;

Junior Príma Díj;

- Generációk életre szóló hatása

A Junior Prima díjasok között akadnak, akik nagyszüleiknek köszönhetik a felismerést: mély és kimeríthetetlen közük van a muzsikához. A 23 éves karmester és 29 éves zongoraművész is kisgyerekként találkozott először a zenével. Rajna Martinra a nagyszülőknél hallott Vivaldi, Demény Balázsra a népzenegyűjtő nagymama és a zongorázó család hatott életre szólóan. Az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. által díjazott zeneművészeti Junior Primákkal beszélgettünk.

Szabadon, tiszta lelkiismerettel, művészetet szolgálva

„Fokozatosan alakult ki, hogy a komponálás lesz a legfontosabb a számomra, de egy konzis operaelőadás volt az első konkrét alkalom, amire emlékszem. Első nyilvános vezénylésem is a konziban volt egy újzenei projekt keretein belül” – írja le az indulást Rajna Martin, Junior Prima-díjas karmester. „Három éves koromban a nagyszüleim feltették lemezen Vivaldi Négy évszak című művét, ez volt az első zenei élményem. Az ő ösztönzésükre kezdtem el zongorázni öt éves koromban.” - néz vissza az 1995-ben Dunaújvárosban született művész.

Tizenhét évesen a MÁV Szimfonikus Zenekar és Dobszay-Meskó Ilona rendezte karmesterkurzus keretein belül rendezett versenyen különdíjat kapott (Editio Musica Budapest különdíja). 2015-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatója karmester és karvezetés szakokon, ahol a karmesterképzőn Medveczky Ádám és Ligeti András, karvezetés szakon Somos Csaba és Jobbágy Valér voltak a mesterei. 2017 őszétől a Győri Filharmonikus Zenekar asszisztens karmestere.

„Nagy szerencsének tartom, hogy a Győri Filharmonikusok zenekarnál dolgozhatok. Berkes Kálmán mellett nagyon sok olyan fontos műhelymunkában vehetek részt, ami egy fiatal karmester fejlődésében elengedhetetlen. Egyik legkedvesebb zenei emlékem a bachelor diploma koncertem, amelyen a Győri Filharmonikus zenekarral Bartók Concerto-ját adtuk elő. Az egy életre szóló élmény volt” - meséli Rajna Martin, aki legnagyobbra Bartók Bélát tartja. „Nem a nehézsége, hanem a tartalma miatt. Annyira tudta a népzenét, természetes, miközben őrülten ki van találva és hangról hangra felépítve minden darabja.”

„Mindig közösségben szerettem dolgozni. Inkább a felelősséget érzem, mint a hatalmat, amikor vezényelek. A karmester heteket, hónapokat tölt egy darabbal, és hiteles koncepciót kell átnyújtania” - beszél a zenekarral való együttműködésről. „A díjat megkapni különleges meglepetés volt, nagyon boldoggá tett, nagy elismerésnek gondolom, és remek ösztönző ahhoz, hogy azon az úton, amin elindultam, továbbhaladjak” – mondja. És hogy tíz év múlva hol lássuk őt? „Nem a hely a fontos. Szeretném, hogy amit csinálok, szakmailag a lehető legminőségibb legyen. És hogy tiszta lelkiismerettel, szabadon és a művészetet szolgálva dolgozzak” - fejezi be Rajna Martin.

Játszani és tanítani

„A zenével először otthon találkoztam, mivel édesapám zeneszerző, nagymamám népzenegyűjtő. Nagyon sokat zongorázott nekem édesapám és a nővérem is, úgyhogy igazából nem sokat gondolkodtam, hogy milyen hangszert kellene választanom” - mesélt a kezdetekről a friss Junior Prima díjas zongoraművész, Demény Balázs.

Az 1989-ben született, Anda Géza ösztöndíjas művész rangos koncerttermek és fesztiválok meghívottja volt már: többek között a Művészetek Palotájának „Bartók Béla” Nemzeti Hangversenytermében, a Gasteig Münchenben, a raidingi Liszt Fesztiválon vagy a Yokohama International Piano Concert Seriesben is fellépett már. Az "ISA Prag-Wien-Budapest" Fesztivál és mesterkurzus Kodály és I. helyezettje, az "S. Toduta" Nemzetközi Zongoraverseny és bukaresti Magyar Zene Fesztiváljának első helyezettje, a Communitas és a Hindemith Alapítványok ösztöndíjasa. 2015-ben a BMC-ben vette fel Schumann-Bartók lemezét, 2011-ben „A Liszt Memorial Year” címmel jelent meg szólólemeze. Zenekari szólistaként több, mint hatvan fellépés fűződik nevéhez, számos jeles karmesterrel dolgozott már együtt, köztük volt: Jesús López-Cobos, Ken Takaseki, Ligeti András, Hollerung Gábor, Hámori Máté, Jankó Zsolt, Horváth Gábor, Horváth József, Theo Wolthers, Alfonso Saura, Ion-Ilarion Galati is.

