egészségügy;kórház;szerelem;orvoslás;COVID-19;

- Hősnő a Covid-osztályról - Havas Julival orvoslásról és szerelemről

Két pusztító szenvedély, szerelme és orvosi hivatása határozza meg a Nincs Hold, ha nem nézed című regény főhősének életét, amelybe mindkét szempontból hatalmas fordulatot hoz a Covid-járvány. Az elsőkönyves Havas Juli ismeretlen világba vezeti olvasóit: intim részleteket árul el a férfiak uralta klinikai közegről.

A magyarok csak külföldi kórházakban készült felvételek és egy-egy orvos gerillaposztja alapján tudták elképzelni, hogy mi zajlik egy Covid-osztályon, hiszen itthon nem engedtek be újságírókat a kórházakba. A regényében egy Covid-intenzív mindennapjaiba csöppenünk, egyes helyeken dokumentumfilm-szerű jeleneteket kapunk az egészségügyisek küzdelmeiről, a betegek szenvedéséről és a körülményekről. Volt önben kétely, hogy megteheti-e, hogy beszámoljon a sok lakattal őrzött részletekről?

Nem volt dokumentarista célja a regényemnek, és nem is írtam igazán negatív dolgokat, a fiktív karaktereimet egy kitalált kórházba helyeztem. Nem akartam „szidni a rendszert”, a világon sehol sem tudták, hogy hogyan lehet jól kezelni az új helyzetet, és minden egészségügyi rendszernek beletört a bicskája.

Egy szerelmi történetet akartam elmesélni, amely kórházi közegben játszódik – ezt a világot ismerem. Az írás idején kitört a járvány, tüdőgyógyászként a mindennap­jaim a Covid-osztályon teltek, ez lett a valóságom, így ebbe kerültek a hőseim is. Akik pont az „időzítés miatt” – a regény az első hullám idején és a második elején játszódik – tényleg hősökként jelennek meg, hiszen elképesztő teljesítmény volt az, amit az egészségügyi dolgozók a járvány legsúlyosabb időszakaszaiban nyújtottak.

A járvány kitörését mindannyian úgy éltük meg, hogy valami heroikus dolog részei vagyunk mi, „bentiek”, miközben a „kintiek” el sem tudták képzelni, hogy mi zajlik a kórházfalak mögött. És hamar elmúlt a megbecsülés is, pár hét tapsolás után felülkerekedtek az orvosokat, az egészségügyet kritizáló hangok, ijesztő laikustombolás kezdődött. Így az eredeti szándékom, hogy megmutassam, milyen helyzetben vannak a nők és a fiatalok, különösen a fiatal nők, az orvosok világában, különös hangsúlyt kapott: a nehezített pálya még nehezebb lett számukra.

Milyen helyzetben vannak a nők a magyar orvostársadalomban?

Ugyanúgy, mint az élet más területén, a nők a gyerekvállalás idején gyakran kerülnek behozhatatlan hátrányba az akadémiai életben. Ráadásul a környezet – a gyerektársak szülei, az iskolai rendszer, a laikus baráti kör – sem támogató, pont úgy elítéli a „karrierista” nőket, mint a gyerektelen szingliket. Középvezető még lehet, doktori fokozatot is szerezhet egy nő – magam előbbit korán, utóbbit „későn”, ötven felett szereztem meg –, mégis nehezen éri el, hogy egyenrangú lehessen a vele egyidős férfi kollégájával. A hierarchiát nagyon erősen meghatározza a nem és a kor – az utóbbiról is érdemes beszélni.

A fiatalok közül sokan nemcsak azért mennek el külföldre vagy hagyják el a szakmát, mert rossz a rendszer, hanem mert a kis közösségükben sem tudnak boldogulni. A fiatal orvosok és a nővérek tényleg a hátukon vitték el a járványt, köszönetet alig kaptak érte. Ha normális egészségügyet szeretnénk, akkor a pályakezdő orvosoknak több lehetőséget kellene adnunk és emberségesebben bánnunk velük. Ugyanígy létkérdés a nővérek helyzetének a rendezése.

Sokáig hidegnek és önzőnek tűnik a főhős doktornő, aki nem akar tudni a betegei magánéletéről, aki nem kíváncsi a kollégáira – a „nincs Hold, ha nem nézem” stratégiát folytatja. Azt gondolnánk, hogy az a nyomás, ami a járvány alatt nehezedett az orvosokra, fokozta az egészségügyben hangsúlyosan jelen lévő kiégést, sokak számára túlélési stratégiává vált nem kötődni a súlyos betegekhez, nem tudni róluk semmit. Kertész Anna (az interjú készítőjével véletlen a főhős névrokonsága – A szerk.) hozzáállásában pont fordított a változás – most kezdi látni az embert a kollégákban és a betegekben. Sokakkal megesett ez a környezetében?

