Orbán-kormány;Budapest;Rákosrendező;

A vasúti szakasz korszerűsítése is része az igényeknek

Rákosrendező: itt a budapesti kívánságlista

A fővárosi önkormányzat összeállította rákosrendezői kívánságlistáját: a többi között adóbevételek átengedését és a Liget projekthez hasonlatosan külön építési törvényt kér az Orbán-kormánytól – tudtuk meg.

A Rákosrendező 86 hektáros területét januárban megvásárló fővárosi önkormányzat külön törvényben gyűjtené össze az ágazati jogszabályoktól való eltéréseket. Az eredetileg arab befektetőkkel megkötni tervezett adásvételi szerződésben számos ígéretet tett a magyar kormány. Így belefoglalták, hogy kiemelt beruházássá minősítik a projektet, ami már teljesült is, illetve azt is, hogy a második - 17,8 milliárd forintos - vételárrészlet kifizetése előtt a kormány módosítja a vevő által kért jogszabályokat. A Karácsony Gergely vezette főváros szerint a módosítandó szabályok köre olyan szerteágazó és komplex, hogy azokat egyetlen „Rákosrendező törvényben” kell összefoglalni.

A városvezetés a Városligethez hasonlatosan saját építési szabályzatot alkotna az összességében 149 hektáros területre, amelynek cirka kétharmadát vette meg a fővárosi tulajdonban álló Budapesti Közművek (BKM) Zrt. A már kihirdetett kiemelő kormányrendeletet később részben ez, a főváros által megalkotandó, szakmai szempontból megalapozott új Rákosrendezői Építési Szabályzat (RÉSZ) váltaná fel. Azt is kérik, hogy az egyedi eltérésekre vonatkozó engedélyek kiadását delegálják a fővárosi főépítészhez. Az építészeti és településrendezési szakkérdések elbírálása a Fővárosi Tervtanács feladata lenne, amelynek tagjait a főpolgármester kérné fel. Felmentést kérnek a plázastop alól, mondván, az új negyedben szükség lesz jelentősebb alapterületű üzletekre. (Jelenleg területtől függően 2-5 ezer négyzetméter a határ, miközben például a Corvin áruház 16,5 ezer négyzetméteres.) Kérik továbbá a napelemek elhelyezésére, illetve a parkolásra vonatkozó korlátok feloldását is.

A főváros elképzelései szerint valamennyi jelentős közúthálózati elem a fővárosi önkormányzat kezelésébe kerülne. Könnyítenének a vasúthatósági engedélyezési eljáráson, a villamos és metróhálózat gyorsabb bővítése érdekében. Kivonnák a Vasúttörténeti Parkba vezető vágányt a vasúti törzshálózatból, így azon a MÁV használati joga megszűnne. A területre tervezett fasorokra és közparkokra vonatkozó rendeletalkotási jogkör szintén a fővároshoz kerülne, a „szivacsváros koncepció” érdekében pedig átírnának két kormányrendeletet. A magyar műszaki szabványokat is tágítanák egy kicsit, hogy az új városrész építésekor például előregyártott fa- és CLT-panel vázszerkezeteket is alkalmazhassanak.

A magyar kormány az Egyesült Arab Emirátusok felé vállalta, hogy az új városnegyed megvalósítását 800 millió euró értékű beruházással segíti. A főváros ennek alapján kéri a Nyugati Pályaudvar és Rákospalota-Újpest közötti vonalszakasz korszerűsítését, bővítését 2035 végi kivitelezési határidővel. Ezenfelül a repülőtéri kapcsolat biztosítására egy új megállóhely építését, valamint a 3-s villamos Erzsébet-királyné útja-Szegedi út -Göncz Árpád városközponti szakasznak kiépítését, illetve az M1 metróvonal rekonstrukcióját és a meghosszabbítását Rákosrendező vasútállomásig a jelenlegi járműpark cseréjével együtt, méghozzá úgy, hogy a forrásokat már 2025- 27-ben biztosítsa a kormány. A kérések között szerepel egy közúti és gyalogos felüljáró, valamint kerékpáros és gyalogutak. Eltekintenek viszont a vasúti pálya költséges befedésétől.

A pénzügyi jogszabályok körében felmentést kérnek a stabilitási törvény alól. A közlekedési fejlesztéseket az uniós IKOP Plusz terhére javasolják megvalósítani. Azt is leszögezik, hogy az új városrész megvalósításához a fővárosnak forrásokra van szüksége, ennek biztosítása érdekében Karácsony Gergelyék az építmény-, telek-, idegenforgalmi adó új negyedből származó bevételének átengedését, az akcióterületen épülő új lakások vásárlása utáni ÁFA-visszatérítést kérik. A beruházás minőségi megvalósítása érdekében átírnák a közbeszerzési jogszabályokat. Az alternatív lakhatási formák meghonosítása céljából bevezetnék a bérlői laksásszövetkezeti formát. Kivonnák magukat a jelenleg Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium hatóköréből és a jelenleginél szigorúbb szankciókat vezetnének be a közterületi reklámokra.

A fenti építési és pénzügyi jogszabály-módosításokra, illetve az infrastruktúra megállapodásra vonatkozó előterjesztést ma tárgyalja a Vitézy Dávid vezette Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság.

Bevetik a lajtos kocsikat is, a város polgármestere mindenkit kér, hogy csak a legszükségesebbekre használja a vizet. Más településeken is előállhat a baj. Veresegyház, Szada és Fót is vízhiánnyal küzd.