Jóllehet nem kapott nagy visszhangot, ami viszonylag érthetetlen, létező piacba lépett bele a kormány 2023 tavaszán a Gondosóra-programmal. Viszonylag érthetetlen a csend, mert a meglévő piaci szereplőknek alaposan a tyúkszemére léptek. Azokéra is valamelyest, akik biztonsági gombbal, gyorshívási lehetőséggel ellátott készülékeket gyártanak, forgalmaznak, de ők a szélesebb termékspektrumuk miatt kevésbé vannak kitéve a piaci forgatagnak.
A kifejezetten eszközt és diszpécserszolgálatot (szociális távfelügyeletet) fenntartó cég, az SOS Központ Zrt. útjait viszont – nehéz ezt máshogy látni – jócskán keresztezte a kormány számítása, és a nagy erőkkel érkező programja.
Felügyel a táv
Sanci néni egy azok közül, akik pénzért vásárolták meg az elektronikai hívórendszert, és a hozzá járó 24 órás diszpécser-felügyeletet. Kilencvenes éveiben járó észak-magyarországi olvasónk 2021 októberében olvasott az SOS Központ Zrt. által kínált lehetőségről egy folyóiratban.
– Jó lesz ez nekem! – mondta Sanci néni, és intézkedett.
Az előkészületeket Budapesten élő lánya bonyolította. Krónikus betegségeire tekintettel a 64 ezer forintos belépési díj felét elengedték.
– Enyhe sztrók, de a gondolkodásom megmaradt – mosolyog Sanci néni az egészségét érintő történteken.
A készülék kiszállítása 1850 forint volt. Regisztrálnia kellett csak, és a diszpécserrel folytatott többszöri próba után az idős asszony máris élvezhette a biztonság mennyei érzetét, 2021. december hatodikától.
– Milyen klassz! Működik. Megnyugodtam. Még propagáltam is az ismerőseim körében – emlékszik a pillanatra. Néhány hónappal később ugyanezt a megoldást – vagyis a Gondosórát – már ingyen kapták meg Sanci néni ismerősei.
– Röhögtek. Hogy csőbe húzták ezt a „nagyokost”! – emlékszik. – Ők lényegében ugyanezt kapták, csak a színe más. Jól bedőltem, kifizettem a sok pénzt, nekik meg ingyen van.
Levelek, telefonok, kérelmek. Sanci néni igyekezett igazságot osztani. A készülékhez ragaszkodott, hiszen már kifizette, de a 3000 forintos havidíjtól igyekezett megszabadulni. Méltányosságból, a korára és a betegségére tekintettel visszamenőleg öt havi díjat visszautalt neki a cég.
– Ez nagyon korrekt volt tőlük. A sors aztán úgy hozta, hogy ki kellett próbálnom a készüléket, és azt csinálta, amit kellett, amit vártam tőle. Most már ragaszkodom hozzá – mondja az asszony. – Kifizettem, az enyém! Nyugdíjas pedagógusként megélek a pénzemből, ki tudnám fizetni a havidíjat, de ha egyszer egy másik szolgáltatásban ugyanezt az állam ingyenessé tette mindenki másnak, akkor én miért szórjam a pénzt...

Montevideók
Teltek, múltak a hónapok, és Sanci nénihez is bekopogtatott a nagy lehetőség: a narancssárga Gondosóra kísértete. Először telefonok érkeztek és netes üzenetek: át kell vennie a Gondosórát, mert az SOS Központ Zrt. szolgáltatását kikapcsolják. Hónapokig tartó, a család bevonásával szervezett tiltakozás következett. Nem akarta a kormányeszközt, de egyszer csak ott állt egy futár a háza előtt, kezében az értékes, és mégis ingyenes csomaggal.
– Megsajnáltam szegény fiút! Azt mondta, neki 1800 forintja bánja, ha nem veszem át a Gondosórát – meséli. – Átvettem. Bontatlanul itt áll azóta is, tehát 2023. február 16-a óta. Többször jeleztem, hogy visszaküldöm vagy visszaviszi a lányom.
Közben újabb jelzések jöttek, hogy aktiváljam a készülékemet, mert kikapcsolják a régit. Megáll az ész! De most is működik, éppen töltöm.
Közben az SOS Központ Zrt.-től kapott levél arra figyelmeztet, hogy fizessem a havidíjat, vagy kikapcsolják a készüléket. Nem akarom elhinni, hogy 90 évesen ezzel kell foglalkoznom, nem élvezve a biztonságot, amit „szeretetből” kaptam.
– A választások előtt három héttel elmentem egy Gondosóra-tájékoztatóra, el mondtam, hogy ha valakinek kell, szívesen átadom az enyémet – emlékszik Sanci néni. – Azt hittem, menten elájulnak a kis hölgyek a felvetésemre. De ez bizony így átverés számomra. Átverése az öregeknek. És ráadásul teljesen politikai síkra ment a történet.