Soha senki nem tapasztalt hasonlót az egészségügyisek közül, ezt nem lehetett ép ésszel felfogni. Szavakkal visszaadhatatlan, hogy milyen egy reggeli megbeszélésen megtudni, kit vesztettünk el éjszaka. És ezt sok-sok napon át újra és újra átélni. Ugyanakkor, mint minden embert próbáló helyzet, ez az együtt dolgozó csapatok tagjait közelebb hozhatta egymáshoz. Többféle mód van a traumakezelésre, de a legtöbbünknek csak az elkerülő mechanizmus jutott. A főhős esetében azt szerettem volna ábrázolni, hogy milyen sorsfordító volt, milyen ráébredéseket hozott számára ez a különleges időszak. Hogy milyen kételyek merülnek fel benne egy pusztító kapcsolat hetedik évében, hogyan látja magát és azt, hogy talán ideje véget vetni az értelmetlen vezeklésnek, ami ebben a viszonyban tartja.

Nagyon erősen jelenik meg a testiség a könyvben, többféle vonatkozásban is. A betegek, halottak testéről kendőzetlenül ír, és nagy szerepet kap a szexualitás is – egészen plasztikus leírásokkal. Van összefüggés a kettő között?

Van egy jelenet a könyv elején, amelyben a nővérek „rendbe tesznek” egy halottat. Számomra fontos volt ennek a megmutatása, hogy a laikusok lássák, ez is a mindennapi része az ápolók munkájának. Minden lehetséges helyen szerettem volna kiemelni a kórházi lét nehézségeit, megrendítő elemeit. Attól azonban, hogy sok testet pőrén látunk, még ugyanúgy tabu a szexualitás az orvosok körében, mint bármely más szeletében a társadalomnak. Nem emiatt mentem bele az együttlétek részletezésébe. Hanem, hogy megmutassam, milyen erős hatalma lehet a testi vágynak, hogy évekre odaköthet valakit a másikhoz, bármennyire is méltatlan egy kapcsolat.

Szerzői álnéven jelentette meg a könyvet, de nem bújik el mögötte. Miért?

Amikor elkezdtem járni írótanfolyamokra és megjelentek az első novelláim, el kellett döntenem, hogy el akarom-e választani az írói tevékenységemet az orvositól, hiszen szaklapokban publikálok itthon és külföldön is. Ráadásul olyan érzésem volt, mintha az „avatárom” írta volna a regényt. Adta magát, hogy kapjon egy másik nevet. Így lett Havas Juli.

Hogy fér bele és miért most jött az írás az életébe?

Már nem kell építenem a karrieremet, és már nem kell annyit tanulnom sem, mint az elmúlt négy évtizedben. Kevesen tudják, de ebben a szakmában folyamatosan képeznünk kell magunkat, és ez a szabadidőnk terhére történik. Így, pláne, ha család is van, nem jut már másra idő. A gyerekeim mostanra felnőttek, a saját életüket élik. Mindig megvolt bennem a vágy, kreativitás, szándék az írásra, most jött el az ideje.

Havas Juli

(Székelyudvarhely, 1962) orvos, író. Tüdőgyógyászként dolgozik, szépirodalmi műveit szerzői néven publikálja. Novellái a Jelenkor, a Spanyolnátha, a Litera-Túra periodikákban, a Szófa online irodalmi folyóiratban, a Felhő Cafén és a wmn.hu-n jelentek meg, 2022-ben látott napvilágot első regénye Nincs Hold, ha nem nézed címmel a Kalligram Kiadónál.

„Lehet egy a beszélő a szövegváltozatban, vagy majd utólag felosztjuk – mondják az interjú elején –, mert hisz a gondolataink közösek.” És rögvest meg is mutatják, milyen, amikor az egymás szavába vágás nem bántó, hanem konstruktív. Hírük megelőzte őket, Jégtorta című drámájukat idehaza még nem, de Svájcban már bemutatták. Egy ikerpár Simontornyáról, egy alkotópáros, aki drámáival sorra nyeri a pályázatokat, és most a doktoriját írja. Úgy tartják, a tudományos és szépírói munkásság erősíti egymást, mert segíti a hősök megértését. Ők a Kovács ikrek, azaz a VésD. Kovács Viktorral és Kovács Dominikkel beszélgettünk.