útdíjhasználat;autópálya-matrica;útdíj;fizetős M0-ás;

Az útdíjbevételek gyarapítása az egyedüli cél FOTÓ: MTI/KOVÁCS TAMÁS

- Csak az éves matricákat hagyná meg a kormány?

Sem a megfigyelőrendszer nincs kiépítve, sem a részleteket nem ismerik pontosan a közlekedők, de az érintett szakemberek sem az új útdíj-rendszer bevezetéséről. Korábban nem jelzett utak is felkerültek a fizetős listára. A Népszava úgy tudja, előbb-utóbb megszűnhet a heti, és a havi autópálya bérlet is.

Európa talán legbonyolultabb útdíjfizetési rendszerét vezette be január 1-jétől a kormány. Az, hogy az előkészítés csapnivaló volt, már meg sem lepte az autóstársadalmat, a sokk akkor éri majd az utazókat, amikor a autót szimbolizáló piktogram alatt meglátják a matricavételre figyelmeztető jelet - a legváratlanabb helyeken. Azt sem lesz egyszerű megérteni, hogy a most bevezetett, egy megye gyorsforgalmi útjaira érvényes éves megyei útdíj-matrica mellett változatlanul megvásárolható az ország minden útján használható heti, havi és éves matrica. Ezek kombinációjával számolás pedig újabb bonyolult feladvány.

A sajtóhírekből nagyjából már tudható volt mely szakaszok válnak fizetőssé, mégis sikerült meglepetést okozni néhány a térképeken látható, illetve azokról lemaradt, de mégis díjassá tett útvonallal. Igencsak meglepődhettek akik a fővárosból a ferihegyi gyorsforgalmi úton akartak csütörtök reggel a repülőtérre kijutni, mert az Üllői útról lekanyarodva a város végét jelző táblánál ott virított a fizetős szakaszt kezdetére utaló jel. Hasonlóképpen járhattak a 2/a útra Dunakeszinél felhajtó és Vác irányába igyekvő autósok. Eddig csak a Dunakeszi és az M0-ás közötti szakasz volt autóúttá minősítve, most már a váci körforgalomig tart a fizetős rész. Az M5-ös fővárosi bevezető szakasza is csaknem végig fizetős lett. És hiába "adta szavát" Hende Csaba honvédelmi miniszter, hogy a 86-os út Szombathely és Szeleste közötti szakasza nem lesz fizetős. Az lett.

Akár országos botránnyá dagadhat a gyorsforgalmi, és elkerülő utak eddigi ingyenes szakaszainak fizetőssé tétele, azonban valószínűleg itt nem ér véget a kormányzati bevételszerzési szándék. A Népszava egy, a nemzeti útdíjfizetési szervezethez közel álló helyről új információkhoz jutott.

Az útdíjbevételek gyarapítása az egyedüli cél FOTÓ: MTI/KOVÁCS TAMÁS

Az útdíjbevételek gyarapítása az egyedüli cél FOTÓ: MTI/KOVÁCS TAMÁS

Forrásunk az új év első napján arról tájékoztatta lapunkat, hogy a szervezetnél számtalan gonddal néznek szembe az előkészítési eljárás nélkül bevezetett rendszer miatt. Elsősorban az ellenőrzés hiányosságait emelte ki, vagyis azt, hogy a korábban kamerarendszerrel nem felügyelt – ingyenes - szakaszokon ma szinte lehetetlen a matrica nélkül közlekedők kiszűrése. A mobil megfigyelőegységek telepítése persze orvosolhatná a gondokat, azonban ezek logisztikailag nehezen koordinálhatók az újonnan kijelölt helyekre. Továbbá elvezénylésük a korábbi területekről lefedetlen szakaszokat eredményeznének, így a díjbehajtás semmivel sem lehet hatékonyabb. A kamerarendszer kiterjesztéséhez pedig nem rendelt forrásokat az új jogszabály, azt az illetékes cégnek kellene azonnal finanszíroznia, ha lenne miből.

