Magyar Honvédség;rendelet;Magyar Közlöny;Újdörögd;újdörögdi baleset;

Somogyi Zoltán vezérőrnagy az újdörögdi balesetről tartott sajtótájékoztatón március 22-én

Egy hónappal az újdörögdi baleset után az Orbán-kormány megváltoztatta a honvédségi balesetek kivizsgálására vonatkozó szabályokat

A rendelet előírja a részletes dokumentációt, súlyos balesetek esetén vizsgálóbizottságot állítanak fel. 

Megváltoztatta a kormány a honvédelmi ágazatban bekövetkezett balesetek kivizsgálásáról szóló szabályozást – vette észre az az Index a szerda esti Magyar Közlönyben. A lap szerint a rendelet elírja, hogy részletesen, írásban kell dokumentálni kell a körülményeket, ezen felül pedig a Magyar Honvédség minden év március 31-ig elérhetővé teszi az előző év baleseti statisztikáit.

A rendelet a munkavédelemben és a Magyar Honvédségnél végbement szervezeti változásokra hivatkozik, azonban jó esély van rá, hogy inkább a március végén történt újdörögdi tragédia állhat mögötte, melynek következtében mindkét kezét elvesztette egy fiatal kormánytisztviselő, akinek a tenyerében felrobbant egy gránát. 

A rendelet többek között a honvédelmi szervezetekre, valamint a honvédelmi miniszter fenntartása alatt lévő szakképző intézményekre is kiterjed. Előírja, hogy „be kell jelenteni, nyilvántartani és kivizsgálni” minden olyan balesetet, amely a honvédséggel kapcsolatban álló foglalkoztatottakat éri. A baleseteket a Baleseti Készenléti Szolgálat (BKSZ) felé kell jelezni, a szóbeli bejelentéseket pedig, amikor lehetőség nyílik rá, írásban is be kell nyújtani.

Ha a balesetveszély valamilyen munkaeszköz vagy hadfelszerelés „rendeltetésszerű használata során, valószínűsíthetően azok meghibásodása következtében” történt, azok megfelelőségét haladéktalanul ellenőrizni kell, a használatuk ideiglenes felfüggesztése mellett. A kivizsgálást a rendellenesség észlelésének napján meg kell kezdeni, és azt 15 napon belül be kell fejezni.

Az eljárásról részletes jegyzőkönyvet kell készíteni, amely alapján eldöntik, hogy az eszközt tovább használják-e vagy sem, a dokumentumot a honvédelmi szervezetnél öt évig meg kell őrizni. A balesetek kivizsgálásáért a munkáltató felelős, a folyamatba pedig munkavédelmi szakembereket is be kell vonni. A helyszínt, az érintettek beszámolóit, valamint a használt eszközök állapotát részletesen dokumentálni kell.

Súlyos balesetek – vagy annak veszélye – esetén létrehoznak egy vizsgálóbizottságot, ahol a tagok között van egy vezető beosztású személy, a munkavégzést irányító személy, munkabiztonsági szakember, valamint az egészségügyi szolgálat képviselője. A sérültet tájékoztatni kell arról is, hogy „ha a honvédelmi balesettel összefüggésben kára keletkezett, vagy sérelemdíj iránti igénye merült fel”, akkor ezt a munkáltatónál érvényesítheti.

Az Alkotmánybíróság korábbi elnöke, egykori ombudsman 74 éves volt.