Duna TV;televíziók;vetélkedősorozat;showműsorok;Magyarország, szeretlek!;

Mintha ablakon át kukkolnánk egy bulizó társaságot – ez ma a nemzeti show. A Duna TV-n futó Magyarország, szeretlek! című vetélkedőműsor egyik epizódja

- Megkopott nemzeti show

Mint ismeretes, egy játék akkor érdekes, ha komolyan lehet venni. Amikor van benne kreativitás, felmutat ügyességet, tudást, át lehet benne élni a verseny élményét minden váratlan buktatójával, a győzelem mámorát, a vereség keserűségét.

Gyerekkortól kezdve szembenézés a képességekkel, próbatételek sora – komoly következmény nélkül, de sok tanulsággal. Még az igazi szerencsejáték sem tréfadolog, főleg, ha van komoly tét. Mit kínál a sors, merre sodor, ha teljesen rábízom magam? Az ilyen játékokat kívülről is izgalmas szemlélni. Jól követhetőek, bravúros teljesítményekkel késztetnek elismerésre, lehet szurkolni valakinek, azonosulni vele, szinte belülről átélni a küzdelem izgalmát.

Vannak aztán időt múlató játékok is, afféle játék játékok. Összejön a társaság, beszélgetni már nincs miről, a külvilág éppen csendes, az elvi viták meg összeveszéseket szülhetnek. Inkább próbáljuk meg jól érezni magunkat, játsszunk valamit. Valami vicces nyakatekertséget, sok ilyen társasjáték összegyűlt már a gyerekek szobájában. Keressük az aranyat, négy kártyával elvehetsz valakitől kettőt, de ha azokon ördögfigura van, hátralépsz hármat, a palló segít átjutni a szakadékon, de a másik lelökhet két indiánnal. Percenként bele kell pillantani a szabályokba, de nem baj, halad a dolog, lehet viccelődni, egymást ugratni, nevetgélni. A győztes előadja a nagy örömöt, a vesztesek meg úgy tesznek, mintha sorscsapás érte volna őket. És lehet vidáman búcsúzkodni.

A mai televíziózás mindkét játéktípussal operál. Korábban mereven ragaszkodott az elsőhöz, a „komolyhoz”. Mutasd meg, mit tudsz, és közben tanulunk mi is. Erről szóltak egykor a vetélkedők, és azóta sem koptak ki a repertoárból a műveltségi kvízek, a kombinatív szellemi és ügyességi csapatjátékok. Érdekes emberek tűnnek fel, s ha sok pénzt nyerhetnek, őrülten tud a néző izgulni értük. Ám idővel a kereskedelmi csatornák kialakították a tisztán szórakoztató, azaz időt múlató „vetélkedős” show-műsorokat. Ezekben ismert emberek, celebek szerveződnek csapatokba, és kisebb-nagyobb stúdiócsinnadratta közepette megmérkőznek mindenféle feladatocskában, mert hát milyen jópofa, mikor egy színész négykézláb mászkál, vagy töri a fejét. Igazi tét nincs, a lényeg a harsogó jókedv. Valahogy elütnek nekünk másfél órát.

Semmi kivetnivaló nincs abban, ha a köztévé repertoárjára is felkerül egy efféle örömizzadó bohóság. A keresztény nemzeti szellemet tisztességesen terjeszti, kitartóan szolgálja a kormányt, csepegtet kultúrát, rendez jó színvonalú komoly- és könnyűzenei tehetségkutatókat. Belefér a dicső küldetésbe egy kis lazítás. Arra viszont már talán érdemes rákérdezni, miért vasárnaponként, főműsoridőben jelentkezik Duna TV-n. Akkora ünnep egy ilyen műsor, hogy vele kell zárni a hetet, és erőt meríteni belőle a következőre? Ilyen súlyt tud adni neki az emelkedett, hazafias cím: Magyarország, szeretlek!?

Bár 2011 óta zajlik ez a nótázós hangulatú show, nem az Orbán-éra kultúrharcos találmányáról van szó – ahhoz kreativitás kéne –, csupán egy holland formátum, az I Love My Country honosításáról. Ha valaki nem botlott volna még bele, íme a szerkezet röviden: van egy műsorvezető (2022 óta Pindroch Csaba), két négy-négy fős piros és zöld celebcsapat állandó kapitánnyal (két éve egy musicalénekes házaspár, Vágó Bernadett és Miller Zoltán). Visszatérő feladattípusokban verseng a két társaság: kezdőmotívumból kell slágert felismerni, memorizálni és továbbadni egy információsort, előjön a „ki nem mondd!”, a „mondd tovább az utolsó betűvel!”, meg hasonlók. A győztes csapat nyereménye szimbolikus. A mélységet, a magyar színezetet annyi jelenti, hogy az adásoknak van valamilyen eseményhez köthető tematikájuk (űrkutatás világhete, vakok és gyengén látók nemzetközi napja), a műveltségi elemek pedig hazai személyekhez, művekhez, helyszínekhez kapcsolódnak. Többnyire a populáris műfajok szférájában. Egy 12 évvel ezelőtti adásban az egyetlen nehézséget Radnóti Miklós gimis szintű életrajzi adata jelentette.

Több mint egy évtizede megy hát a műsor, és sikerült megoldani, hogy érdemben ne nagyon bővüljenek az ismereteink hazánkról. A kor jellegzetes terméke: zengzetes, patetikus cím mögött egy totál kommersz nemzetközi brand. Amellyel amúgy nagy baj nincs, csak érdektelen. Nem képességeket felcsillantó, nem közművelő, csupán időt múlató. Harsog benne a mesterségesen túlhevült jókedv, szinte egy pillanatra sem csitul a nevetés, a szereplők csipkedik egymást, poénkodnak, Teljesen partikuláris szinten. Mintha ablakon át kukkolnánk egy bulizó társaságot. Ez ma a nemzeti show. Minden vasárnap, lassan 15 éve.

Woody Allen változatlanul meg tud írni egy fölöttébb szellemes vígjátékot, Orlai Tibor pedig simán összeszed egy olyan csapatot, amelyik ezt jól el is játssza, méghozzá a világon először, abszolút ősbemutatóként.