 Tanárai prof. Száva György, Kemenes András, Eckhardt Gábor és prof. Pascal Devoyon voltak és jelenleg a Zeneakadémia doktori iskolájának hallgatója.

Demény Balázs a 2017-es Ile de France, a 2018-as Lagny sur Marne, a 2015-ös "Hans von Bülow" és a 2013-as "Carl Filtsch" nemzetközi zongoraversenyek első díjasa, a Nemzetközi Chopin Zongoraverseny (Budapest) második díjasa „Viszonylag sokat játszom, ezt folytatni és természetesen tanítani is szeretnék. Úgy érzem, hogy a pályámon sokat segítettek a versenyek, amelyeken sikerült díjakat kapnom” - fejezi be.  

Csak a teljesítmény számítFülei Balázs, zongoraművész, zsűritag, 2010-es Junior Prima - Milyen érzés egykori díjazottként fiatal művészekről dönteni? - Zsűriztem már egyszer e díj kapcsán, valamint nemzetközi zongoraversenyeken külföldön, és hazai kamarazenei versenyeken is. Szívesen vállalom, hogyha felkérnek, de - ha lehet -, a külföldi zongoraversenyeken mindig megkérdezem, hogy zsűritagként adhatnék-e egy koncertet. - Milyen viták előzik meg a döntést? - A díj odaítélése úgy érzem - a lehető legkorrektebben alakult - , és a zsűritagok száma is kivételesen magas volt. Igazán élvezetes volt az eszmecsere a jelöltekkel kapcsolatban. Mindenki elmondhatta támogató szavait, érveit a jelöltek mellett, gondolatait a díjjal kapcsolatban. Azután szavaztunk - és szépen kijött egy sorrend.  - Mennyire élmény tanárként, mesterként növendékét a kitüntetettek között tudni? - Olyan szép ez: szerintem nem azzal hálálja meg valaki igazán a tanára vagy a szülei munkáját, hogy felnőttként elhalmozza őket hálaajándékokkal, hanem azzal, ha gondját viseli a saját tanítványainak és gyerekeinek. A növendékeket kitüntetettként látni egyfajta hála az én volt tanáraim felé!  - Mit jelentett önnek a 2010-es díj? - Ez egy fontos szakmai díj. Előnyt jelentett talán olyankor, amikor még nem ismertek valahol személyesen, és a díj miatt esetleg engem léptettek fel. Emellett azonban volt egy sorsdöntő jelentősége is a Junior Prima Díjamnak, csaknem egészen megszabadultam az akkori kölcsöneimtől, és ki tudtam fizetni az első lakásom utolsó részletét. - Könnyebben dönt-e egy zongoraművész elismeréséről, mint például trombitaművészéről? - A kamarazene tanszék vezetőjeként szinte minden zeneakadémistáról tudok, hallottam őket koncerteken, vizsgákon. A díjazottak zöme valamilyen módon kötődik a Zeneakadémiához, így nem nagyon találkozom ismeretlennel a jelöltek között. Nincs különbség részemről, hogy zongorista vagy más hangszeres. Én hideg fejjel, csak a teljesítménye alapján szavazok valakire igennel. - Mit gondol a műfaji nyitásról? Ha lehet jazz, legyen-e ezentúl alternatív vagy épp pop és rock? - Ha a könnyűzene megtalálja a maga szponzorát - lehetne ott is hasonló díj, bár ebben szerintem kötöttebb a rendszer, hiszen ebből fakadóan a Prima Primissimák között is kellene lennie ilyen kategóriának.
ZongoraestÉdesapja, Demény Attila: Tíz zongoradarab, Beethoven 30. (E-dúr) zongoraszonáta, Schumann: C-dúr fantázia, Liszt: Hangnem nélküli bagatell, Ligeti: Etűdök – 13. L'escalier du Diable (Ördöglétra) című művét játssza Demény Balázs december 1-én este a Zeneakadémián.