Bár az ország nagy részében egy óránál nem tartott tovább, teljes összeomlást hagyott maga után a sok helyen jégesővel kísért vihar, amely hétfőn átvonult Magyarországon.
Először a balatoni vasúti közlekedés omlott össze, a káosz azonban hétfő délután elérte a fővárost is. A késésekhez kényszerből már hozzáedződött utasok tegnap újabb kihívásokkal szembesültek. Ezúttal ugyanis nem csupán a késések várható időtartamáról nem kaptak megfelelő tájékoztatást, hanem a pótlóbuszok megtalálása is több helyen komoly kihívást jelentett. Olvasóink és kollégáink is arról számoltak be az ország különböző pontjairól, hogy a MÁV-tól érdemi tájékoztatás nem érkezett, egymást próbálták informálni az utazók arról, hogy melyik vonat, mikor indulhat el, és hol lehet megtalálni a mentesítő buszokat. Voltak állomások, ahol lincshangulat alakult ki az érdemi információ hiánya miatt.
A MÁV közleményében 150-170 kilométer per órás erősségű szélről írt, amely megrongálta a felsővezetékeket, a meteorológiai szolgálat szerint 130 km volt a legerősebb széllökés. A vasúttársaság arról is tájékoztatott, hogy több vonat kidőlt fának ütközött. A MÁV-infón azt javasolták az utasoknak, hogy aki teheti, az a következő napokban is válasszon a vonat helyett más utazási lehetőséget. A MÁV vasúti katasztrófa-területté nyilvánította a balatoni és a fővárosi térséget. Ha akadt vonat, amelyik elindult, azon olyan zsúfoltság volt, mint csúcsidőben egy villamoson vagy városi autóbuszon, az emberek a folyosón állva, többször egymásba kapaszkodva utaztak, amíg elérték úticéljukat. A MÁV szerint a balatoni, a győri, a váci, a veresegyházi, a lajosmizsei, az egri, valamint a szegedi vonalakon autóbuszokkal volt biztosított az eljutás, a ceglédi, az újszászi, valamint Pécs és Szekszárd térségében illetve a Szeged-Hódmezővásárhely közötti vasútvillamosoknál akadozott a közlekedés. A hivatalos közlemény azt írta, hogy 150 pótlóbusz állt rendelkezésre a kiesett vonatjáratok mentesítésére, a lapunkhoz érkezett beszámolókból az derült ki, hogy ezekről a tájékoztatás finoman fogalmazva nem volt teljes körű.
A Máv-Info Facebook-oldala tele van az utasok panaszaival: volt, aki arról számolt be, hogy Göd és Sződliget között másfél órát állt a vonat, információt nem kaptak az utasok, a WC nem működött, vízhez sem jutottak az utazók. Balatonfűzfő előtt két órát állt a lerobbant vonat, mielőtt leszállhattak az utasok, akikért nem jött pótlóbusz, hanem a csomagjaikkal kellett begyalogolniuk az állomásig. A Budapest-Győr vonalon volt olyan járat, amelynél előbb egy óra késést jeleztek, majd később kiderült, el sem indul a vonat.
Az is leszűrhető a közösségi oldalakon olvasható beszámolókból, hogy a kalauzok többsége megértő volt az utasokkal, igaz, ez nem sokat segített, mert ők sem rendelkeztek érdemi információval. Türelmesen meghallgatták a panaszokat, de ennél többet nem tudtak tenni.
Az MVM arról írt, hogy 150 ezer címen tapasztaltak áramkimaradást, ez nagyjából félmillió embert érinthetett. A Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. (DMRV) Facebook-oldalán arról írt, hogy az áramszolgáltatás kimaradása befolyásolta a vízszolgáltatást is. "Mivel vízellátó rendszereink működése az elektromos hálózattól függ, az áramszünet miatt szolgáltatási területünkön víznyomáscsökkenés, illetve egyes helyeken az ivóvíz-szolgáltatás szünetelése tapasztalható. Érintett települések: Budakalász, Pomáz, Üröm, Pilisborosjenő, Solymár, Pilisszentiván, Pilisszentkereszt, Pilisszántó, Leányfalu, Tahitótfalu" - írta a DMRV.
A MÁV vasútikatasztrófa-sújtotta területté nyilvánította a főváros és a Balaton térségétA jégeső miatt átmenetileg bezárt a Liszt Ferenc repülőtér is, amely biztonsági okokból nem indított és nem fogadott járatokat. Később a beázások miatt a 2/A terminálon beszüntették az utasfelvételt, minden utasnak a 2/B-n kellett becsekkolni indulás előtt. A Budapest Airport közleménye szerint a vihar érintette a repülőtérre vezető utakat is, ezért mindenkinek azt ajánlották, hogy indulás előtt tájékozódjon az útviszonyokról.
Balatonalmádiban öt fa kidőlt egy tábor területén, személyi sérülés szerencsére nem történt, az ott lakókat biztonságba helyezték. Alsóőrsön leszakította a vezetéket egy fa, amely két parkoló autóra dőlt. Balatonkenesén is parkoló autókra estek ágak, a katasztrófavédelem közleményében azt kérte az autósoktól, hogy amíg nem múlik el a viharveszély, ne parkoljanak fák alatt vagy azok közelében és kerüljék el a villanyvezetékeket is.
Orkánerejű széllel söpör át Magyarországon a vihar, eddig főleg a Dunántúlon pusztítottAz úton lévőket is óvatosságra intették; autóval és gyalogosan is veszélyes a magasan álló vízen áthaladni, a villámárvizek ugyanis komoly veszélyt jelentenek, embereket és tárgyakat sodorhatnak el. Azt tanácsolják, "ha autóval közlekedünk, amikor lecsap a vihar, álljunk meg valahol, ha pedig erre nincs lehetőség, legalább lassítsunk. Zivatar idején kerülni kell a kilátókat, a villanyoszlopokat. Ne álljunk fa alá és ne használjunk esernyőt, akit pedig erdőben ér a villámlás, keressen egy olyan helyet, amely legalább 4-5 méterre van a fák törzsétől" - írta lapunkhoz is eljuttatott közleményében a katasztrófavédelem.
Hétfő éjfélig harmadfokú riasztás volt érvényben a Tiszántúlon, ahol a Tisza heves sodrása kikötött hajókat is elragadott.
Kedden napközben újra több hullámban várhatóak zivatarok a hétfőihez hasonló kísérőjelenségekkel, a délutáni óráktól egyre inkább már csak a Dunától keletre. Este, késő este már csak északkeleten fordulhatnak elő zivatarok.
Több mint 2200 tűzoltóriasztás
A Dunántútlon több mint 2200 riasztást kaptak a tűzoltók. A legtöbb esetben kidőlt fákhoz hívták őket. Családi házak kerítéseiről, illetve autóutakról kellett eltávolítaniuk a fákat, illetve azok törmelékeit.