Magyarország;MOL;Horvátország;Adria;elzárás;riogatás;orosz olaj;kőolajvezeték;

Az Adria-olajvezeték még sosem okozott problémát az ellátásban

Hiába riogat a NER, a horvátok nem fogják elzárni az Adria-kőolajvezetéket

Valószínűtlennek és ezért alaptalan riogatásnak tartja Miklós László energetikai szakértő azokat a lapunkban megjelent szakmai értékeléseket, miszerint a Budapest és Zágráb közötti jelenlegi feszültségek miatt bármikor is elképzelhető lenne az Adria-kőolajvezeték akár mondvacsinált horvátországi elzárása. 

Az energetikai szerződések betartása oly elsőrendű, hogy az uniós finomítók zömét egy cső látja el és ez még sosem okozott bonyodalmat. Még Ukrajna sem sérti meg a területét azóta megtámadó Oroszországgal a Barátság-kőolajvezetéken keresztüli olajszállításokra kötött, 2028-ig hatályos szerződést – hangsúlyozta. (A Barátság hosszas „karbantartása” vagy épp egyszerű elzárása helyett tavaly Ukrajna csak a Lukoilt tiltotta el; emellett orosz területen, kifejezett a támadó hadsereg üzemanyagellátásának megnehezítése végett, kétszer a vezetékhez kapcsolódó állomásokat támadtak, de e károkat Moszkva gyorsan helyreállította. Ilyen súlyos energetikai szerződésszegést csak Oroszország követett el, amikor 2022 nyarán mondvacsinált indokokkal egyszerűen leállították az Ukrajna lerohanása ellen leginkább tiltakozó uniós államok vezetékes gázellátását.)

Lapunk múlt heti beszámolójában energetikai forrásaink leginkább a kormánypropagandának a Századvég korábbi számításán alapuló, ezer forint feletti üzemanyagárról szóló riogatását nevezték légből kapottnak. Szerintük az, ha a Mol a Barátságon keresztüli olajvásárlásait egyszerűen áthelyezné az Adriára, számos okból egyáltalán nem növelné a hazai üzemanyagárakat; az viszont, ha sehonnan nem kapnánk olajat, megint csak nem ezer forint feletti üzemanyagárral, hanem teljes üzemanyaghiánnyal fenyegetne.

Az, hogy a Mol épp most vádolja az Adria horvát szakaszát üzemeltető Janafot a pozsonyi finomító számára megrendelt 58 ezer tonna nyersolaj visszatartásával, szintén nem egy ilyen szerződésszegés, hanem csak egy, a vezetékes olajszállítás fizikai sajátosságaiból adódó, további egyeztetésekkel és megrendelésekkel orvosolható, a szerződésben talán pontatlanul szabályozott, kommunikációs szintű vita – vélekedett Miklós László.

A nemzetgazdasági miniszter a parlamenti meghallgatásán azt állította, hogy az uniós pénzek hiánya nem jelent semmilyen növekedésbeli hátrányt Magyarországra nézve. Az ígéretek szerint 2026-ban most már tényleg jön a repülőrajt, Nagy Márton idén 0,5, jövőre 3 százalékos gazdasági növekedést vár.