Miközben az európai országok nagy részében decentralizált, feladatmegosztáson alapuló oktatási rendszerek működnek, Magyarország a 2011-es évet követőn visszatért a múlt századi, központosított oktatásirányításhoz, azzal a különbséggel, hogy most nem szakértői bürokrácia, hanem politikai helytartók és korrupciós hálózatok irányítják a rendszert – fogalmazott Radó Péter oktatáspolitikai elemző az Oktatói Hálózat kedd délutáni online konferenciáján, ahol az oktatást érintő döntésekben való szélesebb társadalmi részvétel lehetőségeiről volt szó.
Radó Péter szerint a legfejlettebb európai országokban már elkezdődött egy jövőorientált gondolkodás egy újfajta, többszintű együttműködésen alapuló oktatáskormányzásról, ám azt, hogy hol és mit értünk társadalmasítás alatt, mindig az adott ország kormányzási kontextusa határozza meg.
Magyarországon ma minden döntés központilag születik, az alsóbb szinteken ezek végrehajtása zajlik. Az esetleges jövőben változás nem egyszerű: az iskolák esetében első lépésként a tankerületi rendszert kellene „társadalmasítani” az iskolai közösségek és a helyi önkormányzatok döntésekben való részvételének, az intézmények önállóságának biztosításával.
A Közélet Iskolájának képviseletében Udvarhelyi Tessza arról beszélt, a társadalmi, állampolgári részvétel a szocializációtól is függ: nem mindegy, hogy valaki olyan családban nő fel, ahol azt tanulja meg, hogy „amit az apám mond”, azt kell követni és engedelmeskedni kell a parancsoknak, vagy egy olyanban, ahol kibontakoztathatja a saját elképzeléseit is.
Halász Gábor oktatáskutató pedig arra mutatott rá, az oktatás irányításának, működtetésének több szintje is van, a legszélesebb, nemzetközi szinttől a nemzeti és lokális szinten át egészen az intézményekig, sőt az osztálytermekig. Bár az iránymutatások, döntések mindig fentről érkeznek, a kivitelezés az alsóbb szinteken múlik. Hozzátette: még autoriter rendszerekben is tapasztalható, hogy a kettő nem mindig fedi egymást teljesen, példaként egy kínai mondást idézett, amely magyarul úgy szól: felülről jönnek az irányelvek, alulról pedig az ellenintézkedések.