Magyarországon a közösségi közlekedés, a szolgáltatás megfizethető és hozzáférhető, mert tulajdonképpen demokratizáltuk a közlekedést – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszer pénteki sajtótájékoztatóján, vagy ahogy elnevezte, a „Közlekedésinfón”. Ennek legfontosabb bejelentése az volt, hogy a kormány július második felében tárgyalta, hogy mától, azaz 2024. augusztus 16. péntektől ötpontos akciótervet hirdet.
Az intézkedés lényege Lázár szerint a közlekedési rendszer átalakítása:
1.) Közlekedési alkotmány: szeptemberben új személyszállítási törvényt terjeszenek be, a közlekedéshez való jogot állampolgári joggá alakítják. Ennek alapján minden állandó lakóhellyel rendelkező állampolgárt megillet a közösségi közlekedéshez való jog. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy lakóhelye és az adott járásközpont között naponta háromszor, oda-vissza és átszállás nélkül minden vidéki polgárnak jár az eljutás. Ugyanez a járásközpont és a megyeszékhely között naponta minimum kétszer, illetve a megyeszékhely és Budapest között egyszer lesz törvénybe iktatva. Az már az állam felelőssége, mivel megy el az emberekért, autóbusszal, vasúttal vagy a hátukon viszik-e őket.
2.) Vasútépítés: négy év alatt 500 kilométernyi új vasútvonalat építenek az Európai Fejlesztési Bank (EIB) hiteléből, és a programra 880 milliárd forintot költenek. Többek között Kiskunfélegyháza, Székesfehérvár, Kőbánya-Kispest, Hatvan térségében, megépítik a Gubacsi hidat. Ezen felül megvalósul a vasúti digitalizáció, megújul az irányítástechnika, új transzformátorok épülnek, és ha Magyarország hozzájutna az EU-forrásokhoz, 700 milliárd forintból HÉV-pálya és -járműfelújítást terveznek.
3.) Járműbeszerzés: az elöregedett járműparkot lecserélik, mert a legfiatalabb járművel átlagéletkora is 45 éve, a HÉV-ek például 60 évesek. Az elmúlt 14 évben 232 járművet vettek 440 milliárd forintért, most magyar vasúri járműgyártás terveznek, megvennék, felvásárolnák a spanyol Talgo járműgyártót. Bár a A MÁV-Start hitelképes, és a GYESEV-nél már jövőre tudnának új járműveket vásárolni, azok legkorábban 4 év múlva érhetnének ide. Ezért a döntés szerin használt járműveket szereznének be több százas nagyságrendben, és 15-20 éves flottákat hoznának be kevesebb pénzből, gyorsabban. Mindezért Orbán Viktor miniszterelnök fürkészként küldi ki Lázárt külföldre.
4.) Utaskonform: tájékoztatás, légkondicionálása a járműveken és a vasútállomásokon, bevezetnek egy új MÁV-applikációt. Idén ősszel piaci tőkebevonással döntenek a nagy vasútállomások közlekedésen kívüli területeinek eladásáról. Ilyen módon újulna meg a Nyugati környéke, a Déli pályaudvar vagy a váci, a győri, a szegedi, a siófoki, székesfehérvári állomás. A kisebb pályaudvarokat, elsőként a gyulait a MÁV saját forrásokból újítja fel.
5.) Új rendszer: a miniszterelnökkel és a kormánnyal egyeztetve megszületett a tulajdonosi döntés idén december 31-től egy nagy közlekedési vállalat lesz: a MÁV Zrt., amelynek három nagy leányvállalata lesz, amelyek külön-külön a személyszállításért, a pályaműködtetésért és a kiszolgálásért (back office) lesznek felelősek. A MÁV élén személycserék lesznek az eddigi vezérigazgató Pafféri Zoltán helyett már szeptembertől már Hegyi Zsolt lesz az új vezető, aki lebonyolította a tarifareformot, HR-ügyeket pedog Danyi Gábor korábbi helyettes államtitkárra bízzák.
Lázár János előzetesen elmondta még, hogy 2024-ben tízmillió vármegye és országbérletet adtak el, 20 százalékkal nőtt a MÁV, a Volán és a HÉV járműveit igénybe vevők száma: míg 2023-ban 600 millió, 2024-ben 800 millió utazás volt. – Négy és félmillió embernek hozott kedvezmélnyt az új tarifareform, a vasúton utazók száma radikálisan növekszik – mondta Lázár, aki elismerte, hogy az elavult pályák és járművek miatt vannak jelentős késések a vasútvonalakon, amiért elnézést is kért az utasoktól, de egyben meg is köszönte nekik a bizalmat. Hozzátette még, hogy a nagy átalakításhoz munkavállalók is kellenek, ezért kötöttek hároméves bérmegállapodást a reprezentatív szakszervezetekkel. Ez 28 százaléknyi emelést jelent három év alatt, de 2027-ig sztrájk sem lesz.
Egy órán át várakoztak a lerobbant bécsi Eurocity utasai Hegyeshalomnál, aztán a következő járaton sokaknak szóltak, hogy szálljanak leÚj rekord a MÁV-nál: 4529 percet késtek a vonatok júliusban Mátészalka és Debrecen közöttMÁV–Volán: A vasúttársaság és a buszcég összevonása csak a kezdet, felkészül a HÉV