közpénz;Szijjártó Péter;magánrepülő;

Már nem bérelnek luxusrepülőgépeket közpénzen Szijjártó Péternek, helyettük a miniszter inkább a honvédségi repülőgépekkel utazik

Elég volt egy vesztes per és a sajtó nyilvánossága, máris változott a gyakorlat. 

Egy, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) számára kedvezőtlen ítélet másnapjától nem bérelnek Szijjártó Péternek magánrepülőgépet. A tárcavezető a Magyar Honvédség repülőgépeit veszi igénybe – írja az Átlátszó.

Az oknyomozó portál emlékeztet, hogy még idén áprilisban a Fidesz jogszabály-módosítással reagált azokra a cikkeire, amelyekben bemutatta, milyen gyakran és milyen költséggel használ magánrepülőgépet hivatalos útjaihoz a tárcavezető. A tavaly év végén módosított törvény lehetővé teszi, hogy Szijjártó Péter – miután kikérte Rogán Antal álláspontját – megtagadja a védett személyek külföldi útjaival kapcsolatos adatok kiadását. A KKM álláspontja szerint ez a repülőgépbérlés költségeire is vonatkozik.

„Egy általunk kezdeményezett adatperben azonban a Fővárosi Törvényszék nem találta megalapozottnak a tárca érvelését, és elsőfokú ítéletében arra kötelezte a minisztériumot, hogy adja ki az információkat. Bár az ítélet ellen fellebbeztek, másnap életbe lépett az írásunk elején is említett gyakorlat, amely immár két hónapja tart” – írja az Átlátszó. A portál egy további érdekességre is felhívta a figyelmet a fideszes politikus közösségi oldalait elemezve. Korábban a külügyminiszter kommunikációs stábja gyakran tett közzé reptéri fotókat úgy, hogy azokon nem szerepelt az éppen használt repülőgép – ez arra utalhatott, hogy nem a honvédségi repülőgépekkel, hanem bérelt magánrepülőgépekkel utazott.

Az elmúlt két hónapban viszont ilyen, repülőgép nélküli reptéri képek nem jelentek meg sem Szijjártó Péter, sem más hivatalos felületeken. Ezzel szemben minden dokumentált utazásnál a honvédségi repülőgépeket lehetett látni. Az ADS-B Exchange nevű nyilvános forgalomfigyelő oldal adatai szerint a 2025. március 20-i bírósági ítélet közzététele óta Szijjártó Péter hivatalos külföldi útjaihoz nem használt magánrepülőt, és azóta eltelt időszakban mind a 36-szor honvédségi repülőgépen utazott.

A négy gyakran használt honvédségi repülőgép közül legtöbbször a 606-os és a 607-es lajstromjelű Dassault Falcon 7X-et vette igénybe, amelyek a nagy hatótávolságú üzleti kategóriába tartoznak.

Ezeken kívül csak ritkábban – jellemzően akkor, ha nagyobb kíséretet igényelt az utazás, vagy ha a futárgépek nem voltak elérhetők – használta a 604-es vagy 605-ös lajstromszámú Airbus A319-112 típusú repülőgépet, amelyek akár 140 fő szállítására is alkalmasak. Ezeken az Airbusokon kevesebb a tágasabb, kényelmesebb ülőhely, és csupán az első néhány sor kínál 2-2-es elrendezésű, emelt komfortfokozatú üléseket. A többi rész 3-3-as elrendezésű, vagyis a kereskedelmi utasszállítók szokásos kialakítását követi.

A külügyminiszter eddigi szokásaitól eltérően az elmúlt 36 út során leggyakrabban a nagy befogadóképességű 605-öst használta, összesen 15 alkalommal, míg a 604-es Airbusra 11 úton szállt fel. A kényelmesebb, ám kisebb kapacitású futárgépeket most ritkábban vette igénybe: hétszer a 606-os, négyszer pedig a 607-es repülőgéppel utazott.

A tárca egy nyugalmazott alezredest próbált meghurcolni. Nem jött össze, de a kísérlet felvet kérdéseket.