;

Balaton;Bahart Zrt.;

- "Még jó, hogy jár ez a hajó"

Az elmúlt évekhez hasonlóan kedvelt program a Balatonon a személyhajózás, ám az utasok szerint drágák a jegyek.

Hatezer-ötszáz forint – hallatszik a hang a badacsonyi hajóállomás jegypénztárából, mire az ablak előtt álló harmincas férfi gúnyosan lebiggyeszti a száját. – Még jó, hogy jár ez a hajó…

Mohora Péter Balatonszepezden nyaral feleségével és tízéves fiával, a közeli faluból tekertek át Badacsonyba, hogy a napot fonyódi hajókázással és egy kis déli parti kerekezéssel tegyék teljessé. Hármójuknak a cirka 25 perces hajóút négyezer forint, ehhez jön még a két felnőtt és gyerekkerékpár díja.

- Oda-vissza 13 ezer forint, valljuk be, röhej! – jegyzi meg Mohora Péter. – Ennyi pénzért kétszer beülünk menüre egy étterembe, vagy úgy is nézhetem, hogy 15 ezret fizetünk egy napra a nyaralóért.

Nemcsak a váci család szerint drágák a balatoni hajójegyek, bárkivel beszéltünk a badacsonyi kikötőben, mind túlárazottnak tartották a tavi élményt.

A Fonyód-Badacsony járat a legolcsóbb, 1. díjszabásba tartozik, ami 1600 forintos felnőtt, 800-as gyerekjegyet jelent, a kerékpárokat pedig egy ezresért – a gyereket a feléért – lehet feltolni a katamaránokra. A négyszemélyes családi jegy 4320, az öt fős 5040 forint, persze csak egy útra, visszafelé még egyszer ki kell fizetni a jegyeket. A legdrágább, IV-es díjzónában már 2200 a felnőtt, s hatvan forint híján hatezer a négyszemélyes családi jegy, persze szintén csak oda. Amit nem minden magyar família engedhet meg magának, vagyis a balatoni hajókázás nem csak a látvány és az élmény miatt jelent különleges szórakozást.

- Ráadásul nézze meg, mennyien leszünk – mutat végig a hajóra várakozók hosszúra nyúlt során Tibald Mihályné. – Idefelé sem volt ülőhely, s a korláthoz sem fértünk oda, csak ácsorogtunk a felső szint közepén, ami egy nyugdíjasnak nem a legnagyobb élmény.

Megnéztük, mennyire versenyképesek a Bahart árai – a menetidő, valamint a távolság figyelembevételével – a többi hazai lehetőséghez, illetve a szomszédos országok tarifáihoz képest. A Velencei-tavon az Agárd-Pákozd járatra – a menetidő 20 perc, tehát nagyjából annyi, mint a Fonyód-Badacsony viszonylaton – 1100 forint a felnőtt, 900 a nyugdíjas- és gyerekjegy, a kerékpárokat pedig ingyen fel lehet vinni a hajókra. A Fertő-tavon a Fertőrákosról-Mörbisch-Illmitz-Fertőrákos járaton – menetidő 70 perc – a felnőttek 1900, a nyugdíjasok 1600, a 6-14 éves gyerekek 1200 forinért utazhatnak, a kerékpár-szállítás itt is ingyenes. A Dunán a Mahart Visegrád-Zebegény, Visegrád-Vác, Visegrád-Szentendre járataira a napijegy 500, a kerékpárjegy 200 forint, a Budapest-Szentendre járaton a menetjegy 2540 forint, a kerékpárt ennek feléért lehet felvinni a hajókra.

Ausztriában a Wörthi-tónál a Klagenfurt és Velden közötti tíz kikötőben korlátlan utazásra és ki-beszállásra használható egész napos felnőttjegyért 5600, a 6-15 év közötti gyerekjegyért 2800, a kerékpárjegyért 1750 forintnak megfelelő eurót kell fizetni, az egyállomásos jegy 2040 forint. A Bodeni-tavon a legrövidebb, bő három kilométeres, Überlingen és Wallhausen között járó hajókon 1200 forintnyi euró a felnőttjegy, a gyerek – 6-14 éves kor között – 560. A hat kilométeres Bregenz-Lindau útért teljes áron 2100 forint, a 25 kilométeres Bregenz-Friedrichshafen felnőttjegye 5600, a 35 kilométeres Bregenz-Konstanzé 6700 forintra jön ki. Vagyis utóbbi esetben egy kilométernyi utazás 191 forint, míg Fonyód és Badacsony között valamivel több, mint háromszáz. 

A remek utasstatisztikák ellenére veszteséges a BahartMegkerestük a Balatoni Hajózási Zrt.-t, kíváncsiak voltunk, mit szólnak az utasok észrevételeihez, a drágának tartott jegyárhoz, a legfelkapottabb járatokon tapasztalható zsúfoltsághoz. Arra is rákérdeztünk, milyen kihasználtsággal futnak a cég hajói, mekkora bevételt jelent a személyhajózás a Balatonon, s mekkora veszteséget, hiszen a Bahart évek óta kommunikálja – s többek között a májusban elfogadott reorganizációs tervet is ezzel az indokkal verte keresztül a többségi tulajdonos állam –, hogy az ágazat, a remek utasstatisztikák ellenére veszteséges. Választ nem kaptunk, a cég hivatalos beszámolóiból viszont kiderült, míg 2017-ben 715,3 millió, 2018-ban pedig 798,5 millió, addig tavaly 888,7 millió forint bevételt hozott a cégnek a személyhajózási ágazat. A tavalyi szezonban több, mint 7500 járat indult a kikötőkből, az utasszám 2019-ben meghaladta a 700 ezer főt, a cég saját mérései szerint az utasok több, mint fele családosként hajózott. Az idei főszezonban a 16 kikötőből kilenc útvonalon járnak menetrendszerinti hajójáratok, a két legkedveltebb útvonal a Fonyód-Badacsony, illetve a Siófok-Balatonfüred-Tihany, melyeken hat-hat hajópár jár naponta. 

A többség szerint nincs olyan szervezet Magyarországon, amely a regnáló hatalomtól és a politikától teljesen függetlenül végezheti munkáját.