;

Tarlós István;3-as metró;fakocka;

Fakockák és szabotőrök ellen harcol Tarlós. FOTÓ: MTI/MOHAI BALÁZS

- Fakockák és szabotőrök ellen harcol Tarlós

Már a titkosszolgálatok is vizsgálják, hogyan került ki több mint háromezer utas minden személyes adata a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) online jegy-és bérletrendszeréből – értesült lapunk. A városháza közben tovább magyarázkodik: azt gyanítják, hogy nem a rendszert üzemeltető T-Systems hálózatának a feltörésével jutottak ki a bérletesek személyes adatai a 24.hu szerkesztőségéhez, hanem valaki "kiszivárogtatta" azokat. (Ezt az állítást gyengítheti, hogy a botrányt épp az robbantotta ki: egy fiatal hekker biztonsági réseket talált a rendszerben, amelyeket könnyedén kihasználhatott volna.) Tarlós István ugyanakkor úgy fogalmazott: "nem kizárható", hogy a T-Systems dolgozói között kell keresni az elkövetőt. Az adatcsomag egyébként július 16.-i dátumozású és a BKK állítása szerint ebben az időpontban csak a T-Systems dolgozói férhettek hozzá a rendszerhez. Tarlós István polgármester csütörtöki sajtótájékoztatóján azt is elmondta: az ügyben feljelentést tettek a rendőrségen. Közben a T-Systems bejelentette, hogy gyakorlatilag új rendszert fejleszt a saját költségén.

Más kijelentéseiben is súlyos bűncselekmény gyanújáról tett említést a főpolgármester. Szerint lényegében kiberterrorizmus áldozata lett a BKK hétfő óta lefagyott webshopja is. Olyan túlterheléses támadás érte a szervert, mintha egy órán belül 40 millióan látogatták volna meg az oldalt. A főpolgármester által idézett szakemberek szerint egy ilyen támadás kivitelezése 1 millió euróba kerül, azaz valaki ismeretlen okokból körülbelül 315 millió forintot szánt arra, hogy egy időre ne működjön az akkor mindössze néhány ezer ember által használt szolgáltatás. Arról nem nyilatkozott, hogy kit gyanít az állítólagos támadás mögött. Az RTL kérdésére Tarlós a félreértések elkerülése végett azért azt leszögezte, hogy nem Soros Györgyre célzott az egymillió euró megemlítésével.

Ugyancsak ismeretlen támadó tehet arról, hogy szerdán sokadjára ismét leállt a hármas metró egy felújított szerelvénye. Az egyik kocsi ajtaja ugyanis nem nyílt ki, mivel egy fakocka beszorult az ajtó úgynevezett vezetősínjébe. Tarlós István felmutatta a fakockát, ami szerinte milliméter pontosan akkorára volt kialakítva, hogy blokkolja az ajtót. „Nem eshet ki ilyesmi valakinek a zsebéből, hogy pont abba a sínbe essen bele. Valaki szépen elhelyezte azt két állomás között, a csúcsforgalomban” – mondta Tarlós. Az ügyben a BKV tett feljelentést.

Ami a felelősséget illeti: a főváros a fakocka-ügyben a rejtélyes szabotőrt vádolja, az adatvesztés miatt pedig a rendszert fejlesztő T- Systemsre próbálják rátolni az ügyet. Az online jegyes rendszer sorozatos problémái miatt Tarlós István főpolgármester már korábban belső vizsgálatot rendelt el. Bár a főpolgármester többször is hangsúlyozta, hogy meg kell várni a vizsgálat végét, már most komoly kirohanásokat intézett a T-Systems és a német anyavállalata ellen, mondván: „ne lapuljanak alamuszi módon, hanem álljanak ki és adjanak magyarázatot az ügyre.”

Tarlós István ellenben nem hajlandó felmenteni Dabóczi Kálmán BKK vezérigazgatót. Tarlós szerint az a gyengeség jele lenne, ha a vizsgálat befejezése előtt, a sajtó nyomására lépne.

Lapunk kérdésére Tarlós István megígérte, hogy nyilvános lesz a vizsgálati jelentés, ugyanakkor azt, hogy pontosan kik végzik a belső vizsgálatot, illetve bevonnak-e külső szakértőt az ügyben, nem volt hajlandó elárulni nekünk. Nem tért ki arra sem, hogy a jegyrendszer biztonsági hibáit elsőként feltáró, és erről a BKK-t is értesítő fiatalember ellen már nem vétség, hanem bűntett miatt nyomoznak.

Vészes sofőrhiány
A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) szakszervezetei hónapok óta kongatják a vészharangot, hogy megengedhetetlenül sok túlmunkára kényszerülnek a buszsofőrök. A cég vezetése ugyan cáfolta, de terjed az a hír is, hogy a munkaerőhiány ellenére azokat nem veszik vissza, akik egyszer már felmondtak a BKV-nál. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke most egy blogbejegyzésben kéri számon Bolla Tibor vezérigazgatótól, hogy érdemi tárgyalások helyett miért pazarol feleslegesen időt és energiát az érdekvédők támadására. Nemes Gábor a Népszavának elmondta, a cég sorra bukja el a szakszervezeti tisztségviselők ellen indított pereket, miközben nem haladnak a kollektív szerződés tárgyalásai, pedig a buszsofőröknek kiszállni sincs már idejük a járműből, tehát menetrendváltozásokra lenne szükség. A szakszervezet ismeretei szerint jelenleg száz sofőr hiányzik a vállalatnál, de a 3-as metró felújításának megkezdése után további 150 buszsofőrre lenne szükség és egyelőre a belső toborzáson és az odacsábított sofőrök után beígért „fejpénzen” túl nincs terv a hiány pótlására.

Az adatvédelmi hatóság szerint csak az alvállalkozó hibázott, ezért kerültek az orosz céghez a kormányzati konzultáció online kitöltőinek adatai. A hozzáértők szerint ez nonszensz.