Disney;dokumentumfilm;közösségi média;

Social Studies: a digitális kultúrában felnövő kamaszokra többnyire a nosztalgikus félelem és az általános technológiai pánik csapódik le

Útvesztők a digitális térben – Szülőknek készült tinédzserhorror, milyen veszélyes divatokat követnek a gyermekeik

Lauren Greenfield Emmy-díjra is esélyes, ötrészes Social Studies című dokumentumfilm-sorozatában tizenévesek képernyőin követhetjük végig, hogy milyen veszélyes jelenségek hódítanak az új világban.

Több mint ezer óra hagyományos dokumentumfilm-felvétel és kétezer óra képernyőrögzítés kombinációjából állt össze Lauren Greenfield sorozata, amelyben a szülők „horrorfilmet” látnak, a tinédzserek viszont saját valóságuk pontos képét fedezik fel. A Wired szerint Greenfield munkája lehet a legautentikusabb és legteljesebb portréja a Z-generáció és a közösségi média kapcsolatának, melyben a 91 órás böjtöt dokumentáló lánytól kezdve a zaklatáson és abszurd szépségideálok zsarnokságán keresztül a fojtogatós szexig minden van. Brutális őszinteséggel mutatja meg azt is, hogyan veszítjük el a kontrollt a saját gyerekeink felett, sőt, a saját valóságérzékelésünk felett is egy algoritmusok által vezérelt digitális világban.

A digitális kultúrában felnövő kamaszokra többnyire a nosztalgikus félelem és az általános technológiai pánik csapódik le. Sok felnőtt úgy érzi, hogy „elveszett egy generáció” – nincs már csend, koncentráció, valóság, jelenlét: démonizálják a TikTokot, az algoritmust, a képernyőidő válik főbűnössé minden társas és mentális krízisért – közben nem haladnak semerre a korlátozásokkal, hiszen kívülről értelmeznek valamit, ami csak belülről érthető.

A közösségi médiában tapasztalható új jelenségeket új fogalmak írják körül. 

A thinspo (thinspiration) olyan digitális tartalmakat jelöl, amelyek a vékony testideál elérésére buzdítanak, ugyanakkor gyakran egészségtelen, veszélyes mintákat közvetítenek. Gyakran torzítják az egészséges testképet, hozzájárulnak az evészavarok kialakulásához. A mukbang világszerte és Magyarországon is népszerű: a koreai eredetű videós műfajban a felvétel készítője hatalmas mennyiségű étel elfogyasztásával „szórakoztatja” a nézőit. A sadfishing (sajnálathalászat) alkalmával egy-egy tinédzser túlzóan mutatja be szomorú – olykor fiktív – érzelmi állapotát, hogy (manipulatív módon) együttérzést váltson ki. Ez hosszú távon káros lehet a posztolók mentális egészségére, ráadásul könnyen összekeverhető a valódi segítségkéréssel, miközben a sajnálathalász „mindössze” csak fel akarta kelteni magára a figyelmet. A doomscrolling (végítélet-görgetés) gyakorlói folyamatosan pörgetik a közösségi oldalakat, kizárólag negatív hírek után vadászva. A jelenség a koronavírus-járvány idején lett elterjedt. Ha Covid el is kerülte a doomscrollert, mégis megbetegedhetett: az aggasztó történetek áradata szorongást, kétségbeesést és bizalmatlanságot vált ki az erre fókuszáló olvasókból.

Schwechtje Mihály filmjében az online bántalmazás nem áll meg az iskola falainál, térben és időben is végtelenné válik

Az antropológiai érzékenységgel megalkotott Social Studies Los Angeles-i tizenéveseket követ, akik a rendezőnek nemcsak az életüket, de a telefonképernyőjükön zajló digitális valóságot is hagyják rögzíteni. A filmben megszólaló fiatalok saját videóikban, digitális naplóikban mesélnek arról, mit élnek meg az interneten töltött napi körülbelül hat-nyolc órában. Tizenkét éves fiúk itt tanulják meg, hogy a BDSM (b-megkötözés, d-fegyelmezés, s-szadizmus, m-mazohizmus) „menő” és elvárt, de sokan mások itt találnak támogató közegre, vagy a közösségi média eszközeivel lesznek képesek egy olyan identitást kialakítani, amiben jól érzik magukat.

A Z generáció számára a közösségi média nem csak szórakozás, hanem a társas normák elsődleges forrása is. A posztok, mémek, hashtag-kampányok, kihívások nemcsak trendeket hoznak, hanem politikai véleményeket, értékítéleteket és viselkedési kódokat is közvetítenek. A platformok így nem egyszerűen technológiai termékek, hanem kulturális hatalmi struktúrák, amelyek formálják a serdülők viszonyát a testhez, a társas szerepekhez, az énhez, sőt, a kézzelfogható valósághoz is.

Hazai filmalkotók számára sem ismeretlen, már nálunk is egyre gyakrabban feldolgozott téma a digitális nemzedék új keletű „krízise”. 

Schwechtje Mihály Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) című mozija például egy középiskolai zaklatási történeten keresztül mutatja be, hogyan változik át a kamaszkori megaláztatás, ha online kap szárnyra. A bántalmazás nem áll meg az iskola falainál, térben és időben is végtelenné válik. Schwechtje a külső kényszert, a határtalan hajtóvadászatot elemzi, melyben az áldozat fokozatosan elveszíti önazonosságát, a közeg pedig egy pillanat alatt válik cinkossá a bántalmazásban, mikor a lájkok és megosztások révén a megalázás kollektív szórakozássá válik.

A FOMO arról mesél, hova vezethet, ha a közösségi média belső kényszerré válása generál konfliktust

Hartung Attila FOMO – Megosztod és uralkodsz című filmje más szögből közelít: itt a közösségi média belső kényszerré válása a konfliktus, amely a fiatal főszereplőket extrémebbnél extrémebb tartalmak készítésére sarkall. Egymás ellen versengenek az online láthatóságért, egymást túlszárnyalva vesznek részt egyre kockázatosabb kihívásokban. Bár fikciós szálat követve, a FOMO kíméletlenül valósághű képet fest arról, hogyan torzul el a fiatalok önértékelése, ha az érvényesülés elsődleges mércéjévé a figyelem és a nézettség válik. Kulcskérdése, hogy meddig megyünk el azért, hogy ne maradjunk le és meddig tágulhat a normarendszer, amely a biztonságos határokat kijelöli.

A fiatalok digitális identitását emellett Guld Ádám A Z generáció médiahasználata című könyve is igyekszik azok számára körvonalazni, akik szeretnék jobban megérteni, hogyan épülnek fel újfajta világok a képernyőkön át. A szerző részletes kutatásokon keresztül mutatja meg, hogy a TikTok és az Instagram az önkifejezés és az értékrend-kialakítás fő terepeként, hogyan értelmezhető újra.

Maga a kamaszkori tapasztalat struktúrája íródott át. A digitális nemzedék számára a közösségi média nem opció. És bár a platformokat most nem ők irányítják, mégis ők az őslakosai, övék a következő, hibrid-világ. Így fontos, hogy nyitottan, olyan alkotásokon át értelmezzük a helyzetüket, amelyek nem őket bűnbakká vagy mártírrá formáló esztétikai panoptikumok, hanem figyelmes és inkluzív munkák.

Infó: Social Studies. Bemutatja a Disney+

Azt is megtudhttuk, hogy az amerikaiak tönkretették a filmművészetet, mivel „agyonvágják” a filmeket.