Érdekesség, hogy Sanci néniékben összekavarodott a Gondosóra központ és az SOS Központ Zrt. fogalma. Azt gondolták, a két entitás kapcsolatban van egymással. Mivel a Zrt. a Montevideó utca 3/b. címen működik, a Gondosóra lelkét fejlesztő, kormányközeli 4iG pedig a Montevideó 8-ban, ez nem is állhat oly messze a valóságtól. És nem is csak a földrajzi közelség miatt. Nehéz elképzelni, hogy a kormány fejleszt egy szolgáltatást elképesztő pénzből, hatalmas hírveréssel, és az ebben a szektorban 2013 óta működő SOS Központ Zrt.-nek azt se mondták, fapapucs, vagy ki mit talál, övé, vagy hasonló.
Az országos program egyébként a VálaszOnline 2022 tavaszi cikke szerint ugyanazt a kínai eszközt használja, mint az SOS Központ, a Shenzhen Eview GPS Technology termékét. A szolgáltató 4iG Nyrt. pedig a kormány kedvenc udvari beszállítójaként 2019-ig Mészáros Lőrinchez tartozott, majd Mészáros korábbi jobbkeze, Jászai Gellért lett a többségi tulajdonosa, írja a lap.
Gyakran ismételtek
A SOS Központ Zrt. honlapjának tanúsága szerint jelenleg 10 ezer felhasználója van szerte az országban. Az országos jelzőrendszeres segítségnyújtó központ évente mintegy 60 ezer hívást kezel (2021-ben 101021 riasztás történt), a hívásokat egészségügyi szakemberek fogadják 0-24 órában (a rendszer vezetője mentőápolóként szerezte a tapasztalatait). A hozzátartozók számára applikációt fejlesztettek. Az SOS segélyhívó rendszer kétirányú hangkommunikációval, elesésérzékelővel és GPS helymeghatározóval rendelkezik, több év innovatív fejlesztői munka eredményeképpen. Kétszázharminc települések 104 intézménnyel működnek együtt (ezek alighanem még a Gondosóra belépése előtti számok.)
Nehéz megérteni, hogy miért nem szisszent fel a cég a kormány érkezésére. Hiszen Sanci nénihez hasonlóan igen sokan lehetnek, akik bár megszokták a kék készüléket fehér gombbal, az ingyenesség jegyében szívesen átváltanának a kormány narancsszínű biztonságára. A felmerült kérdéseket elküldtük az SOS Központ Zrt. számára, de lapzártánkig nem kaptunk válaszokat. A Kormányzati Szolgáltató Központ Nonprofit Kft.-tól sem, bár a Gondosórát felügyelő cég levelet azért küldött: a gyakran ismételt kérdésekre adott szabványválaszokkal. De arról egy szót sem írtak, milyen megfontolások vezérelték a kormányt, amikor ránézett az SOS Központ Zrt.-re, és az idősek segítségére sietett.
Sanci néni szerint az egész biznisz hasonló a lélegeztetőgépek esetéhez.
A kormány ott is segíteni akart, (és elkerülni a 2020-as észak-olasz koporsó-marketinget, bármi áron, és a bármi árat pont elérték). A ködös részletek miatt itt sem világos, hogy mi és mennyibe került egészen pontosan a magyaroknak. A propaganda azonban megy. És a 1,5 millió 65 évesnek valahogy a közelébe kell kerülni, mert a jelenlegi regisztrációs adat nemhogy a kétharmadot, de még az 50 százalékot is csak alulról súrolja.

Csalások szakmányban
Igaz, hogy a Gondosórán nemcsak a diszpécserek, de illetéktelen aktivisták is be tudnak jelentkezni a felhasználót keresve? – kérdezik a Gondosóra üzemeltetőitől. A kormány mellett ugyanis csalók is megjelentek ugyanis az idősekhez vezető úton. A válasz: a program munkatársai semmilyen esetben nem mennek házhoz, lakáshoz semmilyen célból. A program egyéb botrányokba is belekeveredett: a
2022-ben választások előtt egyiken-másikon keresztül szavazásra buzdították az időseket, és még Orbán is megszólalt bennük. Ez véletlen lehetett: régi, leadott SIM-ek okozhattak kavarodást.
Vészhelyzetben: 112
Józsefvárosban munka közben kapott sztrókot egy felhasználó, a Gondosóra gyors segítségének köszönhető, hogy a felhasználó nem halt meg, illetve hogy nem keletkezett súlyos maradandó károsodása, írja a Központ lapunknak küldött sajtóanyagában. Tolnában egy nő tévedt el az erdőben: az órán keresztül kért segítséget, a dombóvári hivatásos tűzoltók találtak rá. Egy harmadik felhasználó gépjárműve lerobbant, a diszpécser értesítette az autómentőt, és a GPS-nek köszönhetően pontos helymeghatározást adott. Mint ismert: egyéb vészhelyzetben a 112 hívását ajánlja a Gondosóra program.

