MÁV;Európai Beruházási Bank;Hegyi Zsolt;

Nyolcszáz milliárd forintos hitelkeretről tárgyal az Európai Beruházási Bankkal a MÁV

Ebből 600 kilométeren akarják korszerűsíteni a vasút pályahálózatát.

Tárgylásokat folytat a MÁV az Európai Beruházási Bankkal (EIB) egy mintegy 800 milliárd forintos hitelkeretről, amiből 15 jelentős pálya-korszerűsítést valósítanának meg – mondta a Blikknek Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.

Az összesen 600 kilométeren tervezett beruházások a lap számításai szerint a teljes magyarországi vasúthálózatnak csak 7,5 százalékát érintik. Hegyi Zsolt szerint viszont ennél nagyobb arányú lesz a hatásuk a vonatközlekedésre, egy-egy vasútvonal átbocsátóképességének javításával vagy a pályasebesség emelésével ugyanis képesek lesznek rendszer szerűen javítani a menetrend tartását.

A MÁV-nál arra számítanak, hogy a hitelről hónapokon belül megszülethet a döntés, amely után remélhetőleg rövid átfutási idővel hozzáférhetővé válik a fejlesztési forrás, és megkezdődhetnek az építések.

Hegyi hozzátette, a Magyarországnak járó uniós forrásokról sem mondott le a közlekedési kormányzat és a MÁV-csoport, ezeknek a felhasználásáról már kormányhatározat született.

A MÁV Zrt. vezérigazgatója a lapnak arról is beszélt:

  • nem elfogadtatni akarják a késéseket, hanem visszaszorítani. A késési biztosítás éves szinten akár 2 milliárd forintra rúgó költsége „valójában bocsánatkérés az utasoktól, a MÁV-csoport munkavállalói számára pedig ösztönzés, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokból kihozzuk a legtöbbet, és folyamatosan javuló szolgáltatást nyújtsunk”.

  • Lázár János építési és közlekedési miniszter azt is vállalta január 8-án, hogy jövő év elejére a MÁV és a Volán az összes mosdóját felújítja. Szerinte időarányosan ez teljesül majd, a helyszínek közül minden ötödik elkészült, vagy folyik a felújítása. Országszerte mintegy 500 helyszínen újítják fel az utasmosdókat és ezzel párhuzamosan a szolgálati tereket is, az érdekképviseletek javaslatai alapján.

  • az a vállalás is megvalósul, hogy 2026. április 30-ig ezer új buszt vásárolnak, amiből az első 500 még idén megérkezik. „Kilencven már forgalomba állt, további 40 a hónap végéig érkezik. Közben elindítottuk a beszerzését közel 870 alacsony belépésű, Euro VI környezetvédelmi normájú dízel autóbusznak, amiből annyit hívni le idén, hogy biztosan meglesz a 2025-re vállalt összes új busz”.

  • száz újabb mozdonyt szereznek be 2027 tavaszáig, ezen belül 70 korszerű, 2-4 éves vagy még fiatalabb villanymozdony érkezik, köztük néhány vadonatúj Vectron is. Tizenkettő már dolgozik, és az év hátralévő részében folyamatosan állnak szolgálatba továbbiak is.

Így néz ki a NER-féle múzeumi körtánc. Kevés nyertes van.