kiállítás;múzeum;

- Hűtőmágnestől a radírig: a kisember nagy művészeti biznisze

A külföldi mintákhoz hasonlóan számos hazai múzeum ajándékboltja kínál végtelennek tűnő választékot, a kereslet azonban helyenként változik, így nem mindenhol fordítanak erre külön forrásokat.

 A legtöbben szívesen akasztanánk fel otthonunk falára Van Gogh, Leonardo vagy Frida Kahlo festményeit, erre azonban ritkán nyílik lehetőség. Képek helyett azonban vásárolhatunk – jóval kedvezőbb áron – a művészek alkotásait mintázó, vagy épp aláírásaikat, fotóikat megjelenítő tolltartót, esernyőt, szemüvegtokot a múzeumok ajándékboltjaiban. A választék pedig szinte végtelennek hat, a tárgyak készítői, és árusítói a lehető legtöbb igényt igyekeznek kielégíteni, s hozzásegíteni a vásárlókat, hogy elvigyenek magukkal egy darab művészetet a múzeum falain túlra is. „Mindenképp az állandó és az időszaki kiállításokhoz kell kapcsolódjon a termék. Igyekszünk figyelni arra, hogy ne csak Van Gogh és Klimt legyen mindenhol kapható. Ezeket is keresik ugyan, de többször van, hogy megdicsérnek minket, végre nem ők vannak” – beszélt a válogatás szempontjairól Piri Katalin, a Szépművészeti Múzeum MúzeumShopjának vezetője.

Piri Katalin

Hazai tervezőkkel is szeretnek együttműködni, és sokan keresnek kifejezetten magyar terméket a külföldi vásárlók körében is – hangsúlyozta. A designerek sok esetben nem lemásolnak egy adott alkotást, hanem attól inspirált munkákat készítenek – ezek is rendkívül sikeresek – tette hozzá a boltvezető, s kiemelte, az általuk készített termékek nem feltétlenül jelentenek egyet a drágasággal.

Vannak slágertermékek is – mesélte az üzletvezető –, a hűtőmágnes vagy a képeslap lekörözhetetlen. Ugyanakkor végtelen a vásárlók igénye, ha nagyméretű képeslap van, akkor kisméretű kell, ha olyan van, akkor valami egészen más – tette hozzá nevetve. Nehéz kitalálni az igényeket, folyamatosan kísérletezni kell, és olykor előfordulnak kudarcok is – mondta Piri. Vannak viszont olyan termékek is, amelyek eladják magukat – ilyenek például a Rembrandthoz vagy Frida Kahlohoz kötődő tárgyak. „A Frida kapcsán szinte bármit el lehetett adni: akkora népszerűségnek örvendett, hogy a mexikói autentikus hímzéstől a ceruzahegyezőig mindent megvettek” – részletezte a boltvezető.

Nem lehet általánosítani a vidéki vagy budapesti múzeumok tekintetében – vélekedett Piri Katalin –, vannak elképesztően jó, és szégyenletes országos múzeumi boltok is. S persze, a vásárlói igények sem mindenhol egyformák: a makói József Attila Múzeumban például nincs ilyen üzlet. „A helyiek nem igazán keresik nálunk a múzeumi tárgyakat, éppen ezért nem is nyitottunk boltot. Képeslapokat, évkönyveket, illetve a saját prospektusainkat azonban meg lehet vásárolni, és néhány alkotó hagy nálunk portékát bizományban (az értékesítés után fizet a viszonteladó a kereskedőnek), amiket szintén értékesítünk. Vannak vászontáskáink is, de azok inkább a város nevezetességeihez kapcsolódnak, kifejezetten József Attilához köthető nincsen” – mondta lapunknak Szikszai Zsuzsanna, a múzeum igazgatója. „Névadónk versesfüzetére viszont elég nagy volt a kereslet, el is fogyott mind, azt újra is kellett nyomni – ez nagy örömet okozott” – fűzte hozzá az igazgató. Azt is elmondta, bár több múzeumhoz képest szűk a kínálatuk, a költségvetési keretből nincs is igazán lehetőségük egy nagyobb bolt kiépítésére. Ami megmarad a pénzből, azt igyekeznek a múzeumra fordítani: elsősorban műtárgyvédelemre, felújításokra költenek. 

