Az iskolák egyelőre nem kaptak tájékoztatást a diákok jogosítványszerzésének részleteiről – legalábbis ilyen információk jutottak el a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez. A PDSZ-t pedig a véleményezési folyamatba sem vonták be – mondták lapunknak.
Ősztől, vagyis alig több mint egy hónap múlva elindul a részben ingyenes jogosítványszerzés a középiskolákban és a szakiskolákban. Még márciusban Tuzson Bence igazságügyi miniszter posztolt arról, hogy „az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak. Ebbe beletartoznak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati órák, vizsgák is”. Alig fél nappal később viszont új bejegyzés jött, miszerint „2024 szeptemberétől a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ- és az egészségügyi oktatás, a kormány pedig pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését”. Vagyis itt már csak az elméleti rész általános ingyenességéről van szó, míg a – jóval költségesebb – gyakorlati oktatásnál a kísérleti rendszerbe bekerülőknek nem kell fizetniük.
Az ingyenesség ígéretét gyorsan elengedték a jogosítvánnyal kapcsolatban, most alapkérdésekre sincsenek válaszokÁm kérdés, hogy az iskolák miként bonyolítják majd le a KRESZ- és az egészségügyi oktatást. Pál Alexandra, a PDSZ országos választmányának tagja a Népszavának azt mondta, lehetséges, hogy azért nem keresték meg őket, mert hiába az iskolákat érinti a májusi törvénymódosítás, akkor a közúti közlekedésről szóló jogszabályon változtattak, ez pedig logikailag a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumhoz (ÉKM) tartozik.
Lapunk kérdésekkel fordult az ÉKM-hez, akik viszont tovább irányítottak minket a Belügyminisztériumhoz és a Honvédelmi Minisztériumhoz. Egyedül a belügyi tárcától kaptunk választ, amiben elküldték a július 3-án már nyilvánosságra hozott közleményüket, melyben leírják, hogy a honvédség bevonásával indulnak majd a gyakorlati órák. Így tehát arra például nem kaptunk választ, hogy a gyakorlati kísérleti program mely térségekben, és mely iskolákban veszi kezdetét szeptembertől. A Klebersberg Központot is kerestük az ügyben, akiktől azt a választ kaptuk, hogy „a vonatkozó szabályozás még kidolgozás alatt áll”, és a tanév kezdetéig várhatóan megjelennek a részletek.
Módosították közben a köznevelési, illetve a szakképzési törvényt is, a változtatások szeptember első napjával lépnek majd életbe. Ezekből azt lehet kiolvasni, hogy
mind a KRESZ-t, mind az elsősegélynyújtási ismereteket online tanfolyam keretén belül fogják elsajátítani a diákok.
Utóbbi esetén annyit kikötöttek, hogy „az állami mentőszolgálat bevonásával jelenléti formában, legalább egy alkalommal elsősegélynyújtási demonstrációs alkalmat kell szervezni, amelyet ugyanazon a településen több középiskola közösen is megszervezhet”. Pál Alexandra azt mondta, az elsősegély vizsga – amit szintén az iskola szervezhet, akárcsak a KRESZ-vizsgát – a módosítás szövege szerint szintén online fog zajlani, így nem világos, hogy a diákok például hogyan mutatják majd be az újraélesztést vagy akár a stabil oldalfekvést.
Átgázolhatnak az autósiskolákon, van, aki pánikol, van, aki kivár a szakértők közül amiatt, hogy szeptembertől elindul az ingyenes jogosítvány próbarendszereA módosításban arra is kitérnek, hogy az iskolák tanítási napon, délután kötelesek olyan idősávot biztosítani a tanulók számára az elméleti tanfolyamon való részvételhez, „melynek ideje alatt tanórai vagy egyéb foglalkozás nem szervezhető a gépjárművezetői elméleti tanfolyamon részt vevő tanulóknak”. (Ezzel vélhetően az internetes vagy számítógépes kapcsolat nélküli tanulóknak segítenének). Továbbá arról is rendelkeznek, hogy a tanulók saját eszközön tanítási időn kívül is teljesíthetik a tanfolyamot. Pál Alexandra szerint vidéken, de akár Budapesten sem törvényszerű, hogy mindenkinek van saját laptopja, tehát a gyerekek egy részének mindenképp helyet kell biztosítani, és a törvény szerint ehhez felügyelet is szükséges. – Ezt vagy pedagógus vagy a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő foglalkoztatott láthatja el. Azt pedig tudjuk, hogy mind pedagógusból, mind a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítőből országos hiány van – mondta lapunknak.
Ezen felül kiderült, hogy nem csak a vizsgákat szervezhetik az iskolák, hanem a sikeres vagy sikertelen vizsgákról ők állíthatják ki a tanúsítványokat, mind a KRESZ-vizsgáról, mind az elsősegélynyújtás vizsgáról. Pál Alexandra hozzátette, mindez óriási adminisztrációs többletterhet jelent az iskoláknak.
Ráadásul ehhez tintapatronra és papírra van szükség. Ezt a fenntartó, tehát a Klebersberg Központ szokta biztosítani. A valóságban viszont még a vécépapír sem érkezik elég.
A nyomtatási kvóta létező gyakorlat az oktatási intézményekben, ahogy a nyomtatási napló is – fogalmazott.
Lapunk kereste Hoffman Csabát is, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezetének (AVOSZ) alelnökét, aki elmondta, ők sem kaptak a májusi módosítás óta bővebb tájékoztatást.
Már ötletelnek a szakemberek
Akár a szülők is taníthatnák vezetni a jogosítvánnyal nem rendelkező gyermekeiket – a többi között ilyen javaslat is felmerült a készülő új KRESZ-hez. Az Építési és Közlekedési Minisztériumnak 2025 márciusáig kell a kormány elé vinni a szabályrendszer módosítására vonatkozó szakmai javaslatokat, és – mint a 24.hu írta – már zajlik a szakértői munka. Itt került elő, hogy más európai országokhoz hasonlóan engedélyezhetnék, hogy családtagok is taníthassák vezetni a jogosítvánnyal még nem rendelkezőket. Felmerült az is, hogy akinek elveszik a jogosítványát, annak részt kell vennie egy komolyabb képzésen ahhoz, hogy a vezetői engedélyét visszakapja.