tárlat;

Bozó Szabolcs a festészetet nem tanulta, hanem magától sajátította el

Mit rejt az aranyos külső?

A nemzetközi aukciókon rekorder magyar festőművésznek, a Londonban élő és alkotó Bozó Szabolcsnak első önálló kiállítása nyílt Budapesten. A festményeken mosolygós és kedves állatok tűnnek fel, de vannak köztük rémisztőek is.

Csizmát és kalapot viselő cuki állatfigurákkal robbant be Bozó Szabolcs a nemzetközi művészeti életbe a covid idején, és a népszerűsége azóta is töretlen. A Pécsről származó festőművész Londonban vendéglátósként kezdett el komolyabban foglalkozni a festészettel, tehetségére pedig hamar felfigyeltek a műkereskedők és galériák, a művei rövid idő alatt New York, Velence, Hongkong és más művészeti központok rangos kiállításaira és gyűjteményeibe jutottak el, mígnem 2023-ban már ő volt a legmagasabb áron elkelt élő magyar képzőművész. A munkáit ezúttal a magyar közönség is láthatja a városligeti NEO Kortárs Művészeti Térben, a Millennium Házában a Liget Budapest Projekt programkínálatában. A Lelki társ – Soulmate című kiállítás mintegy húsz nagy méretű festményt és nyolcvan kis méretű grafikát mutat be, és átfogó képet nyújt a művész eddigi pályájáról, illetve legújabb alkotói periódusából is szemezget, melyben a játékos figurák már nem is annyira cukik, hanem felfedik a valódi, sötét énjüket.

– Lényei néha humorosak, néha groteszkek. Néha rögtön felfedezzük bennük a megszemélyesítést, hogy a karakternek jelleme van, néha pedig a groteszk elemek tűnnek fel. Hogy élesek a fogaik, hogy a mosoly mögött harciasság rejlik, és felfedezünk olyanokat is, akik konkrét, animációs figurákat idéznek – mondta Petrányi Zsolt, a kiállítás kurátora a sajtómegnyitón. Bozó művészete a cuteism, vagyis a cukiság stílusába sorolható, melynek másik két fontos képviselője a japán Joshitomo Nara és a német André Butzer, akik szintén leegyszerűsített és bájos alakokat festenek.

– Szerintem az embereknek azért tetszik a művészetem, mert a képeimen látják, hogy én szeretek festeni. Ha ez átjön, akkor jól végeztem a munkámat – mondta lapunknak Bozó Szabolcs. A festészetben azt szereti, hogy megélheti a szabadságát, mivel gyerekkorában is szeretett nyomot hagyni a papíron. – Most már teljes munkaidős művészként a klasszikus képeken is látom, hogy hogyan gondolkoztak a korabeli festők. Engem nagyon érdekel a festészet technikai oldala, mert bár a Pécsi Művészeti Gimnáziumba jártam szobrász szakra, én a festészetet nem tanultam, hanem magamtól sajátítottam el, és jártam be ezt az utat – mondta a művész.

A képein olykor magyar rajz- és bábfigurák is feltűnnek, például a Mazsola és Tádé című bábfilmsorozat zöld színű, akaratos malaca vagy az álmos tekintetű TV Maci. – Én a kilencvenes években nőttem fel, és akkor ezek már nem igazán mentek a tévében, de arra emlékszem, hogy gyerekként a padláson anyukám a diavetítőn régi meséket mutatott – meséli.

Noha a képein kedves figurákat látni, Bozó üzenni is szeretne velük. Például azt, hogy nem szereti a tömeget: ezt fejezik ki azok a művei, melyeken alig férnek el az alakok, akik szinte nyomakszanak, hogy beférjenek a képtérbe. A legújabb munkáin pedig a kedvesnek tűnő lények apró, hegyes fogakkal jelennek meg, mellyel Bozó jelzi, hogy a világunkban nem minden az, aminek látszik, vagyis az aranyos külső akár gonosz, erőszakos belsőt is takarhat.

És hogy miért festi meg annyiszor az egyes alakokat? – Ha már kitaláltam a figurát, akkor miért ne fessem meg még egyszer? – teszi fel magának a kérdést. – Én nem gondolom túl a festészetet. Amikor iskolába jártam, akkor mindig túlmagyarázták, hogyan kell egy kockát megrajzolni. Nekem ez sosem imponált. Én mindig úgy tekintettem a festészetre, hogy azt csinálsz, amit akarsz. A műtermemben is azt festek és rajzolok, amit csak akarok. Legalább ott nem tudja megmondani senki, hogy mit csináljak. Ha lefolyik a festék, akkor folyjon le. Ki vagyok én, hogy megállítsam?

Infó

Lelki társ – Soulmate, Bozó Szabolcs önálló kiállítása

Kurátor: Petrányi Zsolt

Millennium Háza – NEO Kortárs Művészeti Tér

Budapest, XIV. kerület, Olof Palme sétány 1.

Megtekinthető szeptember 7-ig

Első szempont: a tehetség

Mindig is szerettem volna fiatal magyar művészeket nemzetközi szinten népszerűvé tenni. Segítettem például Nemes Márton festőművésznek, majd később a barátjának, Bozó Szabinak is, aki akkoriban gyorsétteremben dolgozott, és Nemes műtermében papírra tollal rajzolgatott, majd az Instagramon vált híressé – mondta a Népszavának Carl Kostyál magyar származású svéd galerista, aki nemzetközi szinten ismertette meg a gyűjtőkkel Bozó Szabolcs művészetét. – Húsz éve vagyok műkereskedő, és amit először megnézek, az a tehetség. Bozó Szabinak pedig jó keze van, szabadon és kreatívan alkot. És képes fejlődni. Amikor egy festőművészbe invesztálsz, akkor nem azt nézed, hogy jelenleg mire képes, hanem azt, hogy hova tud fejlődni – véli a galerista.

Nem egy új épületet, sem egy új építészeti koncepciót, hanem saját magát mutatja be a Koreai Pavilon a 19. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálén.