;;

autó;baleset;helyreállítás;halál;tömegszerencsétlenség;M1-es autópálya;

Szombat délután öt kamion és 37 autó ütközött az M1-es autópályán Herceghalomnál. Többen megsérültek, egy férfi holttestét a roncsok alól emelték ki

- Állandósult a torlódás az M1-esen, érthetetlen, miért nem tartotta szükségesnek az autósok hangsúlyosabb figyelmeztetését

Újra kell aszfaltozni az útburkolatot a szombati baleset helyszínén. 

Tart a megrongálódott útburkolat helyreállítása a M1-es autópályán történt szombati tömegbaleset helyszínén, a munkálatok miatt azonban folyamatos a torlódás a sztráda Győr felé vezető oldalán, Herceghalom térségében – közölte az Útinform hétfőn kora délután a honlapján. ,,Az érintett szakasz felmarása egy nap alatt megtörténhet, majd az újraaszfaltozás szintén egy nap alatt elvégezhető. Miután a munkát sávonként kell elvégezni, a teljes helyreállítás akár egy hétig is eltarthat" - nyilatkozta lapunknak Szilasi János mélyépítő mérnök. A sérült szalagkorlátot már vasárnap kijavították a közútkezelő munkatársai.

Nem előzmények nélkül történt a tragédia, mégsem sikerült megelőzni. (Az eset emlékeztet a tíz évvel ezelőtti országos hóviharra, amikor a nagy mennyiségű hó és ítéletidő ellenére nem történt semmilyen intézkedés a forgalom korlátozására, többen az utakon, autópályákon ragadtak a hosszú hétvégén, hatan gyakorlatiag megfagytak. - Lásd keretes írásunk.) A szombat délutáni tömegkarambol előtt, délelőtt már számos sztrádaszakaszon előfordult hasonló porvihar, az M15-ös autópályát és a rajkai határátkelőt pedig maga a rendőrség zárta le a nullára csökkent látótávolság miatt. Az M1-esen pár órával a tömegkarambol előtt szinte ugyanott történt egy másik baleset, valószínűleg a már akkor is rossz a látási feltételek miatt. Szlovákiában szintén porvihar miatt lezárták szombaton a D2-es autópálya tíz kilométeres szakaszát, miután egy sérülés nélküli baleset történt, így jelentősen csökkentették nagyobb karambol kialakulásának az esélyét.

Mindezek figyelembe vételével érthetetlen, miért nem tartotta szükségesnek az autósok hangsúlyosabb figyelmeztetését - elektronikus tájékoztatást jelenítettek meg az autópálya tábláin - a hatóság és az útkezelő. Ezzel kapcsolatban Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő a Népszavának elmondta: a jogszabályok szerint a közútkezelő joga, feladata és felelőssége a kezelésében lévő közúthálózat forgalmi rendjének, jelzéseinek kihelyezése, eldönteni azt, hogy mikor, milyen időszakban kell felújításokat végezni, ha tönkremegy egy tábla vagy ellopják, akkor pótolni kell. „A közúti közlekedésről szóló törvényben, ami a legmagasabb jogszabály, van lehetősége a közútkezelőnek, hogy lezárjon egy útszakaszt – de úgy tudom, taxatíve nincs felsorolva, hogy milyen esetekben lehet vagy kell ezt megtenni.”

Szerettük volna hivatalos válaszokat kapni az üzemeltető MKIF Zrt.től és a rendőrségtől, hogy a szombati esetben kinek a hatásköre lett volna lezárni az autópályát, vagy korlátozni a forgalmat, illetve van-e bármilyen protokoll a minimális látótávolságra, útviszonyokra, amelyek befolyásolják egy út használhatóságát. Azt is megkérdeztük, a történtek következtében várhatók-e üzemeltetési- vagy közlekedési szabálymódosítások. A rendőrség keddre ígért válaszokat, az MKIF pedig lapzártánkig nem válaszol az ezzel kapcsolatos kérdéseinkre. Korábban azt közölte, „a hatóság részéről nem merült fel a forgalom korlátozása“.

