sztrájk;Lázár János;vasutasok;Semjén Zsolt;Vasutasok Szakszervezete;Közlekedő Tömeg Egyesület;

„Csak olyan sztrájk lehet, amit a miniszter megrendel” – Reagáltak a vasutasok Lázár János és Semjén Zsolt módosítására

A szakszervezet emellett felhívta a figyelmet arra: a törvény mindössze megszövegezte a párhuzamos szolgáltatások finanszírozásának megszüntetését, de azoknak a megszűnése valójában már egy ideje realitás.

Hétfőn fogadta el a parlament a törvénymódosítást, amit Semjén Zsolt és Lázár János még novemberben terjesztett be, és amely átírta a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt.

A benyújtók szerint a cél az, hogy szolgáltatási minimumok meghatározásával egyszerűsítse és kiszámíthatóbbá tegye a közlekedést. A Mérce viszont cikkében kiemeli:

  • a módosítás értelmében az állam mostantól csak „egyféle, az azonosítható utazási igények leghatékonyabb kiszolgálását célzó közlekedési módot” finanszíroz adott útvonalakon, ami szinte kizárja, hogy adott útvonalon például vonat és busz egyszerre közlekedhessen. Mindez gyakorlatilag törvényesíti a korábban már megkezdett vasúti vonalbezárásokat.

  • a másik fontos rendelkezés jelentősen visszavágja a dolgozók sztrájkjogát. A szakszervezetek korábban már jelentősen szűkített mozgásterét ugyanis tovább szűkítették azzal, hogy az eddig megállapított 66 százalékos sztrájk alatti „minimumszolgáltatás” mellé bevezették az évente kötelezően leadott ún. „sztrájkmenetrendet”, ami szigorúan szabályozza, hogy sztrájk esetén egészen pontosan milyen járatok és milyen időszakokban lehetnek érintettek.

A portál megkeresésére Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke közölte, hogy a vasúti közlekedésben

már az előző személyszállítási törvénynek köszönhetően értelmetlenné vált a sztrájk, mivel előírta a leközlekedő vonatok számát a még elégséges szolgáltatás biztosításával.

Ez a mostani módosítás pedig kiterjed a közúti személyszállításra is, és annyiban más, hogy megítélésük szerint „csak olyan sztrájk lehet, amit a miniszter megrendel”.

A szakszervezet álláspontja alapján a törvény mindössze megszövegezte a párhuzamos szolgáltatások finanszírozásának megszüntetését, de azoknak a megszűnése valójában már egy ideje realitás:

„a jelentős létszámhiány és a költségek csökkentése miatt is meg fog szűnni a párhuzamos közlekedés, amely a vidéki lakosságot hozza jelentős hátrányba. Ezért is integrálták a Volánt a MÁV Start Zrt-be.”

Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke azt mondta, a Volán-dolgozók a MÁV-ba való beolvasztás után is komoly hátrányokkal szembesülnek napi munkájuk terén, amit a szakszervezeti vezető szerint elsősorban a vezetőség teljes hozzá nem értése okoz. Ő a helyzetet úgy foglalta össze:

„Teljes káosz. Az integráció napjától, ami folyik, az a munkavállalók számára elfogadhatatlan. Rosszul számolják el a munkabéreket, senki nem tudja például, hogy miért kap kevesebbet: volt akinek csak a szabadságát számolták el, a táppénz kifizetések csúsznak, nem veszik figyelembe az előző munkáltatónál végzett munka idejét, 20 éve dolgozónak olyan igazolást állítanak ki, amivel nem hitelképes, stb.”

Dobi István szerint „túl nagy lett a kabát azokra, akiket megbíztak a cég irányításával”, és a fenntartó egyszerűen nem áll a helyzet magaslatán.

„Blőd bakikat követnek el, erre nem lehet azt mondani, hogy »bocs tévedtünk«, folyamatosan követik el a hibákat. Olyan vezetőket kell ezekbe a székekbe ültetni, akik garantálni tudják a hibátlan működést – amit egyébként a buszvezetőktől kíméletlenül bevasalnak, de magukhoz nem ilyen szigorúak”

– állapította meg a SZAKSZ elnöke.

Számára mindkét verzió elfogadható, a végső döntést pedig nem csak a szavazatok aránya, hanem a mennyisége is meghatározza.