A debreceni BMW-gyár meg fog épülni, eddig minden az előzetes ütemtervnek megfelelően haladt; az építési területet pénteken átadták a beruházónak – jelentette be Szijjártó Péter a Facebook-sajtótájékoztatóján pénteken Debrecenben.
A külügyminiszter az MTI összefoglalója szerint azt mondta, minden fél tartja az ígéreteit, és teljesíti a kötelezettségeit, a 2018 nyarán bejelentett, gyárépítésről szóló szerződés 2020 június végén, módosítás nélkül hatályba lép. Hozzátette, a beruházás értéke több mint egymilliárd euró, amelyhez a magyar kormány 12,3 milliárd forintos támogatást nyújt.
Hangsúlyozta, olyan kérdés nincs, hogy a gyár meg fog-e épülni, és olyan kérdés sincs, hogy el fog-e kezdődni az építkezés, mert az építkezés elkezdődött. Ez világosan látszik, azt a leendő gyárigazgató, és a BMW képviselői egyaránt világossá tették – mondta.
Szijjártó Péter felidézte, hogy a debreceni BMW-beruházás bejelentése óta a gyárépítés első fázisa zajlik, ami az előkészítő munkálatokat és az infrastrukturális beruházásokat jelenti. A gyár helyszínéül kialakított négyszáz hektárnyi területen több hónapja „gépláncok százai, emberek ezrei” dolgoztak és dolgoznak, több mint 2 millió köbméternyi földet mozgattak meg, 123 kilométernyi vezetéket építettek be a földbe, 12 kilométernyi vizesárkot ástak ki a munkások, a leendő épületek stabilitása érdekében pedig 500 cölöpöt helyeztek le. Közölte azt is, hogy elkezdődtek az áram és gázellátással kapcsolatos kivitelezések, a két autópálya-lehajtó kivitelezése is az ütemterveknek megfelelően halad: 2021 végére az első autópálya-csomópont megépül, és az ipari park körüli útépítések addigra befejeződnek. Zajlik a Budapest és Debrecen közötti vasútvonal fejlesztése, ez 2023 végére elkészül. A német iskola indításával kapcsolatos minden munkát elvégeztek – tette hozzá.
A miniszter azt is megerősítette, hogy a BMW felvette az első munkavállalóit Debrecenben.
Szijjártó Péter kitért arra is, hogy a világjárvány nem pusztán egészségügyi, hanem gazdasági kérdés is. Miközben az első számú feladat az emberek életének, egészségének megvédése, ugyanúgy feladat a munkahelyek megvédése, és új munkahelyek létrehozása, ezáltal a magyar gazdaság újraindítása is – mondta. Ez csak új beruházásokkal lehetséges – hangsúlyozta. „Éppen ezért a kormány gazdaságvédelmi akcióterve továbbviszi azt a gazdaságpolitikai filozófiát, amelyet tíz éve a magunkénak vallunk, és amely az új beruházások támogatására összpontosít” – szögezte le.
Az autóiparnak a beruházások terén kiemelt szerepe van,
Michele Melchiorre, a BMW Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója az eseményen leszögezte: a munkálatok a tervek szerint folytatódnak.
Hozzátette: az a globális gazdasági helyzet, amit a járvány okozott, rányomta a bélyegét az építkezésre is. Azt mondta
Michele Melchiorre végezetül köszönetet mondott Debrecen városának és a magyar kormánynak a bizalomért, és a professzionális együttműködésért.
Nemrég Oliver Zipse, a BMW Csoport igazgatóságának elnöke, a bajor cég első negyedéves eredményeit bejelentő sajtótájékoztatón közölte, hogy a BMW AG igazgatóság úgy döntött, a koronavírus-járvány miatt nem kezdi meg a debreceni gyárának építést. A cégvezér arról beszélt, hogy a következő időszakban „alaposan áttekintjük az összes projektünket, azt vizsgáljuk ezek hozzájárulnak-e a sikerekhez, jó-e az időzítésük, még életképesek-e, illetve megvalósíthatóak-e”.
– A BMW Group körültekintően kezeli a válságot, a folyamatokra összpontosítva és mindig a jövőbe tekintve hoz döntéseket. Amíg a válság fennáll, azon dolgozik, hogy a lehető legszilárdabb alapokat teremtse meg a krízis utáni újrainduláshoz – ezt tartalmazza az a közlemény, amelyet Salgó András, a BMW Magyarország vállalati kommunikációs vezetője juttatott el a Népszavához, válaszul a feltett kérdéseinkre. Az írta, továbbra is elkötelezettek az új, magyarországi gyáregységgel szemben, annak megépítése a cégcsoport hosszú távú növekedési törekvéseit támasztja alá. Feltételezésük szerint a koronavírus járványhelyzet hatással lesz a debreceni építkezési munkálatokra, így azok lelassulhatnak.
Az építkezés az előzetes tervekhez képest már eddig is csúszott, 2018 októberében, az üzem alapításával kapcsolatos szerződések ünnepélyes aláírásakor ugyanis még arról beszéltek az érintettek, hogy az üzem kivitelezése 2019. őszén indul: addigra a tervek szerint már kiépült volna az infrastruktúra, beleértve a korszerűsített konténerterminál, a villamosított vasútvonal és az új telekommunikációs központok meglétét.