Ezzel azonban nincs egyedül a makói intézmény, hiszen a külföldi múzeumi boltokhoz képest még jelentős a hazai lemaradás, ami a helyenként bizonytalan vásárlói igényeket és keresletet tekintve érhető is (Piri Katalin is kiemelte, vásárlóik 70%-a külföldiekből áll, akik más szempontok alapján vásárolnak, mint a magyar közönség). Ugyanakkor rendkívül biztató az egyre szélesebb körű terjeszkedés – ezt erősítette meg Pádár Eszter, a Petőfi Irodalmi Múzeum Közönségkapcsolatok és Rendezvényszervezési Főosztályának vezetője is, aki a színházak boltjait is jó tendenciának ítéli meg: a Katona József Színház vagy az Örkény Színház is elkezdett ilyen ajándéktárgyakkal foglalkozni.

Pádár Eszter

A főosztályvezető úgy véli, segítheti a művészet terjedését, népszerűbbé tételét a múzeumshopok jelenléte. „Azért is gondolkodunk mindig abban, hogy miként tudjuk átfordítani ajándéktárgyakba a nálunk lévő hagyatékokat, életműveket. Sokszor járunk külföldi múzeumokban, és nem titok, hogy olyan szemmel is nézzük a múzeumi boltok kínálatait, mi az, amit a mi lehetőségeinkhez mérten is ki tudunk alakítani” – fűzte hozzá Pádár. A múzeumon belül körülbelül tizenöt éve foglalkoznak az ilyen jellegű ajándéktárgyakkal – mesélte –, s bár eleinte voltak olyan reakciók is, hogy egy író aláírását bögrére vagy hőtőmágnesre tenni blaszfémia, az idő mégis őket igazolta, egyre népszerűbbek ezek a termékek.

„Azt gondolom, irodalmi múzeumként nehezebb dolgunk van. A kiállítások esetében is sokkal nehezebb egy irodalmi kiállítást befogadhatóvá tenni” – beszélt az előttük álló kihívásokról. S hozzátette azt is, bár az irodalmi körökben lévők sokszor azt mondják, az írói munkásság szempontjából lényegtelen egy helyes gyerekkori kép – s ezzel egyet is ért –, a fiatalabb generációt például segíthet közelebb hozni, ha azt látják, az író is ember. „Nem csak halott vagy öreg, komor felnőtt, hanem igenis volt ő is gyerek, és volt, hogy megbukott az iskolában” – tette hozzá nevetve. A főosztályvezető hangsúlyozta, az újdonságok mindig közös ötletelés eredményei, átbeszélik, meddig mehetnek el, mi az, ami még az örökösök számára is elfogadható. Idézetek tekintetében némileg szabadabban gondolkodnak, valószínűleg a szerzőnek is jó, ha felkerül egy-egy sora egy ajándéktárgyra. „Egy Esterházy Péter idézettel díszített radír talán még a szerzőnek is tetszene.”

Múzeumi boltok Európa nagyvárosaibanNinivei toronnyal mintázott sálat, brit mintákkal vagy hieroglifákkal ellátott telefontokot, különböző mintájú esernyőket (londoni épületek, ókori egyiptomi falrajzok), mintás zoknikat, előkét vagy épp brit mintás bevásárlószatyrot is vásárolhatunk a londoni British Múzeumban járva, s a felsoroltak csupán töredékei a hatalmas választéknak. Nincs ez másképp a párizsi Louvre esetében sem: három üzletben kínálnak a múzeumhoz kapcsolódó tárgyakat, többek közt Mona Lisa képével ellátott táskát, zoknit, Rubik-kockát, esernyőt, legyezőt, valamint kapható társasjáték is. A bécsi Szépművészeti Múzeum ajándéktárgyak tekintetében meglehetősen hasonlít a Louvre-hoz, bár csak egy bolttal rendelkezik. Különféle festményekkel ellátott szuveníreket és ruhát vásárolhatunk, például a Bábel tornyát mintázó vászontáskát, sálat; valamint Pieter Bruegel Gyermekjátékok című festményét ábrázoló Teddy macit is.

A Junior Prima díjasok között akadnak, akik nagyszüleiknek köszönhetik a felismerést: mély és kimeríthetetlen közük van a muzsikához. A 23 éves karmester és 29 éves zongoraművész is kisgyerekként találkozott először a zenével. Rajna Martinra a nagyszülőknél hallott Vivaldi, Demény Balázsra a népzenegyűjtő nagymama és a zongorázó család hatott életre szólóan. Az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. által díjazott zeneművészeti Junior Primákkal beszélgettünk.