Oroszország;Vlagyimir Putyin;építés;Krím félsziget;Kercsi-híd;

- Putyin szívügye a híd

A Krím félszigetet Oroszországgal összekötő Kercsi-híd építése egyrészt rendkívüli technikai feladat, másrészt rendkívüli politika vállalás. Nemcsak arról van szó, hogy végleg be akarják kapcsolni az ország vérkeringésébe a félszigetet, Putyin ezzel is demonstrálni akarja, hogy nincs visszaút a régi állapothoz. Nincs visszaút Ukrajna felé.

Maxim Szokolov közlekedési miniszter már az év elején arról biztosította a médiát, hogy a Krímbe vezető vasút- és autóút az ígért időre elkészül. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy jövő év végén átadják a négysávos autóutat, 2019-ben pedig a vasútvonalat. A nyugtató szavak nem véletlenül hangzottak el, sok a probléma, a még megoldatlan feladat, hatalmas ráfordításokat igényel az építkezés egy olyan időszakban, amikor Moszkvának amúgy is számos gazdasági nehézséggel kell megküzdenie. Ráadásul az építkezésben részt vevő vállalkozásokkal szemben az Egyesült Államok szankciókat vezetett be.

Putyin elnök azonban mindenképpen meg akarja valósítani a nagy tervet, amely már II. Miklós cár, valószínűleg Sztálin, sőt Hitler fejében is megfordult. Ehhez képest kell mérlegelni, hogy a Vedomosztyi hírportál szerint legalább 300 milliárd rubelbe kerül mindez. Nemcsak a hidat kell felépíteni 223 milliárdért, hanem a hozzá vezető utakat is, és ki kell építeni az infrastruktúrát.

Az internetre feltett impozáns látványterv szerint a Fekete- és az Azovi-tengert összekötő Kercsi-szoroson átívelő 19 kilométer hosszú hídon végső állapotában egy dupla sínpárból álló vasútvonal és kétszer kétsávos autóút biztosítaná a sokezer jármű közlekedését. A híd 35 méteres magassága és a 227 méteres pillértávolság lehetővé tenné a hajóforgalmat.

Hasonló jellegű grandiózus elképzelés megvalósítására az ellenőrzésben résztvevők emlékezete szerint még nem volt példa Oroszországban. A minőségi ellenőrzésbe a hivatalos központi szerveken és a vállalkozókon kívül több mint féltucat laboratóriumot vontak be. Több mint négyezren dolgoznak a híd építésén.

A kormány versenytárgyalás nélkül köt szerződéseket. Hivatkozhat arra, hogy ilyen nagy volumenű vállalkozásra nincsen elég megbízható jelentkező. A fő haszonélvező Arkagyij Rotenberg, aki valamikor Putyinnal cselgáncsozott. Vállalata, a Sztrojgazmontazs korábban nem épített hidakat, most pedig a híd mellett újabb 30 milliárdos megbízást kapott. Le kell fektetnie 18 kilométer vasútvonalat, amely a kercsi térséghez kapcsolódik, fel kell építenie 40 épületet, 29 létesítményt és alagutat.

Mint erről a krími vezetés beszámolt a napokban, nem lesz csúszás annak az autóútnak az építésében sem, amely Kercset Szimferopollal és Szevasztopollal fogja összekötni. 2018 végére elkészül a kétsávos szakasz, 2020-ra a négysávos. A 260 kilométer hosszú autóút átszeli az egész félszigetet. 15 hidat és számos átjárót kell felépíteni hozzá. Naponta 14 ezer autó közlekedhet rajta. Az előzetes tervek szerint több mint 138 milliárd rubelbe kerül.

Nem lebecsülhető hasznot hajt több vállalkozásnak az építkezés. Ki kell alakítani például az építkezés, majd a forgalom biztonsági rendszerét. Külön foglalkoznak azzal is, hogyan védjék meg a hidat az esetleges terrortámadásoktól.

Az érdekességek közé tartozik, hogy amióta megkezdték az építkezést, megnőtt a delfinek szám a Kercsi-öbölben. Egy ellenőrzés során több mint ezer delfint észleltek. A halak száma is a tízszeresére nőtt a megváltozott kedvező környezeti hatásoknak, a cölöpök tövében éledő növények következtében. „Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a delfinek az építkezők útitársául szegődtek”– jelentette ki egy környezetvédő.

Mika Ruusunent nem a fa alatt várta a legnagyobb ajándék tavaly karácsonykor, hanem a postaládában. December 27-én egy szokatlanul vastag borítékot talált benne: arról értesítették, hogy a finn alapjövedelem-kísérlet egyik szerencsés résztvevője.