A bírák politizálásának tilalma, a pártatlanság, a befolyásolástól mentes ítélkezés – vagyis a bírói integritás - ügyében robbant ki szokatlan vita a napokban a Kúria elnöke és az Országos Bírói Tanács (OBT) között. A vita alapjául két, egymással össze nem függő ügy szolgált. Az egyik a Tisza Párt feltört applikációjából nyilvánosságra került adatbázisban szereplő bírók megítélése, akiket a kormánypárti sajtó politikai elfogultsággal vádolt meg. A másik pedig Kovács András kúriai bírói munkaügyi pere, amelyet Varga Zs. András Kúria-elnök intézkedésével szemben indított. Az időben egymáshoz közeli két ügyet témájuk miatt a Kúria elnöke és az OBT is összekapcsolták.
November első napjaiban az internetre került mintegy 200 ezer olyan ember személyes adata, akik többségében a Tisza Párt alkalmazásában regisztráltak. A kormánypárti sajtó azonnal szemezgetni kezdett a nevek közül, külön is listázva a közéleti szereplőket. Interaktív térkép készült, amelyen lakcímük alapján is lehetett azonosítani a Tisza applikációját letöltőket. Mindez egyértelmű bűncselekménynek minősül; a Nemzeti Nyomozó Iroda november 4-én hivatalból nyomozást rendelt el információs rendszer vagy adat megsértése bűntett gyanúja miatt, illetve a jogosulatlan adatkezeléssel kapcsolatos további bűncselekmények miatt. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) is vizsgálatot indított, jelezve, „ellentétes lehet az adatvédelmi követelményekkel az, ha egy cikkben a nyilvánosság számára elérhetővé válnak az eleve jogellenes adatkezeléssel érintettek személyes és különleges adatai”.
A NAIH szerint bűncselekmény is lehet listázni a feltört Tisza Világból kikerült neveketA kormánypárti sajtó név szerint megnevezett három bírót, aki szerepel a listán, továbbá – név nélkül – utalt egy, a listán lévő kúriai bíróra is. November 6-án a Kúria közleményt adott ki, amely nem a jogsértés áldozatául esett bírókat védte meg, inkább a felelősségüket firtatta: „A jogszabályok és a bíróságok – így a Kúria – szabályzatai biztosítják a bírói integritás megvédéséhez és a bírókra kötelező magatartási szabályok megsértése esetén a megfelelő jogkövetkezmények alkalmazásához szükséges eszközöket. Az igazságszolgáltatás függetlensége és pártatlansága védelmében, valamint a közbizalom fenntartása érdekében a Kúria – miként eddig is – készen áll a megfelelő eljárások lefolytatására. Ennek azonban megkerülhetetlen előfeltétele, hogy meghatározott személyre vonatkozó, pontos, ellenőrizhető bizonyítékkal alátámasztott információ álljon rendelkezésre.”
A Kúria közölte, készen áll a megfelelő eljárások lefolytatására az igazságszolgáltatás függetlensége védelmébenAzonban a Kúria, illetve elnöke csak kezdeményezhet, de nem folytathat le fegyelmi eljárást, arra a törvény szerint csak úgynevezett szolgálati bíróságok jogosultak. Az OBT ezt nem is hagyta válasz nélkül, november 22-i közleményében jelezte: „az a kitétel, mely szerint a Kúria »készen áll a megfelelő eljárások lefolytatására«, minden jogszabályi alapot nélkülöz, hiszen a szolgálati bíróságok függetlenek a Kúriától. (...) Ezen túlmenően a közlemény alkalmas arra is, hogy a bírókban komoly aggodalmat keltsen amiatt, hogy a jogszabályi kereteken túllépő eljárásokat helyez kilátásba.”
A bírák fegyelmi felelősségéről, így arról, hogy adott esetben politikai tevékenységet folytattak-e, csak az arra jogosult, független szolgálati bíróság dönthet. Az elsőfokú szolgálati bíróság a Fővárosi Ítélőtábla, a másodfokú pedig a Kúria mellett működik, de függetlenül a tábla és a Kúria vezetésétől, a szolgálati bíróságok tagjait pedig az OBT nevezi ki. Matusik Tamás, az OBT korábbi elnöke a Magyar Bírói Egyesület honlapján olvasható tanulmányában arra is emlékeztetett, hogy Varga Zs. András régóta arra törekszik, hogy a fegyelmi eljárásokat átvegye a szolgálati bíróságoktól, emiatt törvénymódosítást is kezdeményezett, de eddig sikertelenül.
Matusik egyértelműen úgy véli, a listázott bírák nem folytattak politikai tevékenységet; csupán letöltöttek egy legálisan elérhető applikációt, és magánszemélyként regisztráltak rá. Az ilyen magatartás nem értelmezhető meg nem engedett politikai tevékenységként,
így az érintett bírák fegyelmi felelőssége sem vethető fel. Példaként hozta fel, hogy a négy évvel ezelőtti ellenzéki előválasztáson sem volt tilos részt venni a bíráknak, továbbá nem minősül politikai tevékenységnek az sem, ha a bírák kitöltik és visszaküldik a kormány nemzeti konzultációs íveit. Hasonlóan érvelt a bírói tisztségéről tavaly lemondott Laczó Adrienn ügyvéd. Az ATV-ben úgy fogalmazott: az, hogy egy bíró letölti a Tisza applikációját, még nem jelenti a politikai szimpátia kifejezését, ezzel nem vállal nyilvános politikai tevékenységet. Ellenben Schiffer András ügyvéd, volt képviselő szerint az a bíró, aki letölti az applikációt, politikai tevékenységet folytat, ezért le is kell mondania bírói tisztségéről. Vele ért egyet Gulyás Gergely miniszter, mondván, „a bíráknak nemcsak pártatlannak kell lenni, hanem a pártatlanság látszatára is figyelni kell”.
