Magyarország;köztársasági elnök;

Sólyom László megválasztása 2005. június 7-én

Sólyom László volt az utolsó köztársasági elnök, azóta pártpolitikai hivatallá silányult Magyarországon az államfői tisztség

A köztársasági elnök megosztó politikai szereplővé vált, nem tud eleget tenni feladatának – nyilatkozta Ranschburg Zoltán politikai elemző. Kaltenbach Jenő alkotmányjogász szerint Sulyok Tamás alkalmatlan a posztjára.

Húsz évvel, 2005. augusztus 5-én  ezelőtt lépett hivatalába Sólyom László köztársasági elnök. A Népszava kérdésére, hogy az elmúlt két évtizedben mennyiben változott az államfő intézményének presztízse és megítélése, Ranschburg Zoltán politikai elemző előrebocsátotta: a köztársasági elnök a törvény szerint a nemzet egységét testesíti meg. A rendszerváltás óta ez mindig is így volt. Azzal együtt, hogy a köztársasági elnököt már Göncz Árpádtól kezdve érték kritikák és politikai támadások, az államfő hivatalának sokáig volt akkor tekintélye, amely alkalmassá tette arra, hogy ellássa feladatát.

Bár Sólyom László meglehetősen vitatott személyiség volt, ahhoz nem fér kétség, hogy azon köztársasági elnökök közé tartozott, akik képesnek bizonyultak a nemzeti egység megtestesítésére, és arra, hogy kontroll szerepet töltsenek be a társadalmi-politikai folyamatok fölött.

Azt hiszem, ő volt az utolsó ilyen köztársasági elnök – nyugtázta Ranschburg Zoltán. A Sólyom László után következő Schmitt Pállal, de Áder Jánossal főleg, teljesen egyértelműen pártpolitikai hivatallá vált a köztársasági elnök intézménye. Államfővé választása előtt Schmitt Pál, Áder János, majd Novák Katalin is a Fidesz aktív politikusa volt.

Ha a tevékenységüket pártatlanul végezték volna, és az átlagos magyar választópolgár azt érezhette volna, hogy a köztársasági elnök tényleg a nemzet egységét szimbolizálja, akkor is visszás lenne, hogy ciklusokon keresztül egy párt politikusai, tisztségviselői töltik be ezt a posztot 

– tette szóvá Ranschburg Zoltán.

A jelenlegi államfő, Sulyok Tamás helyzete speciális. Ranschburg Zoltán szerint őt azért szemelte ki a Fidesz, mert úgy gondolta, hogy a kegyelmi botrányba belebukott Novák Katalin után nem fog politikai problémát okozni a kormány számára. „Valóban nem okoz politikai problémát” – tette hozzá. Sulyok Tamás az ismeretlenségből érkezett, akinek a megválasztása – praktikusan: a kinevezése – „pillanatnyilag jó ötletnek látszott”. A Fidesz olyan köztársasági elnököt igyekezett találni, aki a láthatatlanságával eltereli a figyelmet arról a közfelháborodásról, amely az egész hivatalt elöntötte a kegyelmi botrány kitörése után.

A Sándor-palotában Mádl Ferenccel 2005. augusztus 5-én

Bár a politikai részrehajlás már Schmitt Pál elnöksége óta tetten érhető a köztársasági elnöki hivatalban, az évek során – jelentette ki Ranschburg Zoltán – egyre kevesebb és kevesebb energiát fordítottak a látszat fenntartására is. Áder János esetében még úgy érezhettük, olykor igyekszik eljátszani a hivatalának megfelelő szerepet, Novák Katalin viszont már egyértelműen a kormánypártok meghosszabbított kezeként működött a Sándor-palotában, és Sulyok Tamás tevékenysége sem enged másra következtetni.

Nem látszik például az – kifogásolta a politikai elemző –, hogy a társadalmi megosztottság jelenségére reflektáltak volna. Pedig a köztársasági elnöknek, miközben elvileg a nemzet egysége fölött őrködik, éppen az lenne az egyik legfontosabb feladata, hogy a Magyarországra is olyannyira jellemző társadalmi megosztottságot próbálja valamilyen módon csökkenteni. Nincsenek erre irányuló kísérletek.

