Új szálloda, repülőtéri móló, cargo raktárak épülnek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Erre egyebek mellett az utasforgalom növekedése miatt is szükség van. A Budapest Airport (BUD) tavaly decemberén fogadta 11 milliomodik utasát, de az elmúlt két év két számjegyű növekedését figyelembe véve ez a szám hamarosan elérheti a 12 milliót is.
Az új mólóra részben azért is van szükség, mert a nyári csúcsidőszakban számos új interkontinentális járatot is fogad és indít a ferihegyi légikikötő és ezeknek a széles törzsű gépeknek legtöbbször „csápra", vagyis mobil utas folyosóra kell állniuk - tájékoztatta a Népszavát Hardy Mihály, a BUD kommunikációs igazgatója. A szakember egyelőre csupán annyit árult el az új interkontinentális járatokról, hogy azok várhatóan 2018. nyarától amerikai és ázsiai légikikötőkben landolnak majd.
Az utas móló építésének előkészítése már elkezdődött. A kommunikációs igazgató cáfolta, hogy a beruházás miatt lebontanák a 2B terminált. Erről szó sincs, éppen hogy ehhez a létesítményhez csatlakozik majd az új, 10 ezer négyzetméteres utasmóló a 10 új mobilfolyosó, azaz közvetlen beszállító kapu lesz - tette hozzá Hardy Mihály. A fapados társaságok gépeit fogadó - a köznyelvben csak „bádogterminálnak” nevezett - ideiglenes létesítmény bontása már el is kezdődött a 2B Terminálon. Az új utas fogadóról a légitársaságok igényei szerint közvetlen folyosóról, gyalog, vagy busszal lehet majd megközelíteni a gépeket.
Az új utasmólón három pár elforgatható „csáp” lesz, vagyis a széles törzsű gépekből a pilóta fülkénél és a törzsön a szárny előtt található ajtókon át egyszerre két folyosón lehet kiszállni. Elforgatás után ugyanez a folyosó egyszerre két úgynevezett keskeny törzsű gépet tud majd kiszolgálni. A létesítmény 16-18 hónap múlva készülhet el. Ezek a flexibilis kapuk 27 féle beszállítási variációra lesznek képesek. Jelenleg elvileg egyszerre 32 utasgépet szolgálhat ki a ferihegyi légikikötő, de a beruházás átadása után ennél is több fogadására lesz képes.
Az idén április-májusban az 1-es futópálya első 960 méterén kicserélik a betonelemeket.
Nyárra elkészül két nagy cargo raktárbázis az 1. Terminál melletti részen, elkezdődik a Cargo City előkészítése a 2. Terminál mellett. Csak az idén 40-45 millió eurót (12-15 milliárd forint) fordít a Budapest Airport saját forrásból a repülőtér fejlesztésére.
Tavaly szeptemberben kezdődött el egy új, 145 szobás szálloda építése is és az első emeletig jutottak. A rekordokat döntő hideg miatt ugyan most átmenetileg szüneteltek a betonozási munkák, de 2017. második felére ígérik az átadást. A beruházó a Wing Zrt., a szállodát az Orbis Hotels regionális leányvállalata, az Accor-Pannonia fogja üzemeltetni. Az Ibis Styles Budapest Airport Hotel mintegy 3,2 milliárd forintoból épülhet meg, a beruházó saját erőből, illetve az Eximbank hiteléből fedezi a költségeket. A szálloda építéséhez a BUD adta a területet és az infrastruktúrát. A szállodából, illetve a repülőtér parkolójából fedett folyosón néhány perc alatt érhetők majd el a terminálok.