kutatás;fotókiállítás;fotográfia;

Nőként a sarkvidéken: szeretni kell a hideget, a sötétet

Horváth Esther fotográfus a munkája során nem riad vissza a fagytól és a sötéttől: 2015 óta a sarkvidéki éghajlatkutatást dokumentálja, 2019-től pedig a Jeges-tengeren található Spitzbergák szigetcsoporton fekvő Ny-Ålesund nevű településen fényképez. Itt, a világ legészakibb pontján működő tudományos kutatóbázison nem is árt, ha az ember szereti a hideget, hiszen hóviharok dúlnak, a hőmérséklet pedig mínusz 30 Celsius-fok is lehet.

Rendhagyó szakmát választott Horvath Esther, aki az északi és a déli sarkvidéken fotózza a kutatók munkáját, a fotóit pedig most mi is megnézhetjük A sarkvidéki éjszaka csillagai című kiállításán a budapesti Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. De miért dönt úgy valaki, hogy ilyen extrém vállalkozásba kezd? Esther esetében az okok a múltba nyúlnak vissza:

gyerekként szerette nézni a Delta című tudományos műsor fekete-fehér főcímét, melyben egy expedíciós csapat halad a hóviharban, ami kislányként annyira elvarázsolta, hogy ő is útnak akart indulni, és küzdeni a természeti erőkkel. 

Amikor télen a szülőhelyén, Sopronban leesett a hó, imádott is kinn játszani, például jégcsapokat gyűjtött össze. Idősebb korában aztán útnak indult: eleinte csak Bécsbe, ahol egy nemzetközi logisztikai cégnél dolgozott, de a munkája miatt már ekkor sokat utazott országok között. – Akkor huszonöt évesen megkaptam az első fényképezőgépemet, egy Nikon Coolpixet, és amikor a kezembe vettem, egyből tudtam, hogy fotográfus szeretnék lenni, ahogy azt is, hogy embereket és inspiráló történeteket szeretnék megörökíteni a National Geographicnak és a The New York Timesnak.

Magasból nézni a jeget

Esther aztán végleg beleszeretett a fotózásba, amikor egy New York-i tartózkodása során elnézett az International Center of Photography nevű múzeumban és iskolába, ami annyira megfogta, hogy otthagyta a bécsi állását, és két bőrönddel kiköltözött a Nagy Almába, hogy ebben az intézményben tanulhasson. Két évre rá kapott is egy megbízást a Jeges-tengerre, napok múlva pedig már Alaszkában volt, hogy felszálljon az amerikai parti őrség hajójára, amely elindult a Jeges-tengerre.

– Fogalmam sem volt, hogy milyen ruhát kell magammal vinnem, meg úgy általában hogy egy ilyen expedícióra mit kell összepakolni. Zöldfülűként mentem el, nem ismertem a tudományos kifejezéseket, és bár beszéltem angolul, rájöttem, hogy a szaknyelv egy teljesen más világ – meséli Esther, hozzátéve: szerencsére egy riporterrel dolgozott, aki segített a szakszavak értelmezésében. Manapság viszont erre már nincsen szüksége, sőt, már ő tart angolul tudományos előadásokat. Illetve az első útján döntötte el, hogy inkább az Arktiszon, vagyis az északi sarkkörön szeretne dolgozni, mivel ez a világ leggyorsabban változó környezete, ahol az átlaghőmérséklet négyszer olyan gyorsan növekszik, mint a világ más területein.

Az első expedíció után megfogadta, hogy minden idejét a kutatások megismerésének szenteli, ezért lemondta az összes olyan megbízását, amelyek keretében portrékat készített többek közt Al Pacinóról, Robert De Niróról és más nagy színészekről, majd beleásta magát a felfedezők világába. Például hogy tudja, milyen intézetek vannak az Északi- és Déli-sarkon, és hogyan lehet velük együtt dolgozni. Három hétre rá elutazott Tromsøbe, a Norvég Sarkkutató Intézetbe, ahol meglepetésben volt része, mivel ott volt Karin Lochte, a Német Sarkkutató Intézet akkori vezetője is, aki éppen előadást tartott, majd megbeszélt vele egy találkozót, a szakember pedig két expedíciót ajánlott fel neki. Az egyik egy repülőgépes utazás volt, amely Grönland legészakibb pontjáról indult az Északi-sarkra. Hat órán át tartott, és Esther hetvenméteres magasságból nézhette az alatta elterülő jeget, miközben annak vastagságát egy eszköz mérte. – A másik út a sarkkutatást és az űrkutatást kombinálta, ami annyira megtetszett, hogy szoktam is mondani, ha egyszer egy fotográfus felmehetne az űrbe dokumentálni, akkor az én szeretnék lenni – mondja a fotós, akinek a két élmény után még szorosabbra fonta a kapcsolatát a német kutatóintézettel, így 2018-ban New Yorkból Brémába, majd 2021-ben Hamburgba költözött.