Fontos leszögezni, egyáltalán nem biztos, hogy azok a bírák, akiknek a személyes adatai nyilvánosságra kerültek, valóban le is töltötték a Tisza applikációját
– több a listán lévő közszereplő úgy nyilatkozott, hogy ők nem regisztráltak a pártnál. Erre utalt Senyei György, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke is, aki az ATV-ben elmondta, hogy egy OBH-ra beosztott bíró is szerepelt a listán, aki Senyei kérdésére írásban tagadta, hogy letöltötte volna az applikációt. Úgy tudjuk, a bírák politizálásáról dönteni hivatott szolgálati bíróságok elé egyelőre nem is kerültek a listázással kapcsolatos ügyek.
November 24-én Varga Zs. András az OBT mostani elnökének, Pecsenye Csabának címzett levélben válaszolt a tanácsi aggályokra. A Kúria elnöke, aki maga is tagja a bírói tanácsnak, személyeskedő írásában felrótta az OBT-nek, hogy „elfogadhatónak tartja a bírók politikai szerepvállalását”. Varga a jövő évi választásokra utalva feltette a kérdést: „Tényleg úgy gondolják, hogy ha esetleg kiderül, hogy kúriai bíró, netán választási ügyekben eljáró bíró szerepel az egyik párt szimpatizánsai között, akkor ez a bíró pártatlanul tud eljárni a választási ügyekben?” (A választási ügyek a Kúria hatáskörébe tartoznak, korábban maga Varga is részt vett ezek elbírásában.) Laczó Adrienn az ATV-ben ezzel szemben úgy vélte, a választási ügyekben eljáró bírák számára inkább megkönnyíti a tájékozódást, ha letöltik a Tisza applikációját.
Sajtócunamitól tartott Varga Zs. András
A másik, Varga Zs. Andrást személyesen érintő ügyben is középpont került a bírói integritás kérdése. November 18-ára volt kitűzve a Kúrián Kovács András kúriai bíró munkaügyi perének tárgyalása. Varga tavaly novemberben két évre felfüggesztette Kovácsot kúriai tanácselnöki pozíciójából; a döntést Kovács megtámadta, s első- és másodfokon, a Fővárosi Törvényszéken és Fővárosi Ítélőtáblán – utóbbin jogerősen – is pert nyert. Mindkét bíróság kimondta, Varga törvényt sértett, amikor felfüggesztette Kovácsot, ilyen szankciót ugyanis a jogszabályok nem ismernek. Az elsőfokú döntés indoklása szerint, amit a másodfok is megismételt: „A Kúria elnökétől a társadalom és az igazságszolgáltatás magas szintű normakövetést vár el, ezért a Kúria elnökére fokozott felelősség hárul, hogy példamutató magatartásával az igazságszolgáltatás erényeit és alapértékeit képviselje mind a bírák, mind pedig a társadalom felé.” Varga nem fogadta el a jogerős döntést, felülvizsgálati kérelemmel fordult a Kúriához.
Igazi jogi kuriózum állt elő, a Kúriának kellett (volna) döntenie a Kúria elnökének esetleges jogsértéséről. Ám végül nem így történt, a november 18-i tárgyalás elején az alperes képviselője visszavonta a felülvizsgálati kérelmet, í
így a Varga jogsértését kimondó ítélet hatályban maradt.
A Kúria közleményében a visszavonást „a jogerős ítéletet követően tapasztalt, a Kúria integritását érintő nyomásgyakorlással” indokolta. Az OBT ezt sem hagyta szó nélkül; felrótta a Kúria elnökének, hogy miközben külső nyomásgyakorlást emleget, integritási eljárást nem indított az ügyben. Ami a visszavonásra figyelemmel a OBT szerint „azt sugallja, hogy a bíróságok nem képesek ellenállni az esetleges nyomásgyakorlásnak”. Varga válasza szerint attól a „sajtócunamitól” kívánta megkímélni a Kúriát, ami akkor érkezett volna, „ha az első- és másodfokú ítélet jogi képtelenségét a Kúria eljáró tanácsa orvosolja” – továbbá politizálással vádolta meg az OBT-t. Amire Pecsenye Csaba OBT-elnök úgy reagált, „megdöbbentőnek és megengedhetetlennek tartja”, hogy a Kúria elnöke „egy jogerős ítéletet jogi képtelenséget, s nem releváns moralizáló kijelentéseket tartalmazónak minősít”. Egyben visszautasította a politizálás vádját, mondván, ha az OBT kritizálja a Kúria közleményét, az nem minősül politikai tevékenységnek.
Megint pert vesztett a Kúria Varga Zs. András jogellenes döntése miattA tilalom
Az alaptörvény szerint „A bírák függetlenek, és csak a törvénynek vannak alárendelve, ítélkezési tevékenységükben nem utasíthatóak. A bírákat tisztségükből csak sarkalatos törvényben meghatározott okból és eljárás keretében lehet elmozdítani. A bírák nem lehetnek tagjai pártnak, és nem folytathatnak politikai tevékenységet.” A bírák etikai kódexében ez áll: „A bíró politikai tevékenységet nem folytat, nyilvánosság előtt tartózkodik a politikai megnyilvánulásoktól. A bíró jogosult a törvényes keretek között szervezett nyilvános rendezvényen részt venni, de ügyelnie kell arra, hogy részvétele ne keltse politikai elkötelezettség látszatát.”

