oktatás;Magyarország;pedagógusok;létszám;ezredforduló;

A tanárok évek óta tiltakoznak az alacsony fizetés és a túlmunka miatt

- Mélyponton a pedagógusok száma, az ezredforduló óta nem dolgoztak olyan kevesen a magyarországi oktatásban, mint az elmúlt tanév alatt

A legnagyobb számban az általános iskolai tanárok száma csökkent, a sajátos nevelési igényű, köztük tanulási zavaros gyerekek viszont egyre többen vannak.

Az elmúlt 23 évben egyszer sem volt olyan alacsony a köznevelésben és a szakképzésben alkalmazott pedagógusok, oktatók száma, mint a 2023/2024-es tanévben - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztus 23-án pénteken frissített adatsoraiból. A legújabb adatok szerint az elmúlt tanévben összesen 163 556 fő volt a pedagógusok, oktatók száma, ami az eddigi legalacsonyabb a KSH 2001/2002-es tanévig visszanyúló táblázatában.

A pedagógusok, oktatók száma az elmúlt egy évben is csökkent, mintegy 1600 fővel a 2022/2023-as tanévhez képest. A legnagyobb számban az általános iskolai tanárok száma csökkent egy év alatt, 73 675-ről 72 514-re, ami 1161 fővel jelent kevesebbet. A szakképző iskolákban dolgozó oktatók száma 213 fővel (5302-ről 5089-re), a gimnáziumi tanároké 101 fővel (18 721-ről 18 620-ra), az óvodapedagógusoké 170 fővel (30 648-ról 30 478-ra) csökkent. De kevesebb lett a szakiskolai, a kollégiumi, valamint a fejlesztő nevelés-oktatásban résztvevő és az alapfokú művészeti iskolákban dolgozó oktatók, tanárok száma is. A létszám egyedül a technikum-szakgimnáziumokban és a pedagógiai szakszolgálatoknál emelkedett valamelyest: előbbinél 16 878-ról 16 907 főre, utóbbinál 5155-ról 5281 főre.

A változás sokkal szembetűnőbb, ha visszatekintünk az elmúlt évekre: a KSH statisztikái szerint a pedagógusok, oktatók összlétszáma a 2010/2011-es tanévben 170 091 fő volt, ezt követően a 2012/2013-as tanévig folyamatosan csökkent 166 760 főre, majd - miután a kormány bevezette az új életpályamodellt, amelyhez béremelést is biztosított - ismét emelkedésnek indult. A pedagógusok, oktatók létszáma a 2016/2017-es tanévben 171 704 fő volt. Az új életpályamodell azonban nem váltotta be hosszabb távon a hozzá fűzött reményeket, 2016-ban országos tiltakozási hullám is kezdődött az oktatásban, a létszám pedig ismét folyamatosan csökkenni kezdett, és azóta sem állt meg. A 2023/2024-es tanévben 8148 fővel kevesebb pedagógus, oktató dolgozott a köznevelésben és a szakképzésben, mint a 2016/2017-es tanévben, ami az utóbbi bő két évtized egyik legnagyobb arányú visszaesését jelenti. 

Egyre több a tanulási zavarral küzdő gyerek 

A 2023/2024-es tanévre 104 865 főre emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek, tanulók száma, ami 5277 fővel több, mint egy évvel korábban. A legnagyobb arányban a súlyos tanulási zavarral rendelkező gyerekek száma nőtt egy év alatt, 45 521-ről 47 933-re, ami 2412 fővel jelent többet. Mindez összefügghet azzal, hogy a kormány 2019-ben szigorított a hatéves kortól kötelező iskolakezdés és az iskolaérettségi vizsgálatok szabályozásán. Szakértők már ekkor arra figyelmeztettek, sok hatéves éretlenül kerülhet be az iskolába, ami beilleszkedési, magatartási, figyelem és tanulási zavarok kialakulásához vezethet.

A KSH adatai szerint az SNI-vel diagnosztizált gyerekek száma a 2020/2021-es tanévet követően emelkedett nagyobb mértékben: míg korábban évente 1000-1500 gyereknél diagnosztizáltak SNI-t, számuk a 2021/2022-es tanévre 92 845-ről 97 286-ra, a 2022/2023-as tanévre 99 588-ra, a 2023/2024-es tanévre pedig 104 865-re emelkedett. A Népszava korábban már beszámolt arról is, hogy a 2021/2022-es, a 2022/2023-as és a 2023/2024-es tanévben is az elsősök között volt a legmagasabb az évismétlők aránya az általános iskolákban.

Nem „kegy” a pedagógusok béremelése

- A pedagógusok béremelésének folytatása nem valamiféle kegy, hanem az Európai Bizottsággal kötött megállapodás része, amit a magyar kormánynak végre kell hajtania - nyilatkozta lapunknak a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke. Gosztonyi Gábor azután beszélt erről, hogy a csütörtöki kormányinfón kiderült: jövőre már bruttó 820 ezer forintos átlagbért ígér a kormány a pedagógusoknak, ami a 2025-re előrevetített diplomás átlagbér 80 százalékát jelenti. De Gulyás Gergely miniszter ennél is tovább ment, 2027 elejére már bruttó egymillió forintos átlagbért vizionált a pedagógusoknak.

Gosztonyi Gábor  emlékeztetett: a béremelés egy része uniós forrásból valósul meg, az idei béremelésre például 184 milliárd forint uniós forrás érkezett. Arról pedig, hogy jövőre valóban bruttó 800 ezer forint fölé emelkedhet az átlagbér, a PSZ alelnöke úgy vélekedett: ezt csak akkor hiszi el, ha a 2025-ös költségvetés tervezetében látható lesz a béremelés fedezete. Hozzátette: a kormány nem az alapbéreket, hanem bértömeget emel, vagyis a pedagógusok eltérő mértékben kaphatnak emelést, amibe a szeptembertől induló új teljesítményértékelés eredményei is beleszámíthatnak majd.

Az Orbán-kormány idén mintegy 30 százalékos pedagógus béremelést hajtott végre, az átlagbér így bruttó 620 127 ezer forintra (nagyjából nettó 420 ezer forintra) emelkedett. Ennek ellenére a magyar pedagógusok bére még mindig a harmadik legalacsonyabb a felsőfokú végzettséggel rendelkezők átlagbéréhez viszonyítva az OECD-országok között.

Minderről a politikus bizonyítékot ígért.