká válnak, a javításukhoz a forgalomból ismét ki kell vonni a szerelvényeket, és emiatt csökken a járműveknek a gyártó által vállalt rendelkezésre állási ideje, ez pedig kötbérfizetést von maga után. A BKV ezt is hozzácsaphatja ahhoz a 14 milliárd forintra rúgó kötbérszámlához, amelynek behajtása érdekében pert indított az orosz cég ellen, de lassan négy éve azt se sikerült elérni, hogy az együttműködőnek mondott partner átvegye a per iratait, nemhogy kifizesse a követelést összegét. 

Az Orbán-kormány pedig semmit sem tesz, hogy erre rávegye az általuk kommendált céget.

A miniszterelnök a Vodafone megvásárlását semmiképpen nem állítaná szembe más nemzetstratégiai céllal.