Mindebből az is következik, hogy a köztársasági elnök hivatalának méltósága és megbecsültsége rettenetesen sokat romlott. Mivel alapvetően pártpolitikai hivatallá silányult az államfői tisztség, a köztársasági elnök is megosztó politikai szereplővé vált: feladatának éppen ezért nem tud eleget tenni. Ranschburg Zoltán mindezt rendkívül szomorú fejleménynek tartja.

Kaltenbach Jenő szerint alighanem Sólyom László volt a legfajsúlyosabb köztársasági elnök, azóta ez az intézmény csak romlott. – A jelenlegi államfőről nem is beszélve, Sulyok Tamás teljesen alkalmatlan a pozícióra 

– fogalmazott lapunknak az alkotmányjogász.

Olyan mélyre régen süllyedt a köztársasági elnök hivatala, mint most – folytatta Kaltenbach Jenő. Köztársasági elnök elméletileg akkor lehet valaki, ha a személyes presztízse erre alkalmassá teszi. Meglehetősen reprezentatív funkcióról van szó, amit akárkire nem lehet rábízni. „De mitől reprezentálná Sulyok Tamás a nemzet egységét?” – kérdezte.

Sulyok Tamás már az Alkotmánybíróság elnökének is alkalmatlan volt – állította Kaltenbach Jenő. Ne felejtsük el – mondta –, hogy az Alkotmánybíróság is folyamatos romláson ment keresztül: Sólyom László idején az első Alkotmánybíróság tagjai tekintélyes egyetemi tanárok, jogászok voltak, ma már oda is „mindenféle emberek” bekerülnek.

Szűrös Mátyástól Sulyok Tamásig

A rendszerváltás idején az a Szűrös Mátyás lett az első (ideiglenes) államfő, aki 1989. október 23-án – még állampárti politikusként – kikiáltotta a köztársaságot. Az első szabadon választott parlamentben 1990-től 2000-ig az SZDSZ-es Göncz Árpád következett, majd egy ciklus erejéig Mádl Ferenc, a Fidesz jelöltje.

Sólyom Lászlót rendhagyó körülmények között választották köztársasági elnökké 2005-ben. Az akkor kormányzó MSZP hiába jelölte Szili Katalint a posztra, a koalíciós társ SZDSZ – amely nem akart pártpolitikust látni az államfői székben – ellenezte személyét, és a szavazáskor is ehhez tartotta magát. Így fordulhatott elő, hogy az ellenzéki Fidesz támogatásával a Védegylet által javasolt Sólyom László lett a befutó. (Szili Katalin, aki a parlament MSZP-s elnöke volt, 2010 után a Fidesz-kormány szolgálatába szegődött.)

Mádl Ferenchez hasonlóan Sólyom Lászlónak is csak egy ciklus jutott: az akkor már kétharmados parlamenti többséggel rendelkező Fidesz jobban bízott a párt volt EP-képviselőjében és parlamenti képviselőjében, Schmitt Pálban. A 2010-ben megválasztott Schmitt Pál azonban plágiumbotránya miatt nem egészen két év múlva lemondásra kényszerült. Aztán egy másik fideszes politikus, Áder János jött, aki 2012-2022 között a rendelkezésére álló mindkét ciklust kitöltötte. Utódjáról, a szintén fideszes Novák Katalinról ugyanez távolról se mondható el: ő csupán 2022 májusától 2024 februárjáig volt köztársasági elnök. Neki a kegyelmi botrány jelentette a végállomást.

Sulyok Tamás, a mostani államfő annak ellenére nem számított széles körben ismert közéleti szereplőnek, hogy előzőleg az Alkotmánybíróság elnöke volt.

A Demokratikus Koalíció parlamenti képviselője, Varga Ferenc szerint a kitartó munka és a nyilvánosság ereje kényszerítette a Fideszt, hogy teljesítenie kelljen az ígéretét.