Brüsszel;Szijjártó Péter;honvédségi repülő;

Bár ugyanakkor indult egy menetrend szerinti járat is, Szijjártó Péter inkább honvédségi géppel utazott Brüsszelbe

A két repülőgép mindössze 7 perces különbséggel landolt a belga fővárosban.

Július 15-én kora reggel két ugyanolyan típusú Airbus A319-es repülőgép indult útnak Budapestről a belga fővárosba, alig 5 perc különbséggel. Az egyik a Magyar Honvédség 605-ös lajstromjelzésű csapatszállítója, fedélzetén a magyar külügyminiszterrel, a másik a Brussels Airlines menetrend szerinti járata volt – írja az Átlátszó.

Bár az állami vezetők juttatásait szabályozó kormányrendelet főszabályként a menetrend szerinti járattal történő légi utazást teszi lehetővé a miniszterek számára, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szükség esetén bérelt különjáratot engedélyezhet magának, vagy egy másik jogszabály alapján – állandó személyi védelemben részesülő személyként – a honvédség légi járműveivel is utazhat. A lap szerint pedig

az elmúlt 10 évben Szijjártó Péter egyszer sem utazott menetrend szerinti járattal hivatali útra, helyette mindig bérelt luxusgépekkel vagy honvédségi repülőkkel érte el az úti céljait.

És ugyan azt nem tudni, ez idő alatt hány alkalommal repülhetett volna a külügyminiszter menetrend szerinti járattal, a mostani adatok alapján az látszik, ezúttal biztosan kivitelezhető lett volna, ám az utazásszervezők mégsem ezt a megoldást választották.

A külügyminiszter kommunikációs csapata szokás szerint ezúttal is beszámolt a hivatali útról Szijjártó közösségi oldalain, és fotókat tett közzé a repülőtérről az indulás előtti pillanatokban. Ebből látható volt, hogy Szijjártó Péter körülbelül mikor készülődött a felszálláshoz, az ADS-B Exchange oldalon pedig beazonosíthatóvá vált a honvédségi repülőgép, amellyel utazott, illetve az is, hogy pontosan mikor szállt fel. Az Átlátszó egyik, a magyar külügyminiszter repülőgépes utazásait évek óta dokumentáló olvasója ekkor leellenőrizte a Brüsszelbe induló menetrend szerinti járatok listáját, amelyből kiderült számára, hogy

a Brussel Airlines egyik Airbus A139-ese (OO-SSS) szinte ugyanakkor indult el Budapestről, mint a külügyminisztert szállító honvédségi Airbus A139 (605).

A fentieket visszaigazolják a lap által ellenőrzött útvonaladatok is, az Átlátszó szerint a két gép egész pontosan 7 perces különbséggel landolt 8 óra 33, illetve 8 óra 40 perckor Brüsszelben.

A visszaút alkalmával több járat is szóba jöhetett volna a honvédségi repülőgép visszaindulási időpontját alapul véve. Az egyik a Brussel Airlines 15:10-kor induló gépe, mely – a menetrend szerint – 45 perccel korábban indult volna Budapestre, mint ahogy a honvédségi repülőgép felszállt. Miután azonban ez a megoldást kissé kapkodósnak tűnik, a lap utánanézett annak, voltak-e későbbi járatok, és kiderült, hogy igen:

  • az időben közelebbi a Wizz Air 16:30-as gépe volt, amely a honvédségi repülőgép indulása után fél órával – egész pontosan 35 perccel később – repítette volna haza a minisztert és pár fős küldöttségét.

  • de akár később is hazarepülhetett volna a Szijjártó-csapat, hiszen a Ryanair aznap 20:50-kor indította az esti járatát Brüsszelből Budapestre. Ezt a gépet akkor is elérhette volna a küldöttség, ha esetleg elhúzódott volna a tanácsülés.

Azt pedig Szijjártó Péter közösségi oldaláról tudni, hogy aznap már nem volt a miniszternek más hivatalos programja, ami miatt gyorsan haza kellett volna utaznia, és amely indokolttá tette volna a honvédségi repülőgép igénybevételét.

Hiába a jegyző által kiadott birtokvédelem, egy abasári állattartó nap mint nap megkeseríti a szomszédai életét: bűzlik trágya az ablakuk alatt, lovak hangoskodnak éjjel.