Az elsősorban a muzulmán konyha részeként ismert, igen elterjedt "jang rou csuanr", vagyis a nyársra tűzött, sült apró kis birkahúsok az alkalmi, utcai "gyorsétkezés" egyik kedvelt és olcsó alternatíváját jelentik. Nem túl komoly infrastruktúrát igénylő szettjeiket - épp a füst miatt - közterületen állítják fel az árusok. Gyakran kis éttermek mellett találni őket a szabadban.
A fővárosi önkormányzat korábban már jelezte, hogy szmogriadó esetén szigorúbban fognak fellépni a füstös tevékenység ellen, de sajtóbeszámolók szerint a járőrök már túl vannak egy három hónapos kampányon, amelynek során darabokra fűrészelték fém nyársak százait, a primitív bádogkellékeket pedig használhatatlanná tették, vagy megsemmisítették.
A kínai internetes oldalakon sokan kétségeiket fejezték ki a pekingi szmog elleni fellépés ezen formájának hatékonyságát illetően. Úgy vélték, hogy az intézkedések hatása a főváros levegőjének minőségére még akkor is enyhén szólva is megkérdőjelezhető, ha az árusok - belátván, hogy mekkora kárt okoztak a környezetnek - nem tesznek szert újabb nyársakra.
Mint kiderült, a közterületet megtisztítók inkább lakossági panaszok nyomán léptek akcióba. A lakóközösségek a helyi hivataloknál a sütögetés miatt terjengő szagok és a füst ellen emeltek szót.
A médiában megszólaltatott környezetvédelmi illetékes maga is elismerte, hogy ez csak helyi és nagy valószínűséggel átmeneti megoldás. Az "igazi" környezetvédelemnek az autók üzemanyagának minőségi javításával, a nagy dízel teherautók károsanyag-kibocsátásának visszafogásával kell kezdődnie Pekingben és a térségben - jegyezte meg Ma Csün.
A húszmilliós kínai főváros lakói egyre gyakrabban szenvednek a fojtó, szemfájdító, köhögésre ingerlő, sűrű szmogos levegőtől. A 2,5 mikron átmérőjű, vagy annál kisebb porszemcsék mennyisége egy köbméter levegőben gyakorta meghaladja a 200 mikrogrammot, ami már a "nagyon egészségtelen" kategóriának felel meg.
A szakemberek szerint a fővárosi levegőszennyezettségért a széntüzelés mellett a hatalmasra duzzadt autópark a felelős: Pekingi útjain már 2012-ben több mint 5 millió autó futott. A fővárosi önkormányzat a helyzet kezelésére cselekvési programot dolgozott ki, a központi kormány új szigorító intézkedéseket hozott, és sokmilliárdos költségvetést rendelt hozzájuk.