moratórium;fővárosi önkormányzat;Airbnb;lakásvásárlás;

- Még egyet csavarna az Orbán-kormány által javasolt Airbnb-korlátozáson a fővárosi önkormányzat

Az Airbnb mellett az Európai Unión kívüli polgárok lakásvásárlására is moratóriumot hirdetne a fővárosi önkormányzat, a hosszú távú lakáskiadást viszont adókedvezménnyel motiválnák. 

Még egyet csavarna a kormány által javasolt Airbnb korlátozáson a fővárosi önkormányzat. Egyrészt lerövidítenék a szigorításra való felkészülés idejét, mondván a bevezetésig rendelkezésre álló idő alatt még nagyon sokan kérhetnek engedélyt a rövid távú lakáskiadásra. Üdvözlik az ezekre vonatkozó adóemelést is, de kiegészítenék a lakásukat hosszú távra kiadókra nehezedő adók mérséklésével.

Ezzel lehetne pénzügyileg is ösztönözni például az üresen álló lakások tulajdonosait a bérbeadásra. A három évnél hosszabb távra szóló bérleti szerződések esetén teljes jövedelemadó mentességet, míg az egy éven túli, de 3 év alatti kiadás esetén kedvezmény bevezetését javasolják a kormánynak.

A két éves moratóriumot kiterjesztenék azon lakásvásárlásokra is, amikor az ingatlan az Európai Gazdasági Térségen kívüli országok állampolgárainak tulajdonába kerülne. Ezzel akadályoznák meg az egyre nagyobb arányú, szintén árfelhajtó hatásúnak tartott – zömében orosz és kínai tulajdonszerzéseket – Budapesten.

A főváros ugyanis azt látja, hogy nagyon sokan üzleti céllal vásárolnak lakást, ami azután meg sem jelenik a fővárosi ingatlanpiacon 

– jelentette be a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülése előtti szokásos háttérbeszélgetésén kedden Kiss Ambrus a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója, aki szerint a főváros már korábban fellépett volna az Airbnb ellen, de az erre vonatkozó hatáskört a kerületek kapták meg. A főigazgató a Népszava kérdésére válaszolva elmondta: nem tart attól, hogy az Airbnb korlátozása súlyosan visszavetné a fővárosi turizmust.

A fenti javaslatok részei annak az új fővárosi lakáspolitikai koncepciónak, amelyet a jövő héten tárgyalnak a fővárosi képviselők. A kormánynak tett javaslatok között szerepel

  • a lakhatási célokra a fővárosi önkormányzatnak korábban ígért uniós források megnyitása, 

  • valamint egy állami bérlakás építési program indítása. 

Ez utóbbira egyébként már volt példa az első Orbán-kormány idején is 1998-2002 között, bár az nem volt túl sikeres. A főváros ezenfelül a kormány csatlakozását kéri a Budapest által indítandó panelfelújítási programhoz. A közös keretbe

a főváros 2,5 milliárdot tesz be, ugyanennyivel szállnának be a csatlakozó kerületek is, ezzel egy 5 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatási alap jön létre, de a programban résztvevő társasházaktól is elvárnának önrészt.

A kormány belépése megsokszorozhatná a keretet és a hatást. Ezzel csökkenthető lenne az energiafelhasználás és megrendelésekhez juthatna, az éppen lejtmenetben lévő építőipar.

Az állam beszállhatna a főváros által már elindított lakbértámogatási programokba is. Ezek egyik eleme a Fővárosi Lakásügynökség, amelynek első féléves eredményérő ma részletesen beszámoltunk. Az önkormányzatok által indított bérlakás-programokat segítené, ha a kormány változtatna az építészeti előírásokon és nem kellene minden lakáshoz parkolót létesíteni. Ez nem csupán megdrágítja az új bérlakások építését, de sok esetben – például egy régi iskolaépület átalakításakor – fizikailag is lehetetlen – magyarázta Kiss Ambrus. A városvezetés a rozsdaövezeteket különösen jó terepnek tartja megfizethető lakások építésére, ám ez csak állami forrásból valósítható meg.

A közgyűlési előterjesztések között szerepel még a diákok közéletbe való bevonását célzó Mi Budapestünk Program 24 elemes akcióterve, valamint a Fővárosi Kormányhivatal két törvényességi észrevétele is. Az egyik a fővárosi kikötők létesítését erősen korlátozó Duna-parti építési szabályzat (DÉSZ) 2025. januártól életbe lépő módosítását, pontosabban azt kifogásolta, hogy addig a régi rendelet szerint kérhető parthasználati engedélyeket sem adják ki. A Népszava kérdésére Kiss Ambrus elmondta,

hogy az új kikötők helyét és egységes arculatát meghatározó munkacsoport megalakult és szakértők bevonásával dolgozik a mindenki számára elfogadható megoldáson.

A másik kormányhivatali észrevétel a digitális reklámberendezések tilalmára vonatkozó fővárosi rendeletet érinti, amelynek értelmében 2025. szeptember 30-ig ezek létesítésére, fennmaradására nem adható ki engedély. Az új építészeti törvény egyébként jövő év júniusáig szintén tiltja ezt. A főváros problémásnak tartja a digitális táblák okozta vizuális környezetterhelést. A kormányhivatal mindkét döntést vitatja, de a főváros nem enged.

A jövő heti ülés várhatóan legvitatottabb pontja a szervezeti és működési szabályzat módosítása lesz, amelyre rengeteg javaslat érkezett a képviselői csoportoktól már az előző ülésre és a mostanira is. Az alakuló ülésen nem sikerült dűlőre jutniuk a feleknek, így most ismét napirendre kerül.

A kormányhivataltól – a közgyűlés felkérése ellenére - egyelőre nem kért állásfoglalást a városvezetés, mert előbb a minisztériummal akartak egyeztetni, de ez a folyamat még nem zárult le.

Karácsony Gergely főpolgármester új javaslatában számos korábbi frakciókérésnek helyt adott, így például a Fidesz kérésére lesz újra Budapest-infó, igaz, csak akkor, ha a kormányinfóra is meghívják az összes médiumot. A két legfőbb kérésben azonban nem engednek.

A cégvezetők kinevezése az önkormányzati törvény szerint a főpolgármester feladata, így arról nem mondhat le, másrészt a két közgyűlés közötti döntések intézményét is meg kell tartania, mivel ezek teljes elvonása az önkormányzat működőképességét veszélyeztetné. 

Tarlós István 33 jogköréből azonban Karácsony Gergely csupán 11-et gyakorol majd. 

A bíróság szerint elvárható volt, hogy az ellenzéki képviselők tisztában legyenek magatartásuk jogi következményeivel, beleértve annak kockázatát is, hogy szankciókkal sújtják őket.