;

Franciaország;elnökválasztás;Marine Le Pen;Emmanuel Macron;

- Macron a vasárnapi első fordulóban zsebében érezheti a győzelmet, de a második körben rezeg a léc

Emmanuel Macron az elnökválasztás vasárnapi első fordulójának esélyese, de a második körben fordíthat a jobboldali populista Marine Le Pen. Sorsdöntő napok előtt áll Párizs.

Minden olyan simának tűnt. Az oroszok Ukrajna elleni agressziója után két héttel Emmanuel Macron uralta a közvélemény-kutatásokat, még Marine Le Pennel szemben is 20 százalékos előnyt jósolnak neki a második fordulóban. Most pedig annyira szorossá vált a verseny, hogy a Harris közvélemény-kutató szerint Macron már csak három százalékkal vezet, vagyis hibahatáron belüli a különbség. Sőt, egy kisebb közvélemény-kutató már Le Pent látja az élen.

Mi történt közben? A háború kitörése, illetve az ukrán menekültek tömeges, az Európai Unióba áramlása a francia közvéleményt is megrázta, és szemben például Londonnal, Párizs nagyon szolidáris volt a menedékkérőkkel. A francia közvélemény egyértelműen Oroszországot tartotta agresszornak és a helyi sajtó a bucsai vérengzéssel is sokat foglalkozott. A franciákat némi büszkeséggel töltötte el, hogy Emmanuel Macron igazi államférfiúi erényeket csillogtatott, az Európai Unió soros elnökeként igyekezett Vlagyimir Putyinnal is kapcsolatban maradni, s minden tőle telhetőt megtenni a tűzszünetért. Persze a francia elnök lehetőségei korlátozottak voltak és már a háború előtt is meg kellett tapasztalnia, hogy az orosz elnök megváltozott, ahogy egy ízben fogalmazott, mintha démonokat üldözne.

Macron béketeremtő erőfeszítéseit nem koronázta siker, de Le Pen felemelkedését elsősorban nem ez magyarázza. Szakértők valószínűleg sokat elemzik még az elnök kampányát és firtatják: tényleg jó ötlet volt-e sokáig csak külpolitikával foglalkozni és az utolsó pillanatra hagyni a bejelentést arról: elindul az elnökválasztáson? A konzervatív Le Figaro úgy vélte, hogy ez azért kockázatos, mert a vele szembeni esetleges vádakra nincs elég ideje válaszolni.

S épp a kampány finisében került elő egy vád, amellyel szemben folyamatos védekezésre kényszerült. Egy szenátusi jelentés feltárta, hogy a 2018 és 2021 között több mint kétszeresére emelkedtek a tanácsadókra költött költségvetési kiadások, a 2018-as 379 millió euróról 2021-re csaknem 893 millió euróra. A jelentés azt is felvetette, hogy e pénzek egyik fő kedvezményezettje, a McKinsey az elmúlt évtizedben nem fizetett társasági adót Franciaországban, amit az amerikai cég tagad. Mindez azután történt, hogy a Politico 2021 elején nyilvánosságra hozta: Franciaország kezdetben a McKinsey tanácsaira támaszkodott a koronavírus-válság kezelését illetően, s ez is idézhette elő, hogy a kormányzat lassan reagált a krízisre. Míg az ilyen cégek széles körű alkalmazása számos angolszász országban bevett gyakorlat, Franciaországban a kormány inkább a nagy tekintélyű közszolgálatra támaszkodik magánvállalkozók bevonása helyett.

Szakértők szerint a kampány szempontjából nem szabad túlbecsülni a McKinsey ügyet, mert az emberek nem igazán értik, miről van szó. De azt látják, hogy az elnök folyamatosan magyarázkodásra kényszerül.

