Az olajcégek bő harmada jelezte, hogy vásárolni szeretne a stratégiai készletekből – írja a 444 a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) válasza alapján.
„Huszonnégy tagvállalatunk vételezhet a biztonsági készletből. A 24 tagvállalatból 9 jelezte vételi igényét, amellyel a felszabadított mennyiség 92 százalékát (mintegy 169,5 millió liter) értékesítjük. Az adásvételi szerződéseket aláírtuk, azonban a cégenkénti pontos mennyiségekről nem áll módunkban felvilágosítást adni, mivel azok üzleti titok részét képezik” – írták.
A szövetség közölte, hogy a felszabadított készletek átadása szerdán megkezdődött.
Mivel a Mol halaszthatatlan karbantartás miatt leállítja az országot eddig teljes egészében ellátó százhalombattai finomítóját, Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a szombati rendkívüli Kormányinfón bejelentette, hogy a kormány az áruhiány kialakulásának megelőzése érdekében felszabadítja a hazai kőolajtermék-tartalék mintegy negyedét.
Gulyás Gergely: literenként 480 forintért ezentúl csak magántulajdonú autók, taxik, mezőgazdasági gépek tankolhatnakAz Orbán-kormány odavágott a céges autósoknak is, de az érvei zavarosakAz MSZKSZ hétfőn értesítette az érintett tagvállalatokat, hogy a felszabadított 184 millió liter gázolajmennyiségből mennyit jogosultak vásárolni.
Az MSZKSZ-nek jövedéki adó és általános forgalmi adó nélkül 292,6 forintos literenkénti áron kell értékesítenie (bruttóban éppen 480 forint) a készleteket. Mivel 24 tagvállalatból csak 9 él a vásárlási lehetőséggel, ezért – jegyzik meg – úgy tűnik, hogy a tranzakció összességében nem túl csábító.
A portál megkereste az OMV-t is, amely azt válaszolta:
„Az MSZKSZ kőolaj szekciójának tagjai a felszabadított készletből a kormányrendeletben meghatározottak szerinti mennyiséget jogosultak megvásárolni. Megértését kérjük, hogy nem áll módunkban további információt nyújtani.”
Megjegyzik, hogy 170 millió literrel számolva a bevétel mintegy nettó 50 milliárd forint körül lehet. Azt is elég valószínűnek tartják, hogy a Mol ebből legalább 100 millió litert vásárolt, ami nettó 30 milliárd forint kiadással járhat.
Az MSZKSZ tárolótelepeiről legkésőbb szeptember 15-ig kell elszállítani a megvásárolt gázolajat, amire meglehetősen szomjaznak a benzinkutak.
Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke hétfőn az RTL Híradónak azt mondta: van olyan benzinkút, ahol nincs dízel, de van olyan is, ahol már semmit sem lehet kapni, így rövid időn belül országos problémák lehetnek a gázolajellátással Magyarországon.
Egyre közelebb az országos üzemanyaghiány?A most lecsapolt stratégiai tartalékot 2023. április 1-ig vissza kell tölteni. Erre a szövetség pályázatot hirdet majd a tagok körében, persze – mint azt a portál felveti – kérdés, hogy lesz-e egyáltalán önként jelentkező, mert azt még senki nem tudja, milyen áron lehet majd beszerezni a visszatöltendő 170 millió liter gázolajat.