Már reggel 7 órakor hosszú, a szomszéd utcáig érő sor állt múlt pénteken a Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ előtt – írja a Telex.
A portál szerint legalább százan állhattak sorba. A tapasztaltabbak már hajnalban az intézmény előtt szobroztak, egy idősebb nő reggel ötre érkezett, de két óra elteltével, amikor még mindig várni kellett, már nehezen bírta az ácsorgást, ezért a többiek javasolták neki, hogy üljön le inkább egy padra. Volt, aki összecsukható kisszékkel érkezett. Sorszámokat nem osztogattak, így néha a rend is megbomlott.
A sorban álló emberek ultrahangra szerettek volna időpontot kapni, miután a józsefvárosi intézmény minden hónapban egyetlen alkalmat hirdet meg, amin a vizsgálatokra lehet regisztrálni.
Nem mindenkinek jut időpont, a helyek elfogynak, ilyenkor a következő hónapban lehet újra próbálkozni. A Telex egyik olvasója arról számolt be, hogy nincs megfelelő tájékoztatás, „nincs kiírva, hogy aki csak 7 órára jön, annak biztosan nem lesz már időpontja”.
A portál megkeresésére az intézmény vezetője nem nagyon próbálta szépíteni vagy letagadni, hogy néha száznál is több ember várakozik az utcán.
„Sorszámot az időpont foglaláshoz nem osztunk, ezért kell sorban állniuk betegeinknek. Ennek főként az az oka, hogy nem tudjuk a betegeket a várakozás idejére az intézmény földszinti várójában elhelyezni, hogy onnan figyelhessék a sorszámkijelző-, behívó rendszert, ez egyébként egészségügyileg kifejezetten aggályos is volna”
– írta Zilahy Dezső orvosigazgató, megbízott intézményvezető. Hozzátette, „az online időpontfoglalást erre az ellátásra nem biztosítjuk, mert az idősek, az informatikai kompetenciákkal kevésbé rendelkezők ezzel teljesen elesnének az ellátás lehetőségétől”. Az orvosigazgató szerint a sorban állás után néha marad szabad időpont, mint ahogy ez augusztus elején is előfordult, ezekre később telefonon lehet még jelentkezni.
Menekülnek a magyarok az állami egészségügytől, tavaly 15 százalékkal több időpontot foglaltak a magánegészségügybenZilahy Dezső közölte, reggel 7-től körülbelül 9-9:30-ig tart a regisztráció. Ez idő alatt két egészségügyi dolgozó folyamatosan tájékoztatja a sorban állókat az időpontkiadás aktuális állapotáról, szabályairól. A rendelőintézet rendésze nem biztonsági őr, így nem is rendelkezik ilyen hatáskörökkel, de azért szükség esetén felszólítja a rendbontókat a megfelelő viselkedésre.
Az igazgató válaszából az is kiderült, nyáron valóban nem mindig van esélye a sorban hátul állóknak arra, hogy még ebben a hónapban időponthoz jussanak.
„Tapasztalatunk szerint a szabadságos (nyári) időpontban esetenként csak a várakozók 50 százaléka jut az adott hónapban időponthoz, de máskor általában ez közel 100 százalék (augusztusban például 100 százalék, volt és maradtak is szabad időpontok telefonos foglalásokra)”
– fogalmazott. A problémát itt is a szakorvoshiány okozza, az orvosigazgató szerint az ultrahangos vizsgálatok terén országosan, így ebben az intézményben is rendkívül alacsony az orvosi, szakdolgozói létszám. Zilahy Dezső kiemelte, igyekeznek mindent megtenni, hogy a szakorvosok számára vonzóbbá, keresetté tegyék a józsefvárosi egészségügyi központot. A probléma megoldásának lehetőségeit közösen keresik az önkormányzattal.
„A várakozás során olvasóikat ért kellemetlenségért a fentiek ellenére természetesen szíves elnézésüket kérjük, és bízunk abban, hogy a továbbiakban rendelkezésünkre álló személyi kapacitásokkal sikerül részükre olyan járóbeteg szakellátást, nyújtanunk, amely megelégedésükre szolgál” – zárta levelét az igazgató.
Kötelező lesz az online időpontfoglalás a rendelőkbenDrámai a helyzet, már több mint 40 ezer ápoló hiányozhat a magyar egészségügyi rendszerből