– Másfél hónappal ezelőtt két kollégám egyeztetett Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkárral, de akkor ő sem tudott semmi konkrétumot azon kívül, hogy valamilyen formában biztosan bevezetik az ingyenes jogosítványt. Tőlünk kértek pár javaslatot, mi el is küldtük, de választ egyelőre nem kaptunk – mondta a Népszavának Hoffmann Csaba, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete (AVOSZ) alelnöke.
Múlt csütörtökön írta ki a Facebook-oldalán Tuzson Bence igazságügyi miniszter, hogy „2024. szeptember elsejétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak. Ebbe beletartoznak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati órák, vizsgák is”. A bejelentés egyébként nem volt új, a parlament ugyanis 2023 őszén fogadta el a tárca azon javaslatát, amely egyebek mellett a középiskolások ingyenes jogosítványszerzéséről is szólt. Ehhez képest már a „bejelentés” napján, múlt csütörtökön, alig néhány órával később Tuzson Bence újabb posztot írt, ami szerint „2024 szeptember elsejével a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi oktatás. Jó hír, hogy az állam már idén pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését is. A cél az, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyük”.
Vagyis a költségek legnagyobb részét kitevő gyakorlati oktatást és vizsgát egyelőre csak kísérleti jelleggel teszik ingyenessé, de azt nem tudni, hogy kinek, mikortól és milyen kiválasztás alapján lehet bekerülni ebbe.
Hoffmann Csaba szerint noha a törvényi keret adott, mégis átgondolatlannak tartja a kormányzati szándékot. – Az oktatáshoz mindenképpen képzési engedély szükséges, amit a Közlekedési Hatóság állít ki. Kell egy iskolavezető, ezt egy közoktatási intézményben az iskolaigazgató is betöltheti, és 16 éves kortól már el lehet kezdeni az elméleti képzést. „Azt viszont egyáltalán nem látom, hogy az egyébként is túlterhelt iskolák miként birkóznának meg mindezzel” – fogalmazott. Szerinte az elméleti oktatást akár az énektanár is megtarthatja, hiszen az online tananyaghoz csak megfelelő eszközt kell biztosítani, számítógépet, telefont, de a tapasztalatok ezzel kapcsolatban nem túl kecsegtetőek.
Szeptembertől teszik ingyenessé a jogosítványt a középiskolásoknak, a tanfolyamot beépítik a tanrendbe– Ha jól emlékszem, tíz évig futott Pintér Sándor szívügyeként a Mopedsuli program, amiben én is dolgoztam. Az volt a lényege, hogy minden megyében 50 hátrányos helyzetű gyerek tehetett ingyenes robogó jogosítványt. Elmentünk az iskolába előadást tartani és a képzést bevezetni, de az iskoláknak kellett mindezt levezényelnie. Egy idő után visszahívtak minket az igazgatók, mert a gyerekek nem tudtak haladni az e-tananyaggal, a tanárok pedig nem értettek hozzá, így visszamentünk segíteni. „A jelenlegi tervekkel kapcsolatban semmiféle megkeresést nem kaptunk eddig. Úgy gondolom, a tanárokat sem vonták be az egyeztetésbe, pletyka szintjén hallottam arról, hogy ment egy köremail, hogy ki vállalna ilyen típusú oktatást. Úgy tudom, nem aratott nagy sikert a tanárok körében, ami teljesen érthető”. Az egészségügyi oktatás gyakorlati részéhez pedig – fogalmazott Hoffmann Csaba – szükség lesz a Magyar Vöröskereszt együttműködésére, mivel újraéleszteni nem lehet online.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke lapunknak azt mondta, egyelőre nem érkezett visszajelzés a tanároktól, hogy emailt kaptak volna az elméleti tárgyak oktatásának vállalásáról.
– Van egy jó szándékú ötlet a kormány részéről, de ha ebben a formában és kellő információ hiányában vezetik be, az nem szerencsés. Az önkéntesség kulcskérdés, hiszen a 11.osztályos tanulóknak így is heti 35-37 órájuk van, ha ezt heti három órával növelik, ahhoz vajon mit szólnak a gyerekek és a szülők – tette fel a kérdést. A PSZ azt tudná támogatni, ha mindez önkéntes formában valósulna meg délutánonként, amihez az iskola biztosítaná a helyet. Azt is jó lenne tisztázni, hogy ez csak a gimnáziumi tanulókat vagy a szakoktatásba járókat is érinti-e, továbbá azt, hogy kik fogják tartani az elméleti órákat.
– Tanárok helyett külsősöket is hívhatnának az iskolák, a megvalósítás viszont itt is kérdéseket vet fel – mondja Hoffmann Csaba. A szakoktatók 99 százaléka vállalkozó, és a KATA kivezetése óta oda mennek, ahol jobban fizetnek. – Amit egyáltalán nem látunk, az a gyakorlati oktatás megvalósítása. Ezt valamilyen módon ki kell szervezni az autósiskoláknak. A jelenlegi szakoktatói állomány nagyjából 4500 fő, ami nem elég a várhatóan „beáramló” 30-50 ezer diákhoz.
Lapunk keresett több minisztériumot is, egyebek közt arra voltunk kíváncsiak, hogy ki fogja oktatni a KRESZ-t és az egészségügyi ismereteket, a szakközépiskolákra kiterjed-e a lehetőség, továbbá a kísérleti program részleteire is rákérdeztünk. Lapzártánkig egyik minisztériumtól sem érkezett válasz.