Iványi Gábor;SNI;Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség;sajátos nevelési igényű gyerekek;Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium;

Tiltakozás tavaly szeptember elején, Szegeden. A kormány nemet mond

Nem engedi a kormányhivatal, hogy Iványi Gábor szegedi iskolája más néven, alapítványi formában újraindulhasson

A kérelmet már többször elutasították, pedig bizonyítható, hogy nagy szükség lenne rá.

A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) szegedi iskolájában tavaly nyáron már javában az évnyitóra és a pályázati pénzből felújított tornaterem átadására készültek, amikor közvetlenül a tanév kezdete előtt sokkoló hír érkezett: a kormányhivatal törölte a nyilvántartásból a szóban forgó Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumot. A kormányhivatal egyetlen tollvonással bezáratta az intézményt, ahova százötven, főként SNI-s, azaz sajátos nevelési igényű – többek között autista – gyerek járt.

Az indoklás szerint az intézmény megközelítőleg 140 millió forintos tartozást halmozott fel (a kormányhivatal megemlített még egy „9 millió forintot meghaladó” tételt is), így nem biztosítható a gyerekek zavartalan oktatása-nevelése.

Sokszor írtunk már róla: a tartozások abból adódtak, hogy a kormányzat törvénytelen módon megvonta az Iványi Gábor lelkész vezette MET-től az állami támogatások jelentős részét. A kormányzat, amely például 8 milliárd forintot költött el teljesen értelmetlenül a soha meg nem nyíló dél-budai szuperkórházra, segítségnyújtás helyett mintha kifejezetten Iványiék ellehetetlenítését tekintette volna feladatának.

A kormányhivatalok irányításáért felelős Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium a Népszava kérdésére szintén a gyerekek érdekeire hivatkozott, és azt állította, hogy más kijelölt intézményekben elegendő férőhely áll rendelkezésre. Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője ellenben kijelentette: a döntésről minden elmondható, csak az nem, hogy azzal a gyerekek érdekeit vették figyelembe.

Az azóta eltelt egy év Nagy Erzsébet aggályait igazolta. Novákné Finta Csilla, aki a bezárt iskola szülői munkaközösségének elnöke volt, kérdésünkre felidézte, hogy a gyerekeket csaknem negyven – és nem is feltétlenül szegedi – intézménybe szórták szét. Papíron tehát mindenkinek találtak új iskolát, de ebből a legkevésbé sem következik, hogy minden gyerek megfelelő helyre került. Sokuk esetében ennek pont az ellenkezője igaz. És ez nem a befogadó intézmények hibája. Eleve nem kiscsoportokba járnak, mint addig, hanem nagy létszámú osztályokba.

Nincs elegendő fejlesztőpedagógus, az intézmények a legnagyobb jó szándék mellett se tudják biztosítani azokat a körülményeket, amelyekre a sajátos nevelési igényű gyerekeknek szükségük lenne 

– sorolta a problémákat Novákné Finta Csilla.

Bár akadtak, akik évismétléssel zárták tanévet, a gyerekek többsége az elmúlt egy év során valamilyen szinten integrálódott az új környezetbe. Ami azonban csak úgy sikerülhetett, hogy a szülők délutánonként külön foglalkozásokra vitték őket.

Kézenfekvő lehetőségként kínálkozott az a fejlesztőház (Esélyteremtő Ház), amit volt Wesley-s pedagógusok közreműködésével maguk a szülők szerveztek meg a bezárt iskola épületében. Novemberben indultak, három hónap alatt megtriplázódott a gyerekek létszáma, amely ma már meghaladja a nyolcvan főt.

„Gyorsan bebizonyosodott, mennyire fontos a külső segítség ahhoz, hogy a gyerekek helyt tudjanak állni. Egyre többen jelentkeznek a fejlesztőházunkba olyanok, akik korábban nem is a Wesley-ben tanultak” 

– számolt be Novákné Finta Csilla.

A fejlesztőházat fenntartó Esélyteremtő Wesley Közhasznú Alapítvány – amely eredetileg a Wesley-iskola alapítványa volt – a szülők hozzájárulásából, valamint az önkormányzat támogatásából, pályázati forrásokból és magánadományokból működik. Az alapítványt Novákné Finta Csilla vezeti. Ez ugyanakkor nem számít hivatalosan iskolának. Ezért próbálják most más néven, alapítványi fenntartásban továbbvinni a Wesley-iskolát, de a kormányhivatal már háromszor elutasította az erre vonatkozó nyilvántartási kérelmüket. A kormányhivatal szerint

ugyanis a minisztérium tájékoztatásából az derült ki, hogy van elegendő férőhely a speciális igényű gyerekek számára Szegeden, nem indokolt ilyen célból egy magánfenntartású intézmény létrehozása.

Novákné Finta Csilla nem tudja hova tenni a kormányhivatal érvelését. Elmondta: nem adják fel, bírósághoz fordulnak.

Ellentétes ítéletek

A szegedi intézménybezárás nem volt példátlan, tavaly, a tanévkezdet előtti napokban a kormányhivatal hasonlóképpen szüntette meg Iványi Gáborék két budapesti iskoláját is. A fővárosban mintegy 300 gyerek sorsa vált bizonytalanná. A kormányhivatal eljárása miatt a MET mindkét esetben bírósághoz fordult. Szegeden első fokon Iványiék nyertek, másodfokon viszont a kormányhivatal. A szegedi iskolát véglegesen törölték a nyilvántartásból, az intézménynek már adószáma sincs.

Budapesten viszont ellentétes tartalmú ítélet született: a kormányhivatal jogerősen is pert veszített. Más kérdés, hogy az erkölcsi elégtételen kívül gyakorlati eredménye egyelőre nincs a döntésnek. Kevés az esély arra, hogy a kivéreztetett anyagi állapotban lévő MET belátható időn belül képes legyen újból elindítani a tanítást a jogsértően bezárt intézményben.

A MET hivatali visszaélés gyanúja miatt rendőrségi feljelentést tett a fővárosi kormányhivatal ellen. A feljelentés szerint Sára Botond főispán jogtalan hátrányt okozott a MET-nek, a szülőknek, a diákoknak és pedagógusoknak. A kormányhivatal részrehajlása is tetten érhető, mivel más köznevelési intézményt a tartozásai miatt ilyen jogtalan hátrány nem ért. A rendőrség korábban bűncselekmény hiányában elutasította a határozatot, az ügyészség azonban a MET panasza nyomán új határozat meghozatalára kötelezte a nyomozó hatóságot.

Harcosok Klubja, gyakran posztolgató miniszterelnök, YouTube-szereplések és mesterséges intelligencia. A Fidesz láthatóan felvette a kesztyűt az online térben, kérdés, mire lesz ez elég.