A Mol kialakította az uniós Next-E kezdeményezés keretében vállalt mind az 59 magyarországi elektromosautó-kútját - jelentette be tegnap az olajcsoport vecsési töltőállomásán Czikora Tamás, a Mol mobilitási vezetője. (Ezekkel együtt az elmúlt kilenc év során összesen 81 hazai e-kutat alakítottak ki a Mol Plugee név alatt. Céljuk a térség államaiban az év végéig 200, 2025-ig pedig 500 e-töltő kiépítése.) A Next-E tagjai Csehországtól a Fekete-tengerig, illetve az Adriáig összesen 252 elektromosautó-töltő kialakítását vállalták. A Mol ebből Magyarországon kívül 24 cseh, 13 szlovák, 12-12 szlovén és horvát, valamint 21 román e-töltőt telepített. Ezek - néhány román kút kivételével - szintén megvalósultak. A Mol Next-E-n belüli társai közül a német E.ON 14 cseh, 12 szlovák és 19 román, a horvát HEP 30 helyi, a szlovén Petrol pedig 20 helyi és 16 horvát kutat épít ki. A cégszövetség tagjai az autógyártók részéről a BMW és a Nissan.
Az összesen 252 térségi egységből 30 egyenáramú, 150-350 kilowattos (kW) ultragyors, a többi pedig 50 kW-s egyenáramú gyorstöltő, amelyen található 22-43 kW-s váltóáramú csatlakozó is. Ezek telepítése szintén a végéhez közeledik. Bár a Mol 2017-es csatlakozásakor még 2020-as befejezést ígértek, a megvalósítás a világjárvány miatt mostanáig csúszott. A fejlesztés teljes költségvetése 22,17 millió euró - nyolcmilliárd forint -, aminek 85 százalékát az EU állta.
Egy 50 kW-s töltőről egy arra alkalmas autó átlag egy óra alatt tölthető fel teljesen, ami 200-250 kilométer biztonságos megtételére elegendő. Az alacsonyabb teljesítmény jóval hosszabb töltési időt igényel, így azokat a kutak ügyfelei kevésbé is igénylik. Hagyományos, 230 Voltos csatlakozóról a teljes feltöltés körülbelül tíz óra. Az autó kialakítása, állapota és a külső hőmérséklet függvényében az átlagtól jelentős eltérések is elképzelhetők.
A tegnapi átadón Czikora Tamás felhívta a figyelmet, hogy a világszintű tavalyi értékesítések 5 százalékát már az elektromos autók tették ki, így 10 millió ilyen jármű rója az utakat. Tóth-Fekete Róbert, az alternatívüzemanyag-terület vezetője pedig arra emlékeztetett, hogy Európában augusztus során már több új elektromos és hibrid személyautót adtak el, mint dízelest, 2030-ra pedig a Bloomberg az összes gépjárművön belül 30 százalékos e-autó-részaránnyal számol.
Arra a kérdésünkre, hogy a Mol pályázik-e további uniós e-töltő-telepítési támogatásokra, illetve az ilyen egységek üzemeltetése mikor fordul termőre, Czikora Tamás úgy fogalmazott: a tevékenység még jó ideig igényli a külső támogatást. Felvetésünkre hozzátette: bár már felmerült a különböző hálózatok egységes kezelőfelületének ötlete, ilyen megállapodás egyelőre nem körvonalazódik.
Március végén 1471 engedélyköteles, nyilvános e-töltő üzemelt az országban - közölte néhány hete a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal. Ez közel 60 százalékkal több az előző év hasonló időszakának adatánál. Ellenben a töltések mennyisége egyenáramúból 18,6, váltóáramúból 16, darabszámukat illetően pedig 25,3 és 5,6 százalékos visszaesést mutatott.
Szeptemberben mindazonáltal tovább bővült a hazai zöld rendszámos autóflotta: míg tisztán elektromosból 17,8 ezer, hatótávnövelő elektromosból 12 ezer, tölthető hibridből pedig 7,4 ezer gépjárművet tartottak nyilván - idézi a Belügyminisztérium kimutatását a Villanyautosok.hu.