A Kínából származó akkumulátoros elektromos járművekre (BEV) kivetett, 35,3 százalékig terjedő, öt évre szóló uniós vámok véglegesen hatályba lépnek csütörtökön - derül ki az Európai Bizottság kedden közzétett.
Az uniós intézmény – írja az MTI – tavaly október elején szubvencióellenes vizsgálatot indított a BEV-ek behozatalával kapcsolatban, arra kereste a választ, hogy értékláncok részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós BEV-gyártóknak. A vizsgálatot, amely megállapította, hogy a BEV-értéklánc Kínában tisztességtelen támogatásban részesült, a brüsszeli testület kedden lezárta azáltal, hogy kiegyenlítő vámokat vetett ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára. A vámok öt évig lesznek hatályban az Európai Unió által a gépjárművekre kivetett szokásos 10 százalékos importvámon felül.
Az ideiglenes vám célja, hogy megakadályozza a kínai állami támogatással gyártott olcsó elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjét. A bizottság szerint a Kínában gyártott elektromos autók eladása a 2020-as 3,9 százalékról 2023 szeptemberére 25 százalékra növekedett az elektromos autók piacán.
Magyarország és Németország kisebbségben maradt, magasabb vámokat vet ki a kínai elektromos autókra az Európai UnióA bizottság által vizsgált két kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznak: a BYD esetében 17,0 százalékos, a Geely-re 18,8 százalékos, míg a SAIC-re szintén 35,3 százalékos. Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 20,7 százalékos vám vonatkozik. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 35,3 százalék vámot kell alkalmazni.
Az EU és Kína továbbra is dolgozik azon, hogy alternatív, WTO-kompatibilis megoldásokat találjon, amelyek hatékonyan kezelik a szubvencióellenes vizsgálat által feltárt problémákat - áll a brüsszeli testület sajtóközleményében.
Kína természetesen nem hagyta válasz nélkül az uniós döntést, és jogi lépéseket helyezett kilátásba. A CNBC szerint a kínai kereskedelmi minisztérium közölte, elfogadhatatlannak és protekcionista intézkedésnek tartják az EU lépését, ezért pert indítottak a Kereskedelmi Világszervezet vitarendezési mechanizmusa alapján. „Kína továbbra is megtesz minden szükséges intézkedést a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek határozott védelme érdekében” - közölték. A tárca reményét fejezte ki, hogy az EU „konstruktív módon fog együttműködni Kínával, a lehető leghamarabb mindkét fél számára elfogadható megoldást talál, és elkerüli a kereskedelmi súrlódások eszkalációját”.