Hátizsákban minden jó

Az expedíciók során viszont művészi igényű képsorozatokat is készít, és a saját ötleteit is megvalósíthatja. A Capa Központban rendezett tárlaton például azt mutatja be, hogy a Spitzbergák szigetcsoporton fekvő Ny-Ålesund nevű település kutatóbázisán hogyan zajlik a mindennapi élet és tudományos munka. 2019 óta jár ebbe a faluba, és 2021 óta készíti a sorozatot a sarkvidéki éjszakában, vagyis a huszonnégy órás sötétségben. Illetve megírja a képekhez, hogy milyen méréseket végeznek a helyszínen, mivel itt a téli átlaghőmérséklet 1991 óta 6-8 Celsius-fokkal emelkedett. Vagyis sokkal gyorsabban, mint bárhol máshol a földön, ezért is nevezik a Spitzbergákat a globális felmelegedés központjának. – A fotózás során mindig a kutatókhoz igazodom, az ő beosztásukat követem, ezért minden napom máshogy telik – mondja Esther. Ha viszont egy átlagos napját vesszük, akkor hat órakor kel, hét óra harminckor a kutatóbázis menzáján reggelizik, miközben a kutatókkal megbeszélik, hogy hány órakor indulnak el, hogy gyalog mennek-e vagy motoros hószánnal, és hogy ki lesz a jegesmedveőr. Aztán nyolc óra harminckor találkoznak a bázis házai előtt, és útnak indulnak. – A hátizsákunkban van meleg tea, keksz, csokoládé, hogy legyen energiánk. És jó esetben bepakolunk szendvicseket is, mert csak vacsorára érünk vissza – mondja a fotós. A terepre érve mindentől távol kerülnek, ezért csak rádióhívással vagy szatelittelefonnal tudnak beszélni a bázissal, a nap hátralévő részében pedig addig dolgoznak, amíg kinn vannak a kutatók.

Szeretni a hideget

A tárlaton emellett a helyszínen dolgozó női tudósokról is láthatunk portrékat, amelyekkel Esthernek az volt a célja, hogy inspiráljon másokat is, mert amikor kislányként nézte a Deltát, nem is tudta elképzelni, hogy nők is kutathatnak vagy felfedezhetnek. – A tévében csak férfiakat láttam, akik expedícióra indulnak, és szerintem ha megkérdeznénk embereket, hogy miként képzelnek el egy sarkvidéki kutatót, akkor a 99 százaléknak egy férfi jutna az eszébe, aki szakállas, ráncos, és látszik az arcán, hogy majdnem megfagyott – mondja a fotográfus. Szerinte nem attól függ, hogy valaki tud-e kutatni, hogy milyen magas vagy erős, hanem hogy szereti-e a hideget, és szeret-e a sötétben, zord körülmények között dolgozni, például a hóviharban órákon keresztül.

Esther a fotóin azt is bemutatja, hogy mennyiféle nő dolgozik a bázison a villanyszerelőtől a recepcióson át a kutatásvezetőig. 

A fotós úgy látja, teljesen mindegy, hogy valaki nő vagy férfi, a földön bárhol bármilyen munkát lehet vállalni az élet bármely területén. Minden csak attól függ, hogy az ember mennyire érez magában szenvedélyt, szeretetet és elhivatottságot az adott téma iránt.

Nem szívesen lennénk most a magyarok helyében! – mondanánk ezt a mondatot oly szívesen szamburu nyomkeresőként, izlandi korvettkapitányként vagy szingaléz földönfutóként, de be kell lássuk, hogy egyikre kevesebb az esélyünk, mint a másikra.