A muzsikus dinasztiából származó Orbán György csaknem két évtizede a hazai jazz-szcéna egyik legtöbbet foglalkoztatott bőgőse. A Magyarjazz.hu szakmai portál idei szavazásán (Barcza-Horváth József mögött) a második helyen végzett hangszerén. A Coltrane Legacy megalapításával Orbán egyszerre több szintet ugrott: zenekarvezetőként remekül irányítja a szextettet, miközben invenciózus zeneszerzőként is bemutatkozott, a címadó kompozíciót (Nairobi) is ő írta. A csapatban példaképük, a legendás John Coltrane egykori szólamát (tenorszaxofon) Molnár Sándor játssza, aki szakmai körön kívül kevésbé ismert, mint amennyire tehetsége alapján megérdemelné. Az altszaxofonos Soso Lakatos Sándorral és a szopránszaxofonos ifj. Oláh Kálmánnal olyan „kórust” alkotnak, amely a műfaj amerikai világsztárjainak, a Saxophone Summit-koncertek főszereplőinek legjobb pillanatait idézi. A ritmus-szekcióban Orbán mellett a híres édesapja (Oláh Kálmán) nyomdokaiba lépő Oláh Krisztián zongorázik és az ugyancsak régi zenész-dinasztiából jövő Lakatos Pecek András dobol. A roppant finoman kivitelezett, sokszínű és sokrétegű hangszerelések Oláh Krisztián munkáját dicsérik.
A zenerajongók pontosan tudják: John Coltrane (1926–1967) az 1950-es évek elejétől teljesen új, spirituális kontextusba helyezte a modern jazzt. Lemezfelvételei műfajtörténeti mérföldkövek, amelyekből rengetegen merítettek inspirációt. A Coltrane halálának ötvenedik évfordulóján létrehozott zenekarban Orbán György kellő tisztelettel, de bátran és ötletesen dolgozza fel a mester témáit, motívumait. A hat muzsikus közös gondolkodását „absztraktnak és progresszívnek” tartja, de arra is figyelnek, hogy zenei nyelvezetük közérthető maradjon, befogadható legyen. Orbán személyes példaképének, Coltrane bőgősének, Jimmy Garrisonnak is méltó emléket állít, miközben a hangszer egy másik ikonja, Charles Mingus öröksége is felfedezhető a kompozíciókban. A lemezen hallható hat tétel közül három (India-Liberia, Naima, Brasilia) Coltrane eredeti szerzeményeit értelmezi újra. Ezekben nincs semmi nosztalgia, a hatvan évvel ezelőtti témák kifejezetten korszerű formában kelnek új életre. A címadó Nairobi mellett egy imponálóan kreatív Oláh Krisztián-téma (San-Yi-Ka) is helyett kapott az albumon. A végén pedig jön a csattanó: Jerry Brainin és Buddy Bernier 1948-as örökzöldje, a The Night Has a Thousand Eyes, amit Coltrane mellett olyan nagy művészek dolgoztak már fel, mint Sonny Rollins, Horace Silver, Stan Getz vagy Paul Desmond (a Take Five komponistája). A számot ilyen előzmények után műsorra tűzni nagy merészség, de a megvalósítás nemcsak sikeres, hanem egyenesen revelatív. Büszke lehet a szakma és a közönség is erre a hat fiatalemberre.
Coltrane Legacy: Nairobi
Fonó Budai Zeneház
Katalógusszám: FA 490-2