Tizenhat hónappal az M1-es autópályán történt tömegbaleset után a rendőrségi eljárás továbbra sem zárult le, gyanúsítotti kihallgatás sem történt – tudta meg a Népszava a Pest Megyei Rendőr-főkapitányságtól.
Tavaly március 11-én – mint arról beszámoltunk – Pest és Fejér megye határán porvihar keletkezett, ami jelentősen rontotta a látási viszonyokat, és végül tömegszerencsétlenséget okozott.
A ráfutásos balesetben 41 gépjármű volt érintett, ebből 19 totálkáros lett. A balesetnek egy halálos áldozata és 39 sérültje volt.
Henézi Diána Sarolta a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszékének adjunktusa szerint nem kivételes eset, hogy ennyire elhúzódik egy ügy. – Ha a nyomozati szakasz elért abba az állapotba, akkor nagy valószínűséggel kirendelték már igazságügyi közlekedési és gépjármű műszaki szakértőt a baleset pontos tisztázására. Egy átlagos baleset (2-3 résztvevő) rekonstrukciójára jellemzően 1+1 hónap áll rendelkezésre, azonban nem kizárható, hogy itt a nagy számú résztvevők miatt ez hosszabb időt igényel. A nagyságrendet jól tükrözi, hogy egy átlagos balesetnél is 80-120 oldalnyi iratanyag keletkezik, itt ez több száz oldalra tehető. Valamint az is jellemző a gyakorlatra,
hogy akár 1,5-2 évvel később kerül abba a fázisába az ügy, amikor elkezdődhet a baleseti rekonstrukció, majd az ezt követő ítélethozatal
– mondta lapunknak a szakértő.
Két órával a történtek előtt, nem messze a karambol helyszínétől hasonló körülmények közt ütközött egy kamion és egy személyautó is. A rendőrség ez után mégsem korlátozta az autópálya forgalmát. A Közútkezelő állította, hogy elektronikus táblákon figyelmeztették a közlekedésben résztvevőket a jelentős szélre, továbbá a balesetet megelőzően már két és fél órával a korlátozott látótávolságot jelző figyelmeztetés is megjelent. Egy Telexnek levelet küldő szemtanú ezt vitatta, állítása szerint a második baleset után ő csak az oldalszél feliratot látta a táblákon.
Állandósult a torlódás az M1-esen, érthetetlen, miért nem tartotta szükségesnek az autósok hangsúlyosabb figyelmeztetésétHenézi Diána Sarolta szerint a baleset okozója szinte minden esetben, így ezúttal is az autósok közül kerül majd ki. – Természetesen a közútkezelő is lehet vétkes, de nem jellemző, hogy felelősségre vonják. Egy ismerősöm például dupla defektet kapott egy hatalmas kátyú miatt. Mégis őt nevezték meg felelősként, nem az infrastruktúráért felelős közútkezelőt. A végeredmény szerint nem a látási, időjárási útviszonyoknak megfelelően választotta meg a sebességét.
Ez alapján bárki lehet majd gyanúsított, aki ott volt, nem tartotta az időjárásnak megfelelő követési távolságot és sebességet
– vélekedett.
Itt érdemes megemlíteni: noha a vizsgálat még tart, a biztosítótársaságok már több mint 140 millió forint jogcím nélküli előleget fizettek ki a károsultaknak, és 170 milliót tartalékolnak a további kifizetésekre.
Rendkívüli előleget kapnak a biztosítóktól a szombati tömeges karambol károsultjaiSok pénzbe kerül az időjárás
„A kizárólag az időjárással összefüggésben felmerülő károk mértéke csak becsülhető, mindenképpen százmilliós nagyságrendű összegekről beszélhetünk, de akár ettől is több lehet” – válaszolta lapunk kérdésére a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Mint írták, a számlát végső soron az Építési és Közlekedési Minisztérium állja.