NER érdekeltségben az útkezelő MKIF

Szeptember óta a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. kezeli az M1-es autópályát is. Mint emlékezetes, tavaly hat cég nyerte el az MKIF alá tartozó autópályaszakaszok koncesszióját 35 évre. A cégekről hamar kiderült, hogy a NER oligarchák, Szijj László és Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartoznak. Az MKIF azóta kiterjedt médiakampányt folytatott arról, hogy a koncessziós autópálya-üzemeltetés célja az volt, hogy a „korábbinál jobb minőségben épüljenek utak és a jelenlegit is fejlesszék.” A cég - saját bevallása szerint – egy az egyben átvette a korábbi, állami üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Zrt. csaknem 900 alkalmazottját. Sőt, jelezte, hogy a fejlesztésekkel párhuzamosan új munkahelyek is létesülnek. Tény, hogy a cég azóta is folyamatosan új munkaerőt toboroz. A munkahelyteremtés egyik első nyertese - mint azt az átlátszó.hu észrevette – már Mészáros Lőrinc felesége Várkonyi Andrea médiacége, a Whitedog Media Kft. lett az MKIF weboldalának fejlesztője, üzemeltetője. (A Whitedog Kft. menetelése a Mészáros-birodalom sikertörténeteihez igazodik: 2020-ban alapított cég 2021-re már 2 milliárdos forgalommal és félmilliárd nyereséggel zárt.) Ez alaposan meg is látszik: az MKIF oldalán a „hírek” rovatban nem találni említést a hétvégi tömegbalesetről, helyette a cég szóvivőjének három, a kormányközeli sajtónak adott PR-interjúja olvasható-hallható. A balesetről csak az MKIF Facebook oldalán olvashatóak részletek, így innen derül ki, hogy hétfőn is torlódás volt az M1-en, mivel a baleset után még hűtik az autópálya felületét a kigyulladt autók nyomán, illetve a megsérült burkolatot eltávolítják és helyébe új burkolatot fektetnek le.

Országos hóvihar 2013 - ,,Ha bajba került, üljön át egy másik autóba"

Nem a semmiből sújtott le 2013. március 15-én, pénteken az az országos hóvihar sem, ami miatt többen az utakon, autópályákon ragadtak. Az évszakhoz képest erős lehűlés, szél és havazás előző nap, csütörtökön kezdődött, ekkor történt is egy tömegkarambol negyven jármű részvételével az M1-esen. A nagy mennyiségű hó és ítéletidő ellenére nem történt semmilyen intézkedés a forgalom korlátozására, még kamionstopot sem rendeltek el időben. Ennek következtében pénteken, a háromnapos hosszú hétvégre tömegek indultak útnak, akik közül több százan ragadtak a hó fogságában, volt, aki napokra, a még ekkor sem lezárt autópályákon. Egy részüket később a TEK és a honvédség járművei segítségével szabadították ki. A hóviharban összesen nyolc nagyobb baleset történt, összesen hatan vesztették életüket kihűlés következtében. A Belügyminisztérium a káosz közepén egy SMS-sel vélte megoldani a helyzetet, miszerint ,,ha bajba került, üljön át egy másik autóba“. Később Pintér Sándor magas színvonalúnak nevezte a katasztrófavédelem munkáját, később pedig egy parlamenti bizottsági jelentés is született, amely megállapította, hogy a hatóságok mindenben megfelelően jártak el, jó volt a kommunikáció, minden időben történt, a havazás nem érhetett váratlanul senkit. Pintér végül az állampolgárokat tette felelőssé: "felelőtlenül, nyári gumikkal indultak el és 5-10 méteres látótávolságnál olyan sebességgel haladtak, hogy képtelenek voltak megállni“ - mondta akkor. A történtek miatt egy lemondás sem történt.

Egy évtizedes MABISZ-megállapodás alapján nem kell megvárni a rendőrségi vizsgálat végét, s a kártalanítási összegekkel utólag is el lehet számolni.