Informátorunk arról is beszélt, hogy kormányzati oldalról érkezett olyan nem hivatalos megkeresés is, hogy gondolkodjanak el, miképpen lehetne megszüntetni a jelenleg használatos 10 napos, illetve havi matricákat, hogy a közlekedőket az éves – megyei, illetve országos bérlet - vásárlására terelhessék. Sőt, az éves – jelenleg 43 ezer forintos – matrica megszüntetése is felmerült a megyei sorozatrendszer bevezetése érdekében. A szakemberek korábbi indítványát – vagyis a használattal arányos egy-vagy többnapos rendszer megfontolása lehetne ésszerű a lakosság számára – elvetették.

Informátorunk felhívta a figyelmet: az M0 autóút szakaszonkénti fizetőssé tétele gyakorlati kidolgozatlansága miatt bírósági eljárások tömegét is eredményezheti a majdan megbírságolt autósok esetében. Az pedig, hogy a ferihegyi reptérre vezető út is fizetős lett, szinte bizonyosan jogellenes, hiszen nincsen alternatív útvonal a légikikötőhöz. Az érv pedig, mely szerint „csak” a 2-es terminálig kell fizetni, értelmetlen, hiszen az 1-est már bezárták.

Arra a felvetésre, hogy a közeljövőben az alacsonyabb rendű utakat is fizetőssé teheti-e a kormány, forrásunk úgy vélekedett, rövid időn belül erre nem kerülhet sor, de a szándék nyilvánvaló.

Az LMP az Alkotmánybírósághoz fordulna
Az LMP megkeresi a parlament másik két ellenzéki frakcióját, hogy együtt forduljanak előzetes normakontrollért az Alkotmánybírósághoz az útdíjról szóló rendelet miatt. Az LMP szerint a rendelet sérti a jogbiztonságot, mert rendkívül rövid felkészülési időt hagy. Közölték: megkeresik a másik két ellenzéki frakciót, mert az alkotmánybírósági normakontroll kezdeményezéséhez a képviselők egynegyedének támogatása szükséges. MTI

Ujhelyi: Hol vannak a hatástanulmányok?

Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője mint az EP közlekedési és turisztikai bizottságának alelnöke Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztertől és Börzsei Tibortól, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatójától kért tájékoztatást a január elsejétől életbe lépett új útdíjszabási rendszerrel kapcsolatban. Levelében "fájdalmasan cinikusnak" nevezte az Orbán-kormány propagandáját, amely "úgy állítja be az új díjfizetési rendszert, mintha az költségcsökkentést jelentene az autósok számára".

Ujhelyi többek között arra vár választ, hogy miért pár héttel a bevezetés előtt jelentették csak be a jelentős változásokat, illetve milyen konkrét hatástanulmányok és számítások készültek az új díjstruktúrával kapcsolatban. A képviselő szeretné megtudni, hogy milyen beruházásigénnyel jár a rendszer megváltoztatása, és ezt a költséget a kormányzat miből kívánja finanszírozni.

Ujhelyi István arra is választ vár, hogy az "egyszerű pénzbehajtáson túl" mi indokolta a ferihegyi repülőtér megközelítéséhez elengedhetetlen útszakaszok fizetőssé tételét, illetve milyen hatással lesz a balatoni forgalomra a megyei matricák bevezetése.

A képviselő levelében jelezte, hogy szeretné mielőbb megismerni a témában készült háttéranyagokat és szakmai tanulmányokat.

Varga Mihály továbbra is úgy látja, hogy tartósan alacsony olajár mellett az idén akár fél százalékponttal is magasabb lehet a növekedés a kormányzati prognózisnál, az ukrán válság azonban kockázatot jelent, így a kabinet - hacsak nem történik rendkívüli esemény - legkorábban a konvergenciaprogram benyújtásakor dönt arról, hogy változtat-e az előrejelzésen.