Le Pen népszerűsége növekedésének további oka egy természetesnek nevezhető folyamat: a voksolás következtével azok a választók, akik semmiképpen sem akarnak bizalmat szavazni Macronnak egy második mandátumra, a vele szemben legesélyesebb jelölt mögött sorakoznak fel. Jól látható, hogy Le Pen felemelkedésével egy időben folyamatosan csökkent a Republikánusok elnökjelöltje, Valérie Pécresse és a szélsőjobboldali Éric Zemmour népszerűsége, s ez utóbbi két jelölt együttesen talán a szavazati arányok 20 százalékát sem éri majd el most vasárnap.

Végezetül Le Pen a választási kampányban ügyesen húzta elő a megélhetés kártyáját. Az infláció már az év elején nőtt, a háború után pedig még inkább megemelkedett az áram, a benzin és a gáz ára, nőttek a franciák kiadásai, s felmérések szerint egyértelműen ez a kérdés foglalkoztatja most őket legjobban.

Macron, látva az egyre aggasztóbb közvélemény-kutatási adatokat, múlt hétvégén már a szélsőjobboldali veszélyre figyelmeztetett, mindenesetre érdekes, hogy ezt a témát csak a kampány finisében hozta elő. Kérdés azonban, hogy a populizmus emlegetése mennyire hatékony fegyver Le Pennel szemben, aki az eltelt években elmozdult a centrum felé, vagy legalábbis kevésbé tűnik radikálisnak Zemmourhoz képest. Kampányához a francia pénzintézetek nem folyósítottak hitelt, ezért egy magyar banktól kapott támogatást, amiből jól látszik, hogy a magyar kormányzat kinek a pártját fogja az elnökválasztás során.

Macronnak most arra kell koncentrálnia, hogy megakadályozza Le Pen népszerűségének további emelkedését. Most úgy tűnik, Le Pen nem tud 22 százalék fölé kerülni, az elnök viszont tartja 27,5-28 százalékát. De ez a néhány százalék még semmit sem jelent a második fordulóra nézve, sok függ a mozgósítástól és attól, hogy az egyes jelöltek mekkora tartalékokkal rendelkeznek.

Az eltelt években a francia belpolitika egyértelműen a jobboldal felé mozdult el, s ez Macron politikájáról is elmondható. A Libération például a jobboldal központi alakjának minősítette. A lap szerint erre utal, hogy felülvizsgálnák a kitoloncolási szabályokat, akiknek elutasítják a menedékkérelmét, azoknak nem lesz lehetőségük fellebbezni, el kell hagyniuk Franciaországot.

A két forduló között ezért Macronnak nyitnia kell a baloldal felé. Minden attól függ, mennyire mozdulnak meg érte a baloldali szavazók, s hajlandóak lesznek-e az urnákhoz járulni azért, hogy elkerüljék a nagy veszélyt, Le Pen győzelmét. 

A jelöltek programjaiEmmanuel Macron A hivatalban lévő francia elnök két prioritást határozott meg. Nagy hangsúlyt helyezett az oktatásra, amelyet hatékonyabbá kíván tenni. Ígéretet tett a tanárok fizetésének emelésére. Másrészt nagyobb önállóságot kíván biztosítani az iskoláknak. Az egészségügyi intézményeknek szintén nagyobb autonómiát kíván biztosítani. Másik fontos terve a nyugdíjreform. Ez egy régóta halogatott téma. Köztudott, hogy a jelenlegi rendszer finanszírozhatatlan, de a hivatalban lévő elnökök sosem kívánták megbolygatni a kérdést, hiszen népszerűtlen intézkedésekkel jár. Mivel azonban Macron második mandátumát kezdené el, ezért most lehetősége lenne a társadalomnak nem tetsző, de pénzügyi szempontból elengedhetetlen intézkedések meghozatalára. Ami gazdasági és pénzügyi programját illeti, tovább csökkentené a munkanélküliséget, e tekintetben már így is jól áll az ország, valamint csökkentené az államadósságot. Marine Le Pen Legnagyobb riválisával, Éric Zemmourral folyamatosan azon versenyzett, melyikük tud nagyobbat mondani a menekültek kérdését illetően. Igaz, szeptember óta ez a téma kevésbé uralta retorikáját, talán azért, mert felismerte, csak ezzel nem lehet választást nyerni, a választók ingerküszöbét sok, a bevándorlást korlátozó intézkedés már nem éri el. A Nemzeti Tömörülés jelöltje ezért a franciák vásárlóerejének javítását és a „szuverenitás” visszaszerzését helyezte kampánya középpontjába. Államfőként kezdeményezné az energia áfájának 5,5%-ra való csökkentésére. Úgy véli, az Ukrajna elleni háború, és az energiaárak jelentős emelkedése igazat is ad neki ebben. A kérdés az, menyire tudja mozgósítani a választókat, ez a Nemzeti Tömörülés számára mindig is gondot jelentett. Jean-Luc Mélenchon A baloldali populistának nevezhető Elégedetlen Franciaország elnökjelöltje a kampányban elsősorban szociális kérdésekre összpontosított. Síkra szállt a gáz, az áram és a benzin árának befagyasztása mellett, javaslatot tett arra, hogy a franciák 60 éves korukban nyugdíjba vonulhassanak, a minimálbért pedig nettó 1400 euróra kívánja emelni. Nem világos, miből. Mindenesetre tény, sikerült elérnie azt, hogy programja eltérjen a többi jelöltétől, ennek is köszönhető, hogy az utolsó hetekben jelentősen emelkedett a népszerűsége, különösen a fiatalok körében. A kampányban nem is arra koncentrált, hogy Macron programjával szemben határozza meg magát, hanem azt igyekezett kiemelni, miben különbözik Le Penétől. A két programot összehasonlító szórólapot több mint ötmillió példányban terjesztették. Radikális döntéseket tervezne a globális felmelegedés ellen, beleértve az atomenergiából való fokozatos kiszállást. Éric Zemmour Marine Le Pen és közte az a legnagyobb különbség, hogy míg előbbi inkább a dolgokat gyakorlati szempontbóI közelíti meg, Zemmour az ideológia embere, aki a nyugati, európai civilizáció nagy védelmezőjének tartja magát. Esszéiben vissza- visszatérő elem a „nagy demográfiai csere” elmélete, amely szerint küzdeni kell a muzulmán bevándorlók ellen, mert kiszorítják a keresztény európaiakat. Emiatt is indult el az elnökválasztáson, állította. Amint ezt hangzatosan megfogalmazta: „Ha nem nyerek, attól tartok, hogy Franciaország hamarosan nem lesz többé Franciaország. Még mindig így nevezik majd, de egy muszlim többségű, afrikai állammá válik, amely egy másik civilizációhoz tartozik” – jelentette ki a napokban a Le Figarónak adott interjújában. A France Info rádióban pedig azt közölte, ha elnök lenne, létrehozná a hazatoloncolási minisztériumot és évente egymillió embert küldene vissza szülőhazájába. Valérie Pécresse A Republikánusok jelöltje sokszor beszélt a „törvényes rendhez” való visszatérésről, ami azért is érdekes, mert alapvetően mind Le Pennél, mind Zemmournál jóval mérsékeltebb. Az ő kampányában is sokszor előkerült a vásárlóerő kérdése. Síkra szállt a franciák fizetésének 10%-kal való emelése mellett, új rendszert vezetne be, a családi pótlékokat illetően. Múlt héten azt is bejelentette, hogy az árak csökkentése érdekében a tömegközlekedésre kivetett áfát 10%-ról 5,5%-ra csökkentené. Pécresse többször hangsúlyozta, hogy hatékonyabban kíván küzdeni a csempészettel és a bűnözéssel szemben. Többek között a parlament által évente megszavazott bevándorlási kvóták bevezetését, a bíróságok forrásainak öt év alatt több mint 50%-os növelését szorgalmazza. Ezenkívül megerősítené a rendőri erőket az 5000 lakosnál nagyobb településeken. 

A jelentősen megnőtt infláció és megélhetési költségek miatt a világ egy sor országában utcára vonultak az emberek, s ez csak a kezdet. A tiltakozási hullám már Európát is elérte és valószínűsíthető, hogy idővel egyre